خبر های جدید

جدایی فرزند از مادر؛‌ قانون ضدانسانی دیگر علیه مسلمانان میانمار

جدایی فرزند از مادر؛‌ قانون ضدانسانی دیگر علیه مسلمانان میانمار

رئیس‌جمهور میانمار، قانون بحث‌انگیزی را بر ضد اقلیت‌های این کشور به‌ویژه مسلمانان به امضا رساند که به موجب آن به صلاحدید بودائیان، برخی مادران به مدت سه سال از فرزندشان جدا می‌شوند. لایحه جدایی فرزند از مادر که از سوی راهبان افراط‌گرای بودایی ماه گذشته در پارلمان میانمار ارائه شده بود، از سوی «تین سین»، رئیس‌جمهور این کشور تصویب شد.

این لایحه در حالی به قانون تبدیل شد که گروه‌های حقوق بشری نسبت به عواقب آن برای اقلیت‌های میانمار به‌ویژه مسلمانان روهینگیا هشدار می‌دهند. همچنین این قانون در حالی تصویب شد که در روزهای گذشته فشارهای بین‌المللی بر دولت میانمار برای حل مشکلات اقلیت مسلمان روهینگیا افزایش یافته است.

قانون جدید ناقض حقوق باروری، حقوق زنان و آزادی دینی اقلیت‌ها در میانمار است. خین لی، یک فعال حقوق بانوان می‌گوید: این قوانین موجب افزایش اختلافات دینی و قومیتی در میانمار می‌شود و بسیار ناامیدکننده است. دولت میانمار ادعا می‌کند که این قانون با هدف کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان وضع شده است اما فعالان حقوقی معتقدند که این قانون نقض حقوق باروری و سرکوب بیشتر گروه‌های به حاشیه رانده شده است.

کشور میانمار که اکثر جمعیت آن را بودائیان تشکیل می‌دهند، از ۴ سال پیش تصمیم گرفت که از دیکتاتوری به سمت دمکراسی برود اما آزادی‌های ایجاد شده در این میان سبب شعله‌ور شدن نفرت ریشه‌دار بودائیان این کشور علیه اقلیت مسلمان به‌ویژه مسلمانان روهینگیا شد.

قتل و غارت مسلمانان روهینگیا به سرکردگی راهبان افراط‌گرای بودائی و وضع قوانین غیرانسانی علیه آن‌ها، بسیاری از این مسلمانان را مجبور به فرار از کشور و در پیش گرفتن سفر دریایی پرخطر به سمت کشورهای همسایه کرد. در این میان شماری در دریا غرق شده، تعداد زیادی اسیر باندهای قاچاق انسان شدند و شمار زیادی نیز در اردوگاه‌های آوارگان در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند.

کشورهای همسایه نیز از پذیرش این پناهجویان سر باز زده و آنان را دوباره به آب‌ها باز می‌گردانند.

بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل دیروز با صدور بیانیه‌ای از کشورهای همسایه میانمار در منطقه جنوب شرق آسیا خواست که این پناهجویان را به آب‌های پرخطر باز نگردانند. تایلند روز ۸ خرداد میزبان کشورهای منطقه در شهر بانکوک است تا به وضعیت مسلمانان روهینگیا رسیدگی کنند.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا