خبر های جدید

عدم امنیت روزنامه نگاران خارجی در مصر

عدم امنیت روزنامه نگاران خارجی در مصر

روزنامه گاردین نوشت خبرنگاران خارجی در مصر با خطر بازداشت مواجه هستند.
اعلام جرم بر ضد خبرنگاران شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی حاکی از مبارزه با روزنامه نگاران است.
این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم پاتریک کینگزلی نوشت پس از اعلام جرم بر ضد دو روزنامه نگار انگلیسی به اتهام نشر اخبار کذب و کمک به تروریست ها، ‌ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از سرکوب آزادی بیان در مصر ابراز نگرانی کرده است.
وی در بیانیه ای از دولت موقت مصر خواست تعهد خود را نسبت به فرایند سیاسی فراگیر نشان دهد، تعهدی که اجازه آزادی بیان کامل را می دهد و بر اساس آن روزنامه نگاران می توانند بدون ترس از تعقیب قانونی فعالیت کنند.
سو تورتون و دومینیک کین دو نفر از خبرنگاران شبکه الجزیره انگلیسی از میان بیست روزنامه نگاری هستند که در مصر متهم به خدشه دار کردن شهرت این کشور و کمک به جنبش اخوان المسلمین شده اند.
این دو نفر به سلامت از مصر خارج شدند اما چهار نفر دیگر از همکاران آنها در شبکه الجزیره از سال گذشته تا کنون هنوز در زندان هستند.
شبکه تلویزیونی الجزیره یکی از مهمترین اهداف مقامات مصری است زیرا متعلق به کشور قطر است و قطر نیز از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر در ماه ژوئیه تبدیل به پناهگاه امنی برای اعضای اخوان المسلمین شده است.
اما همه رسانه های خارجی در مصر در خطر هستند زیرا خبرنگاران بین المللی برخلاف بسیاری از رسانه های داخلی،
سخنان دولت مصر را مبنی بر این که این کشور در مسیر دموکراسی گام بر می دارد زیر سوال برده اند.
در نتیجه، روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی خصوصی و دولتی مصر ادعا کرده اند اخوان المسلمین یا جاسوس های خارجی به روزنامه نگاران خارجی کمک مالی می کنند. مقامات دولتی نیز نقش خود را ایفا می کنند و از رسانه های خبری خارجی از جمله گاردین به شدت انتقاد می کنند.
رنا تنجس، روزنامه نگار هلندی که این هفته پس از این که متهم به نشر اکاذیب شد از مصر گریخت گفت: «مصری های فکر می کنند با اخوان المسلمین در جنگ هستند و هر کس میکروفون در اختیار آنها قرار دهد به چشم کسی نگریسته می شود که قصد نابودی مصر را دارد.»
خبرنگاران با گزارش های خود از مصر تاثیر تکان دهنده ای می گذارند. پوشش دادن تظاهرات ضد دولتی همیشه خطرناک بوده است زیرا دولت مصر اغلب از فشنگ های جنگی و گاز اشک آور استفاده می کند و این چیزی نیست که دولت موقت مصر بخواهد در جهان منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا