خبر های جدید

آتش‌زدن سومین مسجد در سوئد

آتش‌زدن سومین مسجد در سوئد

طی هفته گذشته سه مسجد در نقاط مختلف سوئد توسط افرادی که پلیس هنوز نتوانسته هویت آنها را مشخص کند به آتش کشیده شده است.، در صبح اولین روز سال جدید میلادی مسجد دیگری در سوئد هدف حمله کوکتل‌مولوتوف قرار گرفت و شعارهای نژادپرستانه بر دیوارهای آن نوشته شد. این سومین حمله به مساجد مسلمانان طی یک هفته به شمار می‌آید.

پلیس به دنبال فردی است که این اقدام را در اولین ساعات روز پنجشنبه در شهر آپسالا انجام داده است.”تورستن هملین” سخنگوی پلیس آپسالا  گفت:  فردی بمب آتش‌زایی از نوع کوکتل مولوتوف به سوی ساختمان (مسجد) پرتاب کرد. آنها همچنین کلمات نژادپرستانه و رکیکی نیز نوشته بودند.

هملین گفت در زمان حمله کسی در ساختمان نبوده و این حمله ساعت ۴:۳۰ دقیقه اولین روز سال نوی میلادی انجام شده است.پلیس طی بیانیه‌ای گفت: این جنایت به عنوان تلاش برای آتش سوزی، خرابکاری و تحریک به نفرت طبقه بندی شده است.

در حالی که پلیس به دنبال شواهدی برای پیدا کردن افرادی است که این اقدامات را انجام داده‌اند،‌طی هفته گشته دو حمله مشابه انجام شده است.در ۲۵ دسامبر، فردی به داخل مسجدی در “اسکیلستونا” در شرق استکهلم بمب بنزینی پرتاب کرد که طی آن ۵ نفر مجروح شدند.در زمان حادثه ۲۰ نفر از جمله زنان و کودکان در مسجد بودند.

دوشنبه گذشته نیز حمله مشابهی به مسجدی در شهر “اسلو” جنوب سوئد روی داد. در این حمله که ساعت ۳ صبح انجام شد کسی آسیب ندید.در پاییز گذشته همین مسجد تحت حمله خرابکارانه دیگری قرار گرفته بود.

مجله ضد نژادپرستی “اکسپو”ی سوئد در گزارشی نوشت که طی سال گذشته دست کم ۱۰ حمله به مساجد سوئدی گزارش شده است.”استفان لویفون” نخست وزیر سوئد گفت که این حملات “خشونت تنفرآمیز” بوده و این جنایت را محکوم کرد.

پیشتر ، مورگان یوهانسون وزیر دادگستری سوئد با محکوم کردن حمله به مسجد شهر “اسکیلستونا” تاکید کرد: من امیدوارم کسانی که مسئول این حمله بوده اند دستگیر شوند. پیش زمینه این اتفاق روشن نیست ولی این مساله سخت است که چیزی غیر از این را باور کنیم که این حمله خشونت آمیز به طور مستقیم مسلمان ها و اسلام به عنوان یک دین را هدف قرار داده است.

این وزیر سوئدی افزود: آتش سوزی مسجد اسکیلستونا یک حمله بزدلانه به آزادی مذهب و افراد بوده است. ما نمی توانیم چنین چیزی را در سوئد قبول کنیم. کشور ما باید در برابر بیگانه ستیزی ایستادگی کند و از حقوق ساختاری بشر حمایت نماید.

آندرس یگمن وزیر کشور سوئد نیز ضمن محکوم کردن حمله به مسجد اسکیلستونا آن را “نفرت انگیز و غیر قابل قبول ” ارزیابی کرده است. ما تدابیر کافی را برای حمایت انجام نداده ایم خواه آن یک مسجد باشد یا یک مکان دیگر مذهبی.”

منبع: تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا