محمّد رسول الله

  • تفاوت پیامبر (ص) با رهبران و حکام سیاسی

    نویسنده : استاد ابوالحسن ندوى فرق پيامبر با مؤسسين حكومت ها و رهبران مادي همچنين از بديهيات لازم است كه اين دعوتگر اول و فردي كه از جانب خدا فرستاده شده و حامل پيام اوست بايد با مؤسسان حكومت ها و فاتحان و جنگجويان و رهبران سياسي و مادي در طبيعت و علاقه ها و رفتار و عمل و اهدافش به وضوح فرق داشته باشد و بين پيامبر و اين طبقه تضاد وجود داشته باشد. محور تلاشهايي كه مؤسسان حكومتها…

    ادامه »»»
  • محمد (ص) درتاریخ

    نويسنده: عباس محمودالعقاد/ ترجمه:دکتراسدالله مبشّری بر آنیم تا چند کلمه از مقام پيامبر  در تاریخ سخن گوییم و در این باب به تفصیل نمی پردازیم چه آنکه جهان کتابی است که ره ورقآن عرفت و عظمت او را بر ما فرو می خواند ، با هر مقیاس و اندازه ی صحیحی که درعصرجدید نیز ارزشمند  باشد   او را بسنجیم نهایت عظمتش پدیدار میشود. مقام و ارزش این عظمت در تاریخ کجاست و در پی ریزی اجتماعات بشری ،دراعصارمتوالی، و در…

    ادامه »»»
  • وظیفه ی مسلمانان در برابر سنت رسول الله (ص)

    نويسنده: دکتر یوسف قرضاوی/مترجم:محمد علی آریا نژاد سنّت پیامبر،آیین مفصل زندگی فردی و اجتماعی مسلمین بوده است و مفسّر قرآن و اسلام و نمونۀ عملی شریعت است چون گفتار و کردار پیامبر(ص) در حقیقت مبیِّن قرآن،و الگوی واقعی و عینی اسلام بود، سیرت پیامبر(ص)در پنهان و آشکار ، و در حضر و سفر، در خواب و بیداری ، در زندگی خصوصی و اجتماعی،به هنگام ارتباط با خدا و با مردم،و سختی همان اسلام بود.

    ادامه »»»
  • ماهیت جنگ های ارتداد پس از درگذشت پیامبر(ص)

    نويسنده : دكتر محمد عماره / مترجم: احمد فلاحي نبوغ و هوشیاری اصحاب در مسایل سیاسی با انتخاب ابوبکر(رض)به عنوان خلیفه و امیرمومنان وبیعت بااوبعدازوفات حضرت رسول[ص] آشکار شد. پیش از آنکه پیکر حضرت پیامبربه خاک سپرده شود،اختلاف نظرمهاجرین وانصاررا پیرامون مسئولیت خلافت درسقیفه ی بنی ساعده برطرف کردند.هرچندانصاردراین مورد در ابتد او قبل ازنظرخواهی از مهاجرین،برداشتی متفاوت از چگونگی انتخاب خلیفه داشتند

    ادامه »»»
  • بررسی جنگ های ارتداد در زمان پیامبر(ص)

    نويسنده: دکتر محمد عماره / مترجم: احمد فلاحي اندکی پیش از درگذشت پیامبر عده ای از قبایل عرب مرتد شدند و از اسلام برگشتند.این قبایل در برابر دولت اسلامی اعلام استقلال و علیه یکپارچگی و اتحاد دولت اسلامی قیام نمودند، و استقلال خود را از دولت مدینه اعلام کردند.همان طور که می دانیم اعلام استقلال و عدم پذیرش اقتدار یک دولت و شورش در برابر آن ماهیتی سیاسی دارد.در نگاهی به چگونگی شکل گیری این جریان به خوبی می توان…

    ادامه »»»
  • سن حضرت عایشه در هنگام ازدواج با رسول الله

    امید مقّدس بشتر احادیثی که سن حضرت عایشه را هنگام ازدواج 9 سال بیان کرده­اند یا ا زطرف هشام بن عروة روایت شده یا از سوی راویان عراقی. اهل مدینه؛ یعنی آن هایی که هشام بن عروة بیشتر از هفتاد سال نخست زندگی را میان شان سپری کرده بود مسأله را روایت نکرده اند.

    ادامه »»»
  • برخورد با مرتد در سنت عملی پیامبر

    نویسنده: جابر علوانی/مترجم:علی عزیزی آیا پیامبر مرتد را کشته است؟ دوران رسول خدا (ص)شاهد صدها فرد بود که ایمان آوردندو بعد راه نفاق یا اتداد را پیش گرفتند، و بلکه ارتداد آنها سر به اذیت و دسیسه علیه رسول خدا (ص) و مسلمانان و نیرنگ آنها، کشیده. با وجود آنکه رسول خدا (ص) از این موضوع آگاه بود،اما هیچ  قدرت و توان خاصی در مدینه برای دفع اذیت آنها قیام نکرد

    ادامه »»»
  • ویژگیهای اصحاب و همراهان پیامبر در قرآن

    نويسنده: منصور سلیمی بنابر استعدادها و ویژگی های گوناگون بشری، مخاطبان دعوت الهی نیز گونه گون بودند و حتی باورمندان رسالت پیامبران نیز همه در یک مقام و جایگاه قرار نمی گیرند. طبیعی است مخاطبان آشنای دعوت اسلامی در صدر اسلام نیز، دارای یک رتبه و درجه نبوده؛ بلکه فراخور ظرفیت های ذهنی و شخصیتی و موقعیت های گوناگون در مدارج مختلفی قرار می گرفتند.

    ادامه »»»
  • معنی “اشهد ان محمد رسول الله ” چیست؟

    نويسنده: دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: بهنام سلیمی جمله ی دوم شهادتین (محمد رسول الله) است با اعتقاد به این دو جمله انسان بر دروازه ی اسلام پا می­نهد. یقیناً اقرار به وحدانیت خداوند تعالی و یگانگی او در الوهیت و ربوبیت همراه با اعتقاد به محمد رسول الله است که انسان را بی نیاز می سازد. بر اقتضای حکمت الهی، خداوند انسان ها را رها نکرده و آنان را بیهوده به حال خود وانمی­گذارد و ...

    ادامه »»»
  • نمونه های جالب از تقوای اصحاب رسول الله(ص)

    نويسنده: شیخ الحدیث مولانا محمد زکریا کاندهلوی/ مترجم: نصیر احمد سید زاده هرعادت ازعادات صحابه(رضی الله عنهم) وهر خصلت از خصلتهای آنان شایسته ی آن است که مورد اتباع و پیروی قرار گیرد. زیرا الله (جل جلاله) برای همراهی محبوب خود این جماعت را انتخاب فرمود و بر گزید. آن حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: « من در بهترین قرن و زمانۀ اولاد آدم فرستاده شدم».

    ادامه »»»
  • جایگاه واقعی پیامبر (ص)در قرآن

    نويسنده : ابوالاعلی مودودی/ مترجم:عبدالغنی سلیم قنبر زهی خداوند متعال پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)را برای چه کاری مبعوث کرده است؟جایگاه او در دین چیست و آیا احکام خدا صرفاً همان هایی هستند که در آیات قرآن وارد شده اند یا آن هایی را هم در بر می گیرند  که پیامبر (صی الله علیه و آله و سلم) علاوه بر قرآن به ماداده است تحقیق و بررسی دراین مورد در آیات زیر برای ما آشکار می شود.

    ادامه »»»
  • وجوب فرمانبرداری از پیامبر(ص)

     نوينسده :استاد دکتر وهبة الزحیلی/ترجمه:خالد ایوبی نیا فرمانبرداری از پیامبر(ص) در حکمی که صادر میکند و قانون وشریعت او واجب است. چرا که اگر ایمان آوردن به او تصدیق اودر آنچه که از جانب خداوند آورده است واجب باشد ، فرمانبرداری از او نیز واجب می شود زیرا واضح و روشن است که اطاعت و فرمانبرداری از پیامبر(ص) نیز جزو مسائلی است که از جانب خداوند بر او نازل شده است

    ادامه »»»
  • محمّد رسول لله الگوی جامع و کامل برای همگان

    نويسنده :امام ابن القیّم / مترجم:عبدالعزیزسلیمی «موضوعی که لازم است مورد توجه قرارگیرد آن است که، هرخصلت و صفتی ازخصال و صفات خیر و سازنده راخداوند به پیامبرش _ در حد کامل و برتر آن _ عطاء فرموده است. و هر گاه به برخی از آن ویژگی ها ی رسول خدا که در طایفه ای بیشتر از دیگران وجود دارد، برای فضل و برتریشان استدلال بشود، طرف مقابل هم برای اثبات فضل و برتری خویش این امکان را دارد

    ادامه »»»
  • چگونه و چرا بر پیامبر صلوات بفرستیم؟!

    صلوات (كيفيت و مكانهاي صلوات و فضايل و نتايج آن) /   تهيه و تحقيق : ابو اسماء از ابی طلحة انصاری روایت شده که پیامبر(ص) روزی با طیب نفس وخوشحالی آمد در حالی که از صورت او بشارت دیده می شد.اصحاب گفتند یارسول الله امروز بسیار خوشحالی واز صورت توبشارت دیده می شود ، پیامبر(ص)فرمود :چندی پیش خبری از جانب خداوند عزوجل به من رسید که :هرکس از امتم صلواتی برمن بفرستد خداوند ده حسنه را برای او می نویسد.

    ادامه »»»
  • دلایل عقلی و نقلی در باب ایمان به رسالت حضرت محمد (ص)

    نویسنده: ابوبكر جابر الجزايري / مترجم: عبدالعزيزسليمي انسان مسلمان ايمان و يقين دارد كه حضرت محمد بن عبدالله بن عبدالطلب كه از نسل اسماعيل بن ابراهيم است، بنده خداوند وفرستاده‌ او به ميان همه مردم اعم از سياه و سپيد و سرخ و زرد است. و به وسيله رسالت خود به نبوت ورسالت پيامبران پيشين پايان بخشيده و پس از او پيامبري نخواهد آمد.

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا