خبر های جدید

قربانی‌ خوب و قربانی‌ بد تروریسم نداریم/ آیا کشته‌های هواپیمای روسی و‌ شهدای‌ جنایت بیروت قربانی تروریسم نیستند؟

 بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان

قربانی‌ خوب و قربانی‌ بد تروریسم نداریم/ آیا کشته‌های هواپیمای روسی و‌ شهدای‌ جنایت بیروت قربانی تروریسم نیستند؟

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام تروریستی در پاریس اتخاذ استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با اقدام تروریستی در ضاحیه بیروت را محکوم و از این رویه غیراخلاقی و غیربشری انتقاد کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

طی دو روز دو عملیات تروریستی در دو پایتخت جهان انجام شد. اولی در بیروت پایتخت لبنان، کشوری در آسیا و دومی در پاریس پایتخت فرانسه، کشوری در اروپا. هردو عملیات در شب انجام شد. در بیروت، در نخستین ساعات شب و در پاریس، پاسی از شب گذشته بود. هدف هر دو عملیات تروریستی هم در بیروت و هم پاریس مردم عادی بودند. در بیروت مردم در بازار سرگرم خرید بودند و یا در مسجد محل عملیات مشغول عبادت بودند. در پاریس مردم بعد از یک هفته کار و تلاش با تماشای فوتبال ملی خود و یا کنسرت موسیقی، خستگی را از تن دور می کردند. در بیروت قریب ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند. در پاریس نیز اندکی بیشتر از بیروت جان خود از دست دادند و یا مجروح شدند. گروه تروریستی داعش هم مسئولیت عملیات تروریستی در بیروت را پذیرفت و هم عملیات پاریس را قبول کرد. در بیروت تیم عمل کننده متشکل از چند نفر بودند و در پاریس نیز تیم عمل کننده را چند نفر تشکیل می داد. داعش علت عملیات تروریستی را در بیروت در انتقام شکست های تروریست ها در سوریه اعلام کرد. علت عملیات در پاریس را نیز شکست های خود در سوریه عنوان کرد. افراد عمل کننده در لبنان از شهروندان لبنانی بودند که به تروریست ها پیوسته بودند. افراد عمل کننده در فرانسه از شهروندان فرانسه بودند که به تروریست ها پیوسته بودند. داعش طی چند سالی که از شکل گیری آن می گذرد نشان داده که گروهی خشن و بیگانه با آداب زندگی در جامعه انسانی و بیگانه با تمدن و همه مظاهر آن است و از دست زدن به هر جنایتی به فجیع ترین وجه آن نیز ابایی ندارد. ثابت کرده است که جایی در تمدن بشری و جامعه انسانی ندارد و برای امنیت جوامع در هر نطقه از جهان خطرناک است. خطری که برخورد سخت با آن و حذفش یک ضرورت است.  این دو عملیات تروریستی در لبنان و فرانسه اثبات کرد که تروریسم در همه اشکال آن و خصوصا تروریسم وهابی – تکفیری برای همه جوامع خطرناک است. غده ای سرطانی است که نباید گذاشت قوام و دوام یابد. همانگونه که اسرائیل امنیت را در جهان اسلام به تاراج برده است.

اما واکنش ها به این دو عملیات متفاوت بود و موجب تاثر در نزد آگاهان گشت. وقتی عملیات تروریستی در ضاحیه در جنوب بیروت لبنان رخ داد در آن انسان هایی بیگناه به خاک خون غلتیدند. انتظار از جامعه جهانی اعم از سازمان های بین المللی، دولت ها و رسانه ها اعلام همدردی متاسب با دولت و ملت لبنان و خصوصا خانواده های داغدار این حادثه تروریستی و محکومیت جدی وتوام با اقدام بود. به ویژه که پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر نیویورک ( جدای اینکه کارشناسان معتقدندکه دولت امریکا خود طراح آن عملیات تروریستی علیه ملت امریکا بود) که جهان یکپارچه علیه تروریسم موضع گرفت و دولت های غربی با متهم کردن افغانستان و عراق به این دوکشور لشکر کشید و نتیجه اش البته رخت بر بستن امنیت از منطقه و پیدایی تروریسم در شکل جدید آن در منطقه با عناوینی چون داعش و جبهه النصره و غیره شد. انتظار این بود که جهان با توجه به تجربه تلخ نیویورک موضعی شدید و حتی شدید تر از آن اتخاذ کند اما خاموشی رسانه ای و خفه شدگی دیپلماسی و سکوت جامعه مدنی تنها واکنش به این جنایت عظیم بود. داغی بر دل خانواده های داغدار قربانیان ترور بیروت که کسی حتی برای تسلای  دلشان لب وانکرد. جز قلیلی که خود البته قربانی ترور در منطقه بودند. حتی دولت ایران که در صف اول مبارزه با تروریسم درعراق و سوریه قرار دارد و سرداران و سربدار عاشق را در این میدان سخت تقدیم کرده است، واکنشی دیر و بسیار دور از انتظار داشت.

اما با انتشار خبر عملیات تروریستی مشابه در پاریس فرانسه با اجرای همان گروه تروریستی، واکنش ها به اوج خود رسید و فضای رسانه ها پر شد از انعکاس این واقع تلخ، دیپلماسی از خفه شدگی رها شد و سخن که نه فریاد و نعره زد، جامعه مدنی شتابان فعال شد، فضاهای اجتماعی مملو از عکس و خبر و اظهار همدردی شد. ساختمان تجارت جهانی در اعلام همدردی با دولت فرانسه، با رقص نور پرچم فرانسه به نمایش در آمد،همه خود را در کنار دولت و ملت فرانسه قرار دادند واین عملیات را شنیع ، وحشیانه، بزدلانه، ضد تمدن و با عباراتی چنین مورد عتاب قرار دادند.  حتی در مسابقات ورزشی فوتبال در اروپا با بستن روبان سیاه بر بازو همدردی خود را با ملت فرانسه ابراز کردند. رفتاری که هر چند تا حدی موجب کاهش آلام ملت فرانسه گشت و البته رفتاری پسندیده و ضروری است چرا که به مسئولیت جامعه انسانی در قبال هم اشاره دارد که “کلکم راع و کلکم مسئول” و اینکه بنی آدم اعضای یکدیگرند.  حتی دولت ایران در سریع ترین زمان ممکن و در عالی ترین سطح خود با دولت و ملت فرانسه اظهار همدردی کرد. کاری که برای لبنان و دولت و ملت لبنان نکرد و موجب گله دوستان شد و شاید خرسندی دشمنان. که البته می طلبد در آینده با هوشمندی بیشتری تحولات رصد شده و موضع متناسب و به موقع اخذ گردد.

اما این تبعیض در واکنش به دو حادثه مشابه یکی در بیروت و یکی در پاریس، تلخی و داغ را بر دل ملت لبنان افزونتر کرد. هر دو حادثه تلخ بود و در هردو بیگناهان قربانی شدند اما گویی ملت لبنان به دلیل آسیایی بودن ومسلمان بودن از نگاه غرب شایسته همدردی و همراهی نیستند و بود و نبودشان فرقی نمی کند و این تنها انسان غربی است که  انسان است و شایسته همدردی و همراهی. رفتاری که طبیعتا نفرت را در جوامع نهادینه می کند. شاید به دلیل حاکمیت همین نگاه است که غرب سال هاست به استعمار و استثمار ملل جهان مشغول است.  رفتاری گزینشی که در همه سیاست های غربی آشکار است.

این رفتار غربی‌ها در عملکرد نشریه شارلی ابدو فرانسه بیش از همه نمایان بود. نشریه ای که غربی ها او را نماد قربانی تروریسم می دانند و چندی پیش به دلیل اهانت به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص) از سوی گروههای افراطی مورد حمله واقع شد در اقدامی منزجر کننده به انتشار کاریکاتوری اقدام نمود که قربانیان حادثه تروریستی سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا را به باد تمسخر گرفت. شارلی ابدو که خود را قربانی تروریسم می نامد چگونه قربانیان تروریسم در سایر نقاط دنیا را به باد تمسخر می‌گیرد؟ آیا میان قربانیان تروریسم هم نظیر خود تروریسم تفاوتهایی وجود دارد؟ ایا قربانی تروریسم خوب و بد هم داریم که هرچه غیر فرانسوی است قربانی بد است و قربانیان تروریسم در فرانسه قربانی خوب تروریسم هستند؟

چنین رفتارهایی شک و تردیدها در خصوص نیات صادقانه غرب درموضوعاتی چون مبارزه با تروریسم،‌ حقوق بشر و آزادی بیان را در نزد افکار عمومی جهان با تردید اساسی روبرو می کند. و این پرسش را در ذهن متبادر می سازد که ایا میان قربانیان تروریسم در بیروت و صحرای سینا، یمن و سوریه و عراق با قربانیان تروریسم در فرانسه،‌اسپانیا و آمریکا تفاوت وجود دارد؟

انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی که جان انسان های بیگناه را نشانه رود، شدیدا از برخوردهای دوگانه با تروریسم توسط غرب انتقاد می کند و این رویه غیر اخلاقی و غیر بشری را مخالف با روح انسانیت،‌ ازادی و حقوق بشر می نامد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940824001105

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا