الله - خداوندمطالب جدید

چرا خدا آدمهای ظالم و ستمکار را نابود نمی کند؟

  چرا خدا آدمهای ظالم و ستمکار را نابود نمی کند؟

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری

مهلت به ستمگران وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الأَبْصَارُ

(خیال نکن که خدا از کارهای ستمگران بی خبر است.) سوره ی ابراهیم، آیه ی۴۲

نور چشمم!

تو و همه ی بچه های هم سن و سال تو حق دارید که این سوال را بپرسید. شما هر روز در تلویزیون می بینید که اسرائیلی ها،فلسطینی ها را می کشند و مزدوران قدرت های بزرگ،هزار جور جنایت می کنند و مردم بی گناه را به قتل می رسانند. با دیدن این صحنه ها،دل شما برای مردم فلسطین و مظلومان دیگر کشورها مخصوصا” برای بچه های مظلوم می سوزد و با خودتان می گویید:((چرا خدا این آدم های  بی رحم وستمگر را نابود نمی کند؟مگر خدا، بندگانش را دوست ندارد؟ ))

برای جواب دادن به این سوال،مثالی می زنم. مثال من،به فصل های سال مربوط است. حتما” می دانی که هر سال،از چهار فصل تشکیل شده است. این چهار فصل عبارتند از: بهار، تابستان، پاییز وزمستان. هر یک از این فصل ها،ویژگی ها وشرایطی دارند. اگر موافق باشی، به ویژگی هر یک از این فصل ها نگاهی بیندازیم:فصل بهار، اولین فصل هر سال است. در بهار، درختان سبز می شوند وبوته های گل،پر از غنچه وگل می شوند. در این فصل، باران زیادی می بارد و رودخانه ها پر از آب می شوند. این فصل، از سه ماه تشکیل شده است که عبارتند از: فروردین،اردیبهشت وخرداد.

پس از فصل بهار،تابستان می آید. در تابستان هوا خیلی گرم می شود و آب دریاها و رودخانه ها زیاد بخار می شود. به خاطر گرمای هوا، برف کوه ها آب می شود و در رودخانه ها می ریزد. انسان ها در این فصل، خیلی عرق می کنند. در تابستان، میوه هایی مثل خربزه و هندوانه و گیلاس و آلبالو میرسند و به بازار می آیند. این فصل سه ماه دارد که عبارتند از: تیر، مرداد و شهریور. در تابستان، مدرسه ها تعطیل هستند.

سومین فصل سال، پاییز است. در فصل پاییز،هوا کمی سرد می شود،باران زیاد می بارد و برگ درختان زرد می شود و می ریزد. در این فصل است که خوشه های گندم می رسند و کشاورزان، آن ها را درو می کنند. فصل پاییز از سه ماه تشکیل شده است که عبارتند از: مهر، آبان و آذر. در نخستین روز این فصل است که مدرسه ها باز می شوند وسال تحصیلی شروع می شود.

آخرین فصل سال، زمستان است. این فصل، سردترین فصل سال است.در زمستان برف زیادی می بارد و به خاطر سردی هوا،مردم بخاری ها را روشن می کنند. درختان در زمستان به خواب می روند و بعضی از حیوانات هم مثل درخت ها به خوابی طولانی می روند. در این فصل است که بچه ها با برف، آدم برفی درست می کنند. زمستان هم سه فصل دارد که عبارتند از: دی، بهمن و اسفند.

فرزندم! دیدی که فصل های سال، چقدر با هم فرق دارند. هر فصلی ویژگی هایی دارد و طبیعت در هر فصلی، برنامه ی مخصوصی دارد.

خدای مهربان، برای زندگی ما آدم ها هم دو فصل در نظر گرفته است.که این دو فصل با هم فرق دارند. فصل اول زندگی ما،از تولد شروع می شود و تا زمان مرگ ادامه دارد. فصل دوم زندگی ما هم از مرگ شروع می شود و تا آخر قیامت ادامه می یابد.

در اولین فصل زندگی_یعنی در آن مدتی که در دنیا هستیم_می توانیم هم کار خوب انجام دهیم و هم کار بد. در این مدت که فصل اول زندگی ماست،در انتخاب راه خوب و بد آزادیم. هم می توانیم ستمکار باشیم و هم مهربان،هم می توانیم نماز بخوانیم و هم نخوانیم. می توانیم راست بگوییم و یا دروغگو باشیم. می توانیم به پدر و مادرمان نیکی کنیم و می توانیم آزارشان بدهیم. در این مدت_یعنی از تولد تا مرگ_خدا به ما فرصت داده است تا نشان دهیم که آیا می خواهیم جز آدم های خوب باشیم یا جز آدم های بد.

زندگی دنیا،زمان آزمایش و امتحان ما انسان هاست. اگر در این زمان،کار خوب انجام دهیم،در فصل دوم زندگی-یعنی دوران پس از مردن-به بهشت خواهیم رفت. اگر هم در این مدت،به دیگران ستم کنیم و آدم بدی باشیم، در آن دنیا که فصل دوم زندگی ماست،مجازات می شوییم.

این طور نیست که خدا از کارهای ستمگران بی خبر باشد و کارهای زشت آن ها را نبیند. نه،خدا ستم های آنان را می بیند؛ ولی الان(در زندگی دنیا) زمان امتحان آنان است. در آیه ۴۲ سوره ی ابراهیم می خوانیم:(( خیال نکن که خدا از کارهای ستمگران بی خبر است.))

در زندگی دنیا، خدا به همه ی آدم ها_از جمله ستمکاران_ وقت داده است تا بین راه خوب و بد، یکی را انتخاب کنند. پس نباید توقع داشته باشیم که خدا،ستمگرها را الان و به یکباره نابود کند. اصلا دنیا جای آزمایش آدم هاست. به فرموده ی حضرت محمد(ص):((دنیا مزرعه آخرت است.)) کسانی که در این مزرعه،محصول خوب بکارند، در آخرت هم ثواب خواهند برد. کسانی هم که در این جا کار بد انجام بدهند، در قیامت مجازات می شوند. قرآن می فرماید:((وای بر ستمکاران از عذاب روزی دردناک.)) قیامت، دومین فصل  زندگی ما انسان هاست که در ان زمان،نتیجه ی کارهای خوب وبدمان را خواهیم دید.

البته بخشی از عذاب آدم های ستمکار،در این دنیا داده خواهد شد؛ گر چه مجازات اصلی آنان در قیامت است، ولی در همین دنیا هم خدا تنبیهشان خواهد کرد. اگر زندگی نامه ی آدم های ستمگر را خوانده باشی، خواهی دید که آنان، در همین دنیا هم بدبختی های زیادی کشیدهاند. حتما” قصه ی فرعون را می دانی. او حضرت موسی(ع) و افراد با ایمان را خیلی اذیت کرد؛ اما سرانجام، با بدبختی در رود نیل غرق شد. خدا فرعون و سربازانش را در رود نیل غرق کرد تا همه بدانند که ستمگران،عاقبت خوبی ندارند. قرآن در این باره می گوید:((ما فرعونیان را غرق کردیم که همه ی آن ها ظالم و ستمگر بودند.))

 چرا راه دور برویم، سرنوشت شاه ایران، بهتر از فرعون نبود. شاه ایران،در زمان حکومتش هزاران نفر از مردم را کشت و ایرانی ها را خیلی اذیت کرد. او سال ها نوکر آمریکایی ها بود؛ ولی بعد از فرار از ایران، دولت آمریکا به او اجازه زندگی در آمریکا را نداد. برای همین، شاه مجبور شد به کشور مصر_ سرزمین فرعون_ برود. شاه در همان جا هم از غصه مرد.

قرآن از همه ی ما می خواهد که درباره ی سرنوشت آدم های ستمگر فکر کنیم تا بدانیم که ظلم و ستم،به نتیجه نخواهد رسید. در آیه ی۳۹ سوره ی یونس می خوانیم: ((ببین سرانجام و عاقبت کار ستمکارها چه شد؟))

فرزندم! صبر خدا خیلی زیاد است. اگر خدا چند روزی به ستمگران مهلت داده،به این معنا نیست که آنان را به حال خود رها کرده است. ستمگران، هم در دنیا و هم در آخرت مجازات خواهند شد.

اگر تاریخ را مرور کنی،می بینی که ستمگران،سرانجامی جز بدبختی و شکست نداشته اند. آن ها هر دو فصل زندگی را از دست داده اند؛ زیرا هم در دنیا به رنج و سختی می افتند و هم در آخرت به عذاب های دردناک گرفتار می شوند. به قول شاعر:

خانه ی ظلم خراب است تو هم می دانی /مثل کف بر سر آب است تو هم می دانی

وقتی رودی در جریان است، روی آن،کفی به وجود می آید که پس از اندکی،از بین می رود. آدم های ظالم، مثل همان کف، سرانجام از بین خواهند رفت. این یک واقعیت تاریخی و یک پیام روشن قرآنی است.

———————————

منبع: خدا شناسی قرآنی کودکان در باره ی خدا / نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    شماها چقدر از خدا بد میگین اصلا یه بار هم از لطفی که براتون کرده چیزی هم میگین، شماها که میگین خدا جواب ظالمان رو نمیده و فقط نگاه میکنه اصلا خودت کی و چقدر به خدا بدون اینکه به مشکلت فکر کنی چقدر خدا رو یاد کردی اصلا شده که بدون اینکه از خدا حاجتی بخوای یه بار بگی خدایا شکرت اصلا شده که خدا خواستتو قبول نکنه ولی بگی خدایا شکرت حتما مصلحتی داری ، این همه بد از خدا میگین یه بارم از خوب و مهربون بودنش چیزی بگین اصلا برا خدا چیکار کردین که خدا رو راضی کنین تا خدا خودش شماها رو راضی کنه برین دوسه رکعت نماز بخونین ولی اینجا ادعا کنین که اصلا خدا هست ؟این مشخص میکنه که شما واسه حاجتتون بخدا نماز میخونین نه از سر وظیفه که نماز جز تکلیف ماست اگر بوجود خدا شک دارین در شکم مادر چگونه تشکیل میشیم اگر بوجود خدا شک دارین چگونه در وقت مشخص شب را روز و روز را شب میکند این همه کفر جنایت همه رو خدا میبینه ولیکن عذابش رو هم میده ولی ما نمیبینیم خداوند داناست این ماییم که نادانیم و وجود خداوند را از قدرتش که از یک نطفه کودک میسازد را نمی بینیم یه اصلا تو تویه دلت کینه رو میتونی از بین ببری مثلا اگر زنی ، میتونی وقتی شوهرت مثلا مرده این لطفو میتونی بکنی که مادر شوهرتو بیاری خونت و کلفتیشو بکنی و اگر هم مریض باشه میتونی عین مادر خودت حس کنی و کلفتیشو بکنی ما در راه خدا اصلا چیکار کردیم حالا هی بگین ما خوبیم اونا ظالمندببین واقعا خوبی یا تا زمانی خوبی که خدا واست خونه بده ماشین بده یا غیره اینقدر کفر نگین اینقدر اشک امام زمان رو در نیارین خداوند خیلی آبرو داری کرده اگه قرار بود پرده اعمال زشت ما رو بکشه که بی آبرو میشدیم رو سیاه بودیم چقدر خودمون به دیگران ظلم کردیم چقدر تو عمرمون نماز خوندیم چقدر همسایه داری کردیم چقدر دست پدر و مادر و پدر زن و مادر زن یا پدر شوهر و مادر شوهر رو بوسیدیم و از اونا دعای خیر خواستیم ، چقدر دست همسرت رو بوسیدی ، هیچ توقعی ازش نداشتی فقط سلامتیشو از خدا خواستین .چقدر پول دوست داریم ،چقدر صدقه دوست داریم. ما چقدر تلاش کردیم چقدر خدا رو روزانه یاد کردیم ،چقدر خونه داشتن رو یاد کردیم . برید به اینا فکر کنید بعد بگین خدا چرا نشسته و جواب ظالمان رو نمیده خدا جواب میده و عذاب میکشیم ولی باز بیدار نمیشیم بجاش کفرم میگیم واسه اینه که هی پشت سرهم عذاب میکشیم

  2. سلام
    سیره عملی رسول الله ص این موراد را تبیین کرده است
    ضمنا اهمیت مسجد در قران مشهود هست و تمام فعل های امر به نماز جمعی هست
    و موارد …

  3. سلام علیکم. در قرآن کریم هیچ توصیه و فرمانی به نماز اول وقت و یا حتی جماعت نشده ‌است مگر در دو مورد که از این قرارند: اول اینکه نماز را با افتادگی، خشوع و فروتنی بجا آوریم و دوم اینکه محافظت و مراقبت بر نمازها داشته باشیم و این نیز یعنی اینکه مواظب باشیم تا در فواصل این نمازهای پنجگانه، آنها را با گناهان بزرگ و کوچک، ضایع ننماییم.

  4. من یه سوال دارم.چرا خدا در اون زمان هی زرت و زرت معجزه رو معجزه می کرد؟؟؟بله این کارو می کرد تا مردم بهش ایمان بیارن و از کفر دست بکشن.خب الان مگه ملت ایمان دارن؟مگه این مردم خدا رو میشناسن؟این همه جنایت.ادم کشی.دروغ.ظلم.کثافت کاری.طرف جون بچشو قسم میخوره فقط برا اینکه ۱۰۰ تومن گرون تر بفروشه.ربطی به داشتن قدرت و نداشتنشم نداره هر کی هر جور بتونه خدا نشناسی میکنه.خب چرا الان خدا معجزه نمیکنه؟لابد میخاید بگید باز ادمای خدا شناس هنوز وجود دارن.که اگه جوابت اینه بهت بگم سخت در اشتباهی.همین چن تایی که هم ادعای خداشناسی میکنن بدون نونشون تو این جور ادا در اوردنه.بعدشم اونی که اسم اسراییل و ترامپ و داعش رو میارین..مگه ما تو مملکت خودمون از اینا نداریم؟چرا از خودمون مثال نزنیم؟همیشه برای بهتر شدن از خودت شروع کن دوست عزیز

  5. بدون شک خداوند تماشاگر نیست
    بلکه فعال لمل یرید هست و عزیز و حکیم و شدیدعذاب و شدید العقاب و …

    باید خدا را بر اساس اسمائی که خودش در قران آورده می شناسد
    ولی قرار نیست روش کارش در امور طبق میل ما باشد و برای ما قابل درک

    اول خدا را بر اساس قرآن بشناسید نه بر اساس توهمان ذهنی خود و دیگران

  6. ما میگیم خدا وجود داره و عادل و قادر و توانا هست ولی اون دختربچه ای که مورد تجاوز واقع میشه گناهش چیه؟
    مگه خدا اون دختربچه رو دوست نداره؟
    مگه نمیگه مهربان هست حتی از پدر و مادر ما بیش تر نسبت به ما؟
    پس وقتی یه پدر و مادر ببینن که کسی میخواد به بچشون تجاوز کنه ، میان وسط و شده جونشون رو از دست بدن ،نمیزارن که این اتفاق بیفته. پس اگر خدا نسبت به پدر و مادر مهربان تره پس چرا اون لحظه دلش برای اون دختر بچه نمیسوزه و کاری نمیکنه ؟
    غصه خوردن الکی خدا برای اون دختر بچه چه فایده داره ؟
    با غصه خوردن خدا چیزی درست میشه؟
    خدای من که نباید تماشاگر باشه

  7. سلام.والا من هرچی که میبینم ناعدالتی ونامساوی بودن همه چیزه..من یه پدرکارگر ساده دارم که حتی یه بچه کوچیک هم براحتی میتونه گولش بزنه،مادرم ازبس به پدرشوهرومادرشوهرش خدمت ورسیدگی میکنه که انگار کلفتشونه حتی بقیه بچه هاشون بهشون رحم نمیکنن،پسرعموهام انواع دزدی ومشروب وخرابکاری وفساد وزنا وهرچی کاربد بوده وانجام دادن ولی الان هرکدوم یکی چنتا خونه چندطبقه وماشین وچه وضعای توپی دارن انگار نه انگار…داداش من اهل نماز وروزه وقرانه زندگیش نابوده،این مادربزرگ که بامازندگی میکنه مثل یه زن۳۰ساله رفتارمیکنه انگارپدرمن بچه ش نبوده ونیست هروقت مامریض میشیم یایه اتفاقی برامون میفته انگار کل دنیاوبهش دادن ولی بچه های دخترش واونیکی پسرش اگه یه ذره آسیب ببینن دیوانه میشه،شب وروز غرمیزنه،دستورمیده زندگیمونو سیاه کرده بانفرین کردنای بیموردش،الان اعصابمونو سرهیچ وپوچ خوردکرده،خدایااااااتوکجاییی الان جواب اینوبدی؟!آخ که اگه بخوام بگم یه روز طول میکشه….وحوصله نوشتن وحرف زدن ندارم……خدایا کجاییییییی

  8. تمام این مشکلاتی که شما دوستان اشاره کردین از مسؤلان بی کفایت و ظالم همون کشورهاست. اگر شما را اخراج کردن و هزاران نفر مثل شما رو میبینیم که بیکار شدن به خاطر نبود عدالت، نظارت و راند خواری و پارتی بازیه. اگر مشکلات و بیماری مثل نقل نبات شده تو ایران به خاطر تغذیه نامناسب و غیر ارگانیک، استرس و … هست. اگر میبینین مردم یه کشور مثلا مسلمان تا دروغ و درویی هست کسی صداقت نداره و به خاطر منافع شخصی از روی هم رد میشن به خاطر نبود امنیته. امنیت شغلی، امنیت نسبت به آیندت و….نبود آموزش.
    حالا بشینیم تا امام رضا یه کاری کنه برامون. بهتر اینه که خودمون یه کاری برای خودمون کنیم.

  9. دوستان لطفا بیشتر تحقیق کنین و بعد صحبت کنید از نظر قران و اسلام انسان باد با انسان های بد به بهترین روش مبارزه کنه اگر قرار بود خدا کاری که ما انسان ها میتونیم انجامش بدیم خدا انجامش میداد هیچگاه دنیا محلی برای ازمایش ما نمیشد و اگر اینجور بود که شما میگین پیامبر هیچگاه با کفار جنگ نمی کرد خدا براش کفار رو از راه بر می داشت بلکه ما باید به مبارزه با کفار بریم و کاری که از اراده ی ما خارجه رو به خدا بسپاریم لطفا تحقیق کنید و بعد صحبت کنید .

  10. به فقر و پولداری ظالم اینقدر خودتو عذاب نده
    مهم آرامش و لذت خودت حتی از یه جرعه آبه
    خدا میبینه و گفته این دنیا محل آزمایشه و گذر
    نمیشه فریبش داد و گذشت

  11. من توی سایت ها و مقاله های خبری درباره ی جنایت های داعش و اسراییل خوندم در باره یه سری ادمای سادیسمی مریض که دست پای دخترای ۱۲.۱۳ ساله رو میبرن و به عنوان برده ج…ن…س…ی .میفروشن ولی زنده و سالم هستن و حتی پلیس هم دنبالشون نمیگرده ..قچاق اعضای بدن و زن های جوان ..شیخ های عربی که برج های ۱۰۰ طبقه میسازن و خریدار دست اول دخترای قاچاقی هستن ولی سالمن و روز به روز میاد رو پولاشون ..پس خدا چرا نمیبینه پس کجاست

  12. می دونی چی دلم می خواد؟ اینکه ظالم های رییس اداره رییس دانشگاه معاون و آدمهای ظالم تو ایران رو شکنجه بدم و به بدترین وجهی بکشمشون!!!!!!!!!!!!

  13. به نظر من حکمت خدا هر چه قدرم حکمت و آزمایش باشه باز هم رنج رنج هست و خوشی هم خوشی. الان ما تو دوره ای هستیم که ظلم به حد اعلای خودش در تمام سطوح زندگی بشر رسیده. در عین نارضایتی ما خیلی ها هم مفت می خورند و حالیشون نیست ظلم چیه. به نظر من آزمایش بشر هم حدی دارد. مگه چقدر آزمایش لازمه؟ آیا شخصی مثل ترامپ به آزمایش بیشتر و صبر خداوند نیاز داره؟ یعنی اگه خدا صبر کنه اون آدم میشه؟ بعضی چیزا از بدیهیات هست. یا بحث اینکه باید اکثریت بشر عدالت خواه بشن تا منجی ظهور کنه! الان قرن هاست که اکثریت بشر دنبال عدالت هست. من خیلی خیلی دلسرد شدم. قبلا درباره منجی مطالعه می کردم ولی الان دلسردم. اینکه تاریخ داره دایم تکرار میشه یه اصل هست. رسانه ها دروغ میگن در قدیم هم حکمران ها به مردم دروغ می گفتند. بشر الان که نادان تر از بشر قدیم شده: یعنی نمی تونیم ادعا کنیم عقل بشر الان رشد کرده و باید زمان همین طوری با ظلم بگذره تا بشر عاقل تر شه! دلیلشم اینه که روش زندگی ما غلط است چون تحت کنترل و تسلط عده ای سرمایه دار و نخبه هستیم. تو همه زمان ها مردم فریب می خورن چون اطلاعات غلط دریافت می کنن. همین الان اکثریت مردم ایران در عین جستجوی عدالت خودشون حق همو پایمال می کنن.
    به نظر من الان بشر کار نهایی نمی تونه بکنه باید خدا خودش دست به کار شه. فرض کنین من نوعی رییسم اخراجم کرده اونم با ظلم. حالا من کجا دوباره کار خوبی گیر بیارم؟ چه طوری می تونم رییس ظالم رو که قدرت فراوونی داره نابود کنم؟ می تونم نابودش کنم ولی خودمم نابود می شم یا حداقل نمی تونم قسر در برم. رنجی ما می کشیم مردم در قدیم هم کشیده اند. سوال من اینه:
    چرا خدا میذاره تاریخ ظلم هی تکرار شه؟ مگه تغییر تحول تاریخی داشتیم؟ نه نداشتیم همه ظلم همونه و همه رنج هم همونه یه سیر تکراری بسیار خسته کننده و چندش آور. من به حدی از ظلم آدما در همین کشورم خسته شدم که میگم ای کاش بتونم ظالم ها رو نابود کنم. به حدی رنج کشیدم که تا می شنوم یه بچه پولدار بلایی سرش اومده حسابی خوشحال میشم. ظلم مظلوم رو عصبانی و عقده ای می کنه و احترام ظالم روو صفر می کنه.

  14. سلام با شما موافقم سنت خدا بر عذاب کافران و مشرکان و ظالمان در تاریخ تدریجی و منطقی است چرا که اگر چنین نبود و خداوند در آن واحد و حتی بطور پیوسته با ظلم صورت گرفته مجازاتش را اعمال میکرد ابتلا و آزمایش دیگران اساسا معنی نداشت مثلا اگر شخص بی دینی مانند صدام با ان غرور و سرکشی یا دیگر ضالمان تاریخ در همان زمان از سوی خداوند به مجازات ظلم خویش میرسیدند آزمایش دیگران معنی نداشت چراکه همه باید وظیفه و عملکرد خویش را باتوجه به ایمان حقیقی خویش به ثبت برسانند . و سرنوشت صدام و دارودسته اش برای همگان مشخص است ….
    موفق و سربلند باشید

  15. سلام
    محال است خداوند کار نکند…

    اما بر اساس قانون حوش و در وقت خودش کار می کند…

    آن همه ظالم طول تاریخ که بدنام و رسوا و نابود شده اند … دلیل روشنی است .

  16. ما فقط خودمون رو گول میزینیم .خدا هیچ کاری برای مبارزه با ظلم نمیکنه .اصلا….. .وقتی تلویزیون شکنجه های داعش یا قتلها و…نشون میده دل ادم به درد میاد اونوقت چطورخدا فقط نگاه میکنه .تمام توجهیات ما از سربدبختی است چون کاری ازدستمون برنمیاد .خدا فقط نگاه میکنه اما نمیدونم چرا؟؟؟؟؟

  17. نمی دانم چرا یکسری با اینکه نه نماز میخوانند نه مسجدی ونه روزه ای ونه دعای وهمه اش با مادروپدر خودش قهر هست حتی یکیش که دوست من هست به مرگ مادرش راضی هست چون از مادرش ارث پدری میخواد میگه بده به من همه را و هیچ پیامبری را قبول نداره شانش همیشه میاره بااینکه شصت سال داره هنوز دفترچه بیمه استفاده نکرده اصلا مریض نمیشه هر چند وقت هم برایش شانس میاد روزی براش میباره ولی کسی که همه اش نماز ودعا واکثر مواقع مسجد است وحتی ازازارش به مورچه هم نمیرسه اصلا شانس نداره مثل برادر من مریض شد هر چی خدا را التماس کردیم از امام رضا کمک خواستیم اخرش فوت کرد وهیچ کمکی به ما نکرد پس چرا خدا به اون ادمها شانس بهتر میده

  18. من پدرم و برادرم و دامادمان کلیه اموال من رو بالا کشیدند.بر سر اعتمادی که به انها داشتم.هر سه اهل نماز و روزه و غیره.پدرم چون در اسلام حق زیادی برای پدر قایل شده ان ازین داستان سو استفاده میکنه.برادرمم که واسه خودش حکم و فتوا میده.به نظر من خدا و دین وسیله ای شده واسه یک عده که هر کجا به نفعشون هست از ان بهره برداری کنن

  19. با حرفت موافقم ثمین چرا خدا با ظالمین است چرا
    من تا یک هفته پیش داعم مسجد بودم یک بار نمازم قضا نشد بعد اونی فقط برا رورنگی میاد نماز بدون وضو که دیگران ببیننش راحت هم میره سرکار با تمام جنایت هایی کرده راحت میره سرکار اون وقت ما از عبادت خدا جا نموندیم اینجور همونی بودیم هستیم اما ظالمین هر روز پیشرفت میکنن اخه چرا

  20. با وجود این همه ظلم وستم وبیدادگری در کل جهان ، اینکه هیچ فریاد رسی نیست ..از شما سوال میکنم بنظر شما آیا خدایی هست ؟

  21. نمیدانم چه حکمتی است چند نفر نامرد پدرشان را به خانه خرابی انداختند تا بمیرد ؟!…. یکی از آن نامردها که دایی خانمم هست در شهرستان نطنز خراب شده به پدرش سر می زند ببیند مرده است یا نه ؟!… فکر می کند مرده …. دستش را میگیرد و کمی می کشد …. ناگهان دست از کتف جدا می شود ؟!… می بیند که هنوز زنده است … او را رها می کند و بر می گردد …. لابد زیر لب به بخت بد خود تف و لعنت می کند که چرا پدرش هنوز نمرده …. وقتی هم چند برادر پدرشان مرد … نتوانستند آن را شستشو دهند و ….
    و الان سالهاست که از آن واقعه تلخ گذشته و همچنان برادرها زندگی خود را بدون دغدغه ادامه می دهند ؟!…. خدا وکیلی شما جه فکر می کنید ؟!…. آیا این رسم روزگار درست است ؟!… مگر قرآن کریم نمی فرماید ستمکاران را ۲ بار عذاب می دهیم یکبار در دنیا یکبار هم در آخرت ….پس کو عذاب …. نزدیک به ۷۰ سالشان است انگار که ۵۰ ساله اند

  22. زمین شدست دنیامان
    از آن ساخته عقبامان
    در این کنیم ما هر کار
    در آن بینیم ما هم بار
    در درگیری با ستم
    من کار خود می کنم
    این را کند گر خدا
    پس نماند کار مرا
    جهاد مرا ثواب است
    ستم را بس عذاب است
    تا بیابم من ثواب
    ظالم بیند هم عذاب

  23. من با این نظرات کاملا مخالفم تا کی شاهد کشته شدن هزاران بیگناه توسط داعش و….باشیم وخودمان را گول بزنیم وتوجیه کنیم وانها هم تند تند سرببرند وادم بکشند تمامی توجیهاتی که ما برای خودمان می اوریم اب درهاون کوبیدن است واز سرناچاری ودرماندگیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا