خبر های جدید

تحریم استفاده از قرآن به عنوان زنگ موبایل در اوگاندا

مفتی اوگاندا استفاده از قران و اذان به عنوان زنگ موبایل را تحریم کرد

فتوای جدید « شیخ شعبان رمضان موباجی»؛ مفتی اوگاندا در ممنوعیت استفاده از قرآن و اذان به عنوان زنگ تلفن همراه باعث ایجاد تنش های وسیع و ابراز نظرات مختلفی در کشور شد.

در بیانیه ای که در مورد این موضوع منتشر شد آمده است که به استناد آیه « وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» مسلمانان هنگام شنیدن صدای تلاوت قرآن موظف به گوش دادن هستند و نباید کار دیگری انجام دهند .

شیخ موباجی که ریاست شورای عالی اسلامی این کشور را به عهده دارد در ادامه افزود: افرادی که از صدای اذان و قرآن استفاده می کنند بعد از به صدا درامدن زنگ موبایل مجبور هستند که برای پاسخ دادن به مکالمه تلاوت را قطع کنند

در اغلب کشورهای عربی و اسلامی تلفن های همراه افراد حاوی مقطعی از قرآن کریم یا اذان هستند که به نشانه « دینداری فرد» به عنوان صدای زنگ موبایل استفاده می شود در حالی که به گفته مفتی اوگاندا چنین کاری حرام است زیرا گاهی زنگ تلفن در مکان هایی به صدا در می آید که تلاوت قرآن در آن ها ممنوع می باشد مانند سرویس های بهداشتی.

مفتی در ادامه افزود: حدود ۱۰ هزار مسجد در اوگاندا وجود دارد که متن فتوی به ان ها اطلاع داده شده و امیدواریم که رسانه های گروهی در نشر آن به ما یاری کنند.

لازم به ذکر است که در اوگاندا ۱۰ میلیون مسلمان زندگی می کنند که حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهند.

تا قبل از این مفتی مصری فتوایی مشابه صادر کرده و تنها اجازه استفاده از سرودها و اهنگ های اسلامی و دینی را به عنوان زنگ تلفن همراه داده بود.

منبع: پایگاه السبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا