خبر های جدید

بیانیه پایانی همایش «جنبش‌های اسلام سیاسی در جهان عرب»

همایش «جنبش‌های اسلام سیاسی در جهان عرب» از اسلام‌گرایان خواست تا توانمندی‌های مدیریت کشور را در خود ایجاد کنند و شعار «اسلام راه حل» را به الگوی سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و توسعه‌ی فراگیر تبدیل کنند. این همایش که روزهای یک‌شنبه و دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته با سازمان‌دهی مرکز پژوهش‌های خاورمیانه و با شرکت سیاست‌مداران، پژوهش‌گران و اندیشمندان ۱۳ کشور عربی در عمان برگزار شد، در پایان مراسم شرکت‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که منطقه‌ی عربی در مرحله‌ی تاریخی و درازمدت تغییر دموکراتیک قرار دارد و شاهد رقابت شدیدی بین حامیان تغییر و اصلاح از یک سو و نیروهای ضد انقلاب از سوی دیگر است. در بیانیه‌ی پایانی این همایش آمده است که نیروهای ضد انقلاب ناکارآمدی خود را در تحقق ثبات و تسلط بر اوضاع در کوتاه مدت و دراز مدت نشان داده‌اند و این امر ثابت می‌کند که کامل کردن پروسه‌ی تغییر دموکراتیک نتیجه‌ی طبیعی مرحله‌ی رقابت است حتی اگر این فرایند در ابتدا با نابسامانی مواجه شود. هم‌چنین ثابت می‌کند که آینده‌ی پیش رو در راستای اراده‌ی مردمی و ایجاد تغییر و اصلاح مطلوب رقم خواهد خورد و تمام عناصر جامعه از جمله حرکات اسلام سیاسی در هم‌زیستی با دیگران مشارکت فعال خواهند داشت.

این همایش از حرکات اسلامی خواست چشم‌انداز سیاسی و فکری اصول، مواضع و برنامه‌های خود را برای مشارکت سیاسی به صورت مسالمت‌آمیز و با شیوه‌ی میانه‌روانه ارائه دهند و تجاربشان را هم در سطح داخلی و هم در سطح روابط در چارچوب سیاسی و اجتماعی داخلی و عربی ارزیابی کنند. شرکت کنندگان در همایش توافق کردند که امکان هم‌زیستی بین پروژه‌ی فرهنگی حرکات اسلامی و دیگر پروژه‌های جهانی وجود دارد به شرطی که این هم‌زیستی بر اساس گفتگو، احترام متقابل و رعایت مصالح مشترک باشد و از ایده‌ی نبرد تمدن‌ها پرهیز شود.

در این همایش تأکید شد که حرکات اسلام سیاسی باید چشم اندازشان را در تعامل با پروژه‌های فعال خواه در سطح جهانی یا منطقه‌ای همانند پروژه‌های ایرانی، ترکی و اسرائیلی ارائه دهند و باید منافع پروژه‌ی عربی اسلامی و توانمندی آنان را در ساخت و توسعه‌ی کشورهای منطقه و پایان دادن به اشغال فلسطین لحاظ کنند.

شرکت‌کنندگان هم‌چنین بر این نکته تأکید کردند که حرکات اسلام سیاسی باید اطمینان لازم را به طرف‌های داخلی و خارجی بدهد و از آنان بخواهد الگویی را برای مدیریت اختلاف بین نیروهای سیاسی حاکم و مخالفان در کشور چه در بین حکومت یا مخالفان ارائه دهند.

در توصیه‌های این همایش از این حرکات دعوت شده است در راستای ایجاد جماعت ملی که مشترکا با چالش‌های داخلی و خارجی مواجه می‌شود گام بردارند و در عین حال از دیگر نیروهای سیاسی دعوت کرده است هنگام راه یافتن به پارلمان‌ یا پست‌های کلیدی، در راستای مصلحت کلی کشور و جامعه با حرکات اسلامی همکاری کنند و با قوانین و هنجارهای اخلاقی شناخته شده با هم به رقابت سیاسی بپردازند.

یکی کردن دیدگاه‌ها

همایش هم‌چنین به تمام نیروهای سیاسی عربی به ویژه نیروهای ملی و اسلامی توصیه کرد دیدگاه‌های خود را به هم نزدیک کنند و به سمت ساخت کشور‌ها و جوامع دموکراتیک و باثبات گام بردارند و آرمان‌ها و امیدهای امت را محقق کنند. هم‌چنین از کشورهای عربی خواسته شد در تعامل با حرکات اسلام سیاسی راه حل امنیتی را کنار بگذارند، موجودیت آنان را به رسمیت‌ بشناسند و بکوشند آنان را در فرایند سیاسی کشور سهیم سازند.

این همایش از حرکات اسلامی که در بخش اجرایی و حکومت شرکت دارند خواست پیرامون نزاع عربی اسرائیلی موجود بر سر موضع راهبردی خود باقی بمانند و حمایت از مقاومت مردم فلسطین و مبارزه تا آزادسازی فلسطین را سرلوحه‌ی کاری خود قرار دهند. مراقب باشند که هیچ وقت فریب وسوسه‌ی روابط با غرب را نخورند و پروژه‌ی صهیونیسم را بزرگ‌ترین چالش برای موفقیت پروژه‌ی اسلامی عربی به شمار آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا