خبر های جدید

ترکیه صاحب دانشگاه بین‌المللی اسلامی می‌شود

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه از ارسال درخواست گشایش دانشگاه بین‌المللی اسلامی به وزارت تحصیلات عالی این کشور خبر داد.
«محمد گورمز»، رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در سخنانی که در جمع خبرنگاران در مکه ایراد کرد، از تصمیم این سازمان برای تبدیل دانشگاه «۲۹ مایس» به دانشگاه بین‌المللی اسلامی خبر داد و گفت: برای انجام این کار طرح این تغییر به وزارت آموزش عالی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه با الگوگیری از دانشگاه‌های مشابه در جهان اسلام نظیر الازهر در مصر تأسیس می‌شود، افزود: در جهان اسلام مسائلی همچون داعش و غیره باید مورد بررسی قرار بگیرد.

گورمز با تأکید بر این مطلب که تأسیس این دانشگاه را برای جهان اسلام و انسانیت با اهمیت می‌دانم، اظهار کرد: فکر می‌کنم، امروز یکی از بزرگترین مشکلات جهان اسلام و مسلمانان، خشونت و دشمنی و در برابر هم بودن به‌جای یکدلی و صمیمیت با یکدیگر است.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه اظهار کرد: برای رسیدن به راه حلی منتج به صلح، به فکر تأسیس این دانشگاه در ترکیه افتادیم. در راستای تغییر دانشگاه «۲۹ مایس» به دانشگاه بین‌المللی اسلامی، با دانشکده‌های الهیات در کشور‌های قرقیزستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان و همچنین پژوهشکده‌ اسلام‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ و انستیتو عالی اسلام‌شناسی در صوفیا نیز تعاملاتی انجام شده است.

گورمز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که سه سال تحقیق و بررسی برای برپایی این دانشگاه انجام شده است، اظهار کرد:  به غیر از دانشگاه الازهر، علمای مسلمان کشورهای حاشیه خلیج[فارس]، حدود ۸۰ هزار دانشجو در دانشگاه مدینه، دانشگاه اسلامی اسلام‌آباد پاکستان، دانشگاه اسلامی مالزی، مدارس شیعی، جامعهالمصطفی(ص) در ترکیه با ۵۰۰ دانشجو، و … همه و همه در تعامل با این دانشگاه صرف نظر از مشکلات امروزی در سطح جهان، به بیان مسائل و احکام شخصی مسلمانان می‌پردازند.

وی ادامه داد: دانشگاه بین‌المللی اسلامی در استانبول به‌منظور یاری رساندن به همه این مراکز بدون توجه به اختلافات زبانی راه‌اندازی خواهد شد و به همین دلیل است که تأسیس این دانشگاه را برای جهان اسلام و تمام بشریت ضروری می‌دانم.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا