قیام اللیل سلاح دعوتگر و فرصتی برای تربیت
قیام اللیل سلاح دعوتگر و فرصتی برای تربیت
نویسنده: احمد لافی / برگردان: عبدالرحمن عزام
خداوند متعال کتاب هایش را فروفرستاد و پیامبرانش را برانگخیت تا نشانه ای برای هدایت سرگشتگان به سوی راه سعادت باشند؛ خداوند متعال می فرماید: «طه مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى/(ای پیغمبر!) ما قرآن را برای تو نفرستاده ایم تا (از غم ایمان نیاوردن کافران، و نپذیرفتن شریعت یزدان) خویشتن را خسته و رنجور کنی» [طه:۱-۲]. و عبادت هایی را مشروع گردانیده است که انسان را نیک رهنمایی نموده و مسیر را برایش هموار می نماید.
نماز توشه ای برای این راه است که بنده با استعانت بدان، در پیشگاه پروردگارش ایستاد می شود و به راز و نیاز می پردازد، پریشان حالی خود را به او شکایت میبرد ، و هنگام سختی ها، نیاز خویش را از او می طلبد و هنگام نعمت و بخشش الهی، از او سپاسگزاری مینماید و خواهان ازدیاد نعمت است در حالی که از احساس انس با او و جمال وصالش، لذت می برد.
نگین این طوق، نماز شب است. در شب هر دوستی با دوستدارش خلوت میگزیند، بیداری و شب زنده داری برایش گوارا و شیرین خواهد بود و از فهم این معنی، با شوق و شادی و شادمانی انتظار میکشد که شب پرده های تاریکی خود را در همه جا بپراکند تا از مناجات پروردگاری بهره ببرد که بنده با راز و نیاز به درگاه او نزدیک و با استجابت خواسته هایش توسط خداوند متعال نزد او تعالی محبوب میشود. خداوند می فرماید آیا سائلی وجود دارد که چیزی بخواهد و برایش بدهم؟ آیا استغفار کننده ای وجود دارد که او را ببخشم؟! پیامبر فرمود:
« إِنَّ فِى اللَّیْلِ لَسَاعَهً لاَ یُوَافِقُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ یَسْأَلُ اللَّهَ خَیْرًا مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَالآخِرَهِ إِلاَّ أَعْطَاهُ إِیَّاهُ وَذَلِکَ کُلَّ لَیْلَهٍ / همانا در شب لحظه ای است که هر بنده ی مسلمان در آن لحظه از خدا خیری از خیرهای دنیا و آخرت بخواهد، خدا به او آن خیر را می دهد و این لحظه در همه ی شب هاست» [به روایت مسلم].
شب زنده داری، خوی و عادت مخلصین و میدان کارزارِ پیشتازان است. خداوند متعال در آن انوار خویش را بر دلهای دلبریده گان پرتو افشانی میکند و نعمتهای خود را بر دوستداران خویش، فرو می ریزد، پس سعادتمند کسی است که به سوی وزش آن رهسپار شود و بدبخت کسی است که از رحمت و بخشش اوتعالی غفلت ورزد و خسارهمند نیز کسی است که گناهان او را اسیر خویش سازد و از بهرهوری و هدایای این فرخنده اعمال، محروم بماند. جای شگفتی نیست که پیامبر صلی الله علیه وسلم آن قدر به نماز شب بایستد که پای های مبارک شان آماس و ورم نماید، و امت خویش را به شب زندهداری تشویق نماید. پیامبر فرمود: « علیکم بقیام اللیل فإنه دأب الصالحین قبلکم وقربه إلی الله تعالی ومنهاه عن الإثم وتکفیر للسیئات ومطرده للداء عن الجسد / به نمازشب پای بند باشید که انجام آن رسم و شیوهی صالحان قبل از شما بوده و باعث نزدیکی به خداوند و دور شدن از گناهان و کفارهی سیئات و دافع دردهای جسمانی می گردد» [به روایت ترمذی].
و ایشان را از ترک آن بر حذر دارد، از عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنه روایت شده که می گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم برایم فرمود: « یَا عَبْدَ اللَّهِ، لا تَکُنْ مِثْلَ فُلانٍ کَانَ یَقُومُ اللَّیْلَ فَتَرَکَ قِیَامَ اللَّیْلِ/ ای عبد الله! مثل فلانی نباش که (ابتدا) نماز شب می خواند. سپس، آن را ترک کرد» [متفق علیه].
قیام شب روش صالحان است، عبدالله بن مسعود هنگامی که چشمها آرام می گرفتند، به نماز شب میایستاد و تا صبح از او همچون صدای زنبور عسل شنیده می شد.
عبدالعزیز بن ابی روّاد رحمه الله هنگامی که بسترش را برای خواب آماده مینمودند، دستش را بر بستر گذاشته و آن را وارسی مینمود و سپس میگفت: چه خوب نرم هستی؟! اما فرشها و زیر اندازهای بهشت از تو نرمتر اند. سپس به نماز میایستاد.
هنگامی که ابوشعثاء رحمه الله به حالت احتضار رسید، گریه سر داد. برایش گفتند: چرا گریه میکنی؟ در جواب فرمود: از قیام اللیل و شب زنده داری بهرهی کافی نبرده ام.
این بود روش صالحان و نیکوکاران! اما ما در کجای کار شان قرار داریم؟!
قیام اللیل میدانی است که بنده دران بر شهوات نفس پیروز و بر وسوسه های شیطانی غالب میشود، به خدای رحمن نزدیک و از لوث گناهان پاک میشود. از آن جهت رویارویی وستیز، نیرو و قوتی میگیرد که در میدان های مبارزه و کارزار او را مفید افتد و در جهاد مبارزه با دشمنان دین از آن استفاده نماید تا در تحت لوای عابدان شب و سوارکاران روز بپیوندند.
قیام اللیل خلوتی است که مسلمان در آن به تفکر در عظمت مخلوقات الهی و شگفتیهای آفرینش آفریده های او می پردازد. و فرصتی است تا نفس خویش را محاسبه نموده و جان و روان خود را دریابد و با شکستن حالت انجماد خویش، به سوی خدا از لغزشها و اشتباهات خویش توبه نماید و با پروردگار خود عهد بندد که دیگر به گناه باز نگردد و بر طاعت و عبادتش بیفزاید.
قیام اللیل پناهگاه ستمدیده گان است که ناتوانی خود را به درگاه الله متعال شکایت می برند و از او کمک می طلبند، هوش دار که تیر شبانگاهان به خطا نخواهد رفت.
قیام اللیل سلاح دعوتگر است که آن را بر روی اعراض و انکار از نیام میکشد، و با آن زخم های ناشی از تمسخر و استهزاء را تداوی می نماید و با آن دروازهی فهم را بر روی دل ها و اندیشه ها را باز می نماید.
سعید بن مسیب رحمه الله می گوید: همانا مرد، شب را زنده نگهمیدارد، سپس خداوند در چهرهی او نوری قرار می دهد، بر اساس آن مسلمانان او را دوست میدارند، و هر کسی که او را میبیند با وجودی که تا حال او را ندیده باشد، با او ابراز دوستی مینماید.
آنچه گفته آمدیم، پرتوهای اندکی بود از درخششها و گذر سریعی بود بر گنجینهها و اشارهی گذرایی به اسرار و رمز و رازهای قیام اللیل. شاید ما را وا دارد تا به دنبال دستیابی به این انوار قدم گذاریم و اسرار آن را در یابیم.