فقه معاصرمطالب جدیدمقالات

اصرار بر اشتباه … ، نقد و بررسی تشریح پدیده مقارنه در علم نجوم و فقه

سلام علیکم

این مقاله نظرات نویسنده می باشد در رابطه با نوشته ” تشریح پدیده مقارنه در علم نجوم و فقه” که آنرا مورد نقد و بررسی قرار داده اند ، و صرفا جهت مطالعه و بررسی علاقمندان و کسانی که پیگیر این قضیه می باشند در سایت درج شده است ، ضمنا اصل مقاله و نقد قبلی آقای صادقی هم پیوست می باشد.

با تشکر مدیریت سایت نوگرا

اصرار بر اشتباه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والصلاه و السلام علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه اجمعین

سال گذشته در آستانه­ی ماه مبارک رمضان، بیانیه­ای به امضای « شورای مدیریت مکتب قرآن» منتشر شد که در آن اعلام شده بود: « از این پس مبنای اعلامِ آغاز یا پایان ماه مبارک رمضان، مقارنه می­باشد». بنابراین گروه فوق با مبناء قرار دادن مقارنه، یک روز زودتر از مسلمانان منطقه، اول ماه رمضان و اول ماه شوال را اعلام نمود. اینجانب طی مقاله­ای با عنوان «مقارنه یا رویت هلال» به زعم خود، اشتباه بودنِ این برداشت را خدمت برادران فوق اعلام داشتم.

امسال نیز با همان امضاء در تاریخ ۰۱/۰۴/۱۳۹۳ طی بیانیّه­ی رسمی اعلام نمودند: « با توجّه به وقوع مقارنه و تولد هلال ماه نو در ساعت ۱۲:۳۹ روز جمعه ۰۶/۰۴/۹۳ بر اساس فقه حضرت شافعی-س- شروع این ضیافت انسان­ساز، برای مسلمانان منطقه­ی ما، روز شنبه ۰۷/۰۴/۹۳ خواهد بود. ماه رمضان امسال ۲۹ روز، و اول شوّال (عید فطر) روز یکشنبه ۰۵/۰۵/۹۳ می­باشد؛ مقارنه­ی ماه شوّال، در ساعت ۳:۱۲ بامداد خواهد بود.»

البته یادآور شوم که در مقارنه­ی جمعه ۰۶/۰۴/۹۳، ماه، جداییِ زاویه­ایِ مناسب را تا غروب آفتاب برای تشکیل هلال پیدا نکرد و نکته­ی دیگر آنکه در روز یادشده ماه زودتر از خورشید غروب کرد.

ضمناً « شورای مدیریت مکتب قرآن» در تاریخ ۲۳/۰۳/۹۳ (حدود یکسال پس از اعلامِ مبناء قراردادن مقارنه) طی یک جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای تحت عنوان «استفاده از دستاوردهای علم نجوم و تشریح پدیده­ی مقارنه» به توجیه حکم فوق پرداخته و دلایل اتخاذ چنین تصمیمی را تشریح و به اطلاع عموم رساند.( لازم به ذکر است که بعد از چند روز جزوه­ی فوق با حذف اضافات و تغییرات سایز، در ۵۳ صفحه تنظیم و در سایت مکتب قرآن جهت دانلود گذاشته شد) اینجانب دو بار جزوه­ی فوق را با دقّت مورد مطالعه قرار دادم اماّ نه تنها برایم قانع کننده نبود بلکه بیشتر از گذشته متقاعد شدم که رای برادران « شورای مدیریت مکتب قرآن» در خصوص مبناء قرار دادن مقارنه جهت شروع ماههای قمری اشتباه است. جزوه و بیانیه­ی اخیر، در ۳ محورِ کلّی:

۱-   حل شدن مشکلِ روزه­ی مردم با مبناء قرار دادن مقارنه

۲-   هم­نظر و هم­رای بودن بسیاری از علمای قدیم و معاصر با نویسندگان بیانیّه در خصوص مبناء قرار دادن مقارنه، جهت شروع ماههای قمری

۳-   دعوت از همه­ی مسلمانان به وحدت

دارای ابهامِ فراوان بوده و انتظار می­رود که نویسندگان بیانیه و جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای، پاسخِ مناسبی به ابهاماتِ فوق جهت روشن شدن موضوع ارائه فرمایند.

۱-  حل شدن مشکلِ روزه­ی مردم با مبناء قرار دادن مقارنه

حدود یک سوم از جزوه­ی فوق به بیان مقدمات و اصول پذیرفته شده علم نجوم پرداخته است که به نظر نمی­رسد کسی مخالفتی با آنها داشته باشد. نکته اصلی اینجاست که با این اصول پذیرفته شده­ی علمی، نمی­توان شروع ماه قمری و تطبیق آن با ضوابط شرعی را استخراج کرد. خلاصه اینکه مبناء قرار دادن مقارنه به جای رویت هلال ( که حدود یک روز تفاوت دارد) مدّ نظر شارع مقدّس نمی­باشد.

در ص ۷۲ ( ۴۹ جدید )آمده است: « مبناء قرار دادنِ مقارنه برای آغاز و پایان ماههای قمری – از جمله رمضان – علاوه بر آسانی و دقّت و اطمینانِ کامل، و در نتیجه آرامش خاطر مومنان در انجام به موقع فرمان الهی، وحدت و یک پارچگی همه­ی آنان را به ارمغان می­آورد. برخلاف وضعیّت فعلی که تفرّق و پراکندگی است و بطور قطع اگر این رای، در میان آنان اعمال شود، این تشتّت و اختلاف از میان خواهد رفت و دیگر شاهد این همه ناهماهنگی در شروع و پایان ماهِ روزه نخواهیم بود » به زعم اینجانب قضیه به این آسانی نمی­باشد و با مبناء قرار دادنِ مقارنه، نه تنها مشکلاتِ فوق حل نخواهد شد بلکه تشتّت بیشتری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، مقارنه­ی ماه و خورشید در رمضانِ سال گذشته ساعت ۴۴/۱۱ و امسال ساعت ۳۹/۱۲ ( به وقت رسمی تهران و هر دو قبل از زوال آفتاب) اتفاق افتاد و دوستان شورای مدیریّت روز بعد را آغاز ماه رمضان اعلام کردند. بنا به ادعای نویسندگان جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای، ماهِ جدید بلافاصله پس از مقارنه شروع می­شود ( ص ۴۸ یا ص ۳۲ جدید)پس چرا همان روز را به عنوان ماه رمضان اعلام نکردند؟ درحالیکه این دوستان وقوع مقارنه در ساعات اولیه بامداد را دلیل بر شروع ماه قمری در همان روز می­دانند ( مانند عید فطر پارسال و امسال). براستی در مقارنه، مبناءی شروعِ ماه جدید بر چه اساسی است؟ ظاهراً ربطی به زوال آفتاب (اذان ظهر) ندارد زیرا وقوع مقارنه قبل از زوال را دلیل بر شروع ماه قمری در آن روز نمی­دانند. اگر بگویند قبل از فجر صادق بوده است اولاً به چه دلیل هنگام اذان صبح مبناست؟ ثانیاً اگر لحظه­ی مقارنه مثلاً ۲ دقیقه قبل از اذان صبحِ مریوان و ۲ دقیقه پس از اذان صبحِ سنندج باشد آیا شروع ماه قمری در این ۲ شهر یکسان خواهد بود؟

همانطور که همگی می­دانیم کره­ی زمین به شکل کروی است. و چرخیدن این کره­ی کروی به دور خود حدود ۲۴ ساعت به طول می­انجامد. به لحاظ طبیعی هیچ چیزی این کره را به دو نیمکره­ی شرقی و غربی تقسیم نکرده است. اما بنابر قواعد بین المللی یک خط فرضی که از رصدخانه­ی سلطنتی گرینویچ در حومه­ی لندن می­گذرد کره­ی زمین را به صورت قراردادی به دو نیمکره­ی شرقی و غربی تقسیم کرده است. و از طرفی مقارنه­ی ماه و خورشید در یک لحظه ثابت برای همه­ی ساکنین کره­ی زمین اتفاق می­افتد. پس طبیعی است که با توجه به کروی بودن زمین، شروع ماه قمری برای ساکنین زمین در ۲ روز در نظر گرفته شود. برای کسانیکه بر اساس امکان رویت پذیری هلال ( و نه رویت خود هلال) اقدام به اعلام شروع ماه قمری می­کنند این قضیه بسیار راحت است و همه­ی مردم کره­ی زمین در ۲ روز متناوب (بدون فاصله) و بدون اختلاف، اقدام به روزه گرفتن و یا اعلام عید می­نمایند. مبناء هم بسیار راحت و در دسترس است: امکانِ رویت هلال ماه در افقِ غربی برای چند دقیقه، پس از غروب آفتاب. و دیگر لازم نیست بنا به توصیه نویسندگان جزوه، جهت رویت هلال، سوار سفینه و موشک شده و یا در هنگام شدتِ آفتاب ظهر با دوربینهای مجهز به اشعه مادون قرمز به دنبال هلال ماه بگردیم.

باز هم تاکید می­کنم که امکان رویت پذیریِ هلال با رویت بصری هلال متفاوت است. امکان رویت پذیری هلال، یعنی با توجه به محاسبات نجومی امکان رویت هلال در آن منطقه­ی جغرافیایی وجود دارد امّا موانعی جهت رویت هلال وجود دارد که رویت آنرا برای ناظر زمینی مقدور نمی­سازد از قبیل گرد و غبار، ابر، فشار هوا، گرمای زیاد، ارتفاعِ کمِ هلال، کم نور بودن هلال، مکث کم هلال و غروب سریع آن، ارتفاع زیاد منطقه­ی رصد از سطح دریا، وضعیت فاصله­ی ماه از کره­ی زمین و … به زبان ساده­تر یعنی در صورت عدم این موانع، رویت امکان پذیر می­بود.

امّا برای کسانیکه مبناء، امکان رویت پذیری هلال نبوده بلکه مقارنه را مبناء و ملاکِ شروع ماه قمری می­دانند قضیه مشکل می­شود . در صفحه­ی ۳۴ جزوه ( ۵۲ جدید) اذعان شده است که حتی با وجود مبناء قراردادن مقارنه، باز هم مردم کره­ی زمین در ۲ روز متناوب، ماه قمری را شروع می­کنند : «با توجه به واقعیت اختلاف مطالع، گریزی از تفاوت در شروع و پایان رمضان نیست که حداکثر آن یک روز است و این هم بر مبناءی نظام دقیق الهی است». همچنین در بیانیه­ی آغاز ماه رمضان امسال، آمده است: « شروع این ضیافت انسان­ساز، برای مسلمانان منطقه­ی ما، روز شنبه ۰۷/۰۴/۹۳ خواهد بود». سئوال من از برادران نویسنده­ی بیانیه، این است که در عبارت ِ« برای مسلمانان منطقه­ی ما» این منطقه­ی ما، دقیقاً تا کجا خواهد بود؟ در ص ۳۶ ( ۵۳ جدید) نوشته شده است که: ِ« اختلاف مطالع در شروعِ ماه جدید، چه مبنای آن، مقارنه باشد یا رویت بصری هلال، همچنان مطرح و حقیقتی است غیر قابل انکار؛ با این تفاوت که در رویت بصری، گاهی اختلاف تا چهار روز می­رسد ولی در مقارنه به دوازده ساعت کاهش می­یابد» بنابراین ظاهراً با توجه به ص ۳۶ (۵۳ جدید ) نظر این دوستان روی حداکثر ۱۲ ساعت است. حال اگر گفته شود که منظور از منطقه­ی ما ، یعنی تا ۱۲ ساعت جغرافیایی با ما فاصله داشته باشد؛ در آنصورت با محاسبه­ی ۱۲ ساعت غربی و ۱۲ ساعت شرقی، کلّ کره­ی زمین را شامل خواهد شد و دیگر آوردن عبارتِ منطقه­ی ما، بی معنی خواهد بود. اگر گفته شود که منطقه­ی ما، یعنی تا شش ساعت جغرافیایی با ما فاصله داشته باشد ( شش ساعت از شرق یا شش ساعت از غرب ) ؛ در این صورت تمامی کشورهای قاره­های آسیا، آفریقا و اروپا با ما در یک منطقه قرار می­گیرند. جالب این جاست که مثلاً کشور مراکش، که با محاسبه­ی فاصله­ی زمانیِ کمتر از ۶ ساعت، جزو منطقه­ی ما محسوب می­شود؛ از سمت غربی در منطقه­ی کشورهای قاره­ی آمریکا نیز قرار دارد. حال در صورت تفاوت یک روزِ ایران و برزیل در شروع ماه رمضان، کشور مراکش می­بایست با کدام یک از این کشورها هماهنگ منطقه­ای باشد؟ یک مثال جالب دیگر: مسلمانان کشور الجزایر در فاصله­ی زمانی ۶ ساعته از مالزی قرار دارند پس طبق این قاعده، در « منطقه­ی ما » ی مسلمانان مالزی قرار می­گیرد و با آنها ماه قمری را شروع می­کند اما کشورِ همسایه­ی الجزایر، یعنی مراکش، در فاصله­ی زمانی ۷ ساعته از مالزی قرار دارد پس جزو   « منطقه­ی ما » ی مالزی قرار ندارد و می­بایست یک روز زودتر ماه قمری را شروع کند حال از نویسندگان جزوه می­پرسم آیا رواست که دو کشور همسایه­ی الجزایر و مراکش در دو روز مختلف ماه قمری را شروع کنند؟ عنوان کردنِ « منطقه­ی ما » در بحث مبناء قرار دادن مقارنه، یک تسلسل پایان ناپذیر است زیرا طرفین هر منطقه­ای، خود شامل منطقه­ی دیگر هم هستند. در مبناء قرار دادن مقارنه، هیچ گونه تشتّت و اختلافی حل نخواهد شد. و فقط صرفاً ماه قمری یک روز زودتر شروع می­شود. امّا در مبناء قرار دادنِ امکان رویت پذیری هلال، (با توجه به تعریفی که از آن شد) قطعاً در ۲ روز متناوب به طور دقیق تمامی کشورهای جهان می­توانند ماه قمری را شروع کنند. (ان شاءالله)

۲-  هم­نظر و هم­رای بودن بسیاری از علمای قدیم و معاصر با نویسندگان بیانیّه در خصوص مبناء قرار دادن مقارنه، جهت شروع ماههای قمری

در جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای با اسم بردن و نقل قولِ تعداد زیادی از علمای قدیم و معاصر از ابن سُریج شافعی تا دکتر یوسف قرضاوی، سعی شده که این بزرگان را، هم نظرِ با نویسندگانِ جزوه قلمداد کرده و رای خود راجع به مبناء قرار دادن مقارنه جهت شروع ماههای قمری را مسبوق به سابقه اعلام دارند. در ص ۷۵ (۵۱ جدید) جزوه آمده است: «آیا همین تعداد از شخصیّت­های طراز اول و وزین از قدما و معاصرین که هرکدام به نحوی به علم نجوم باور دارند و در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، جهت اثبات حقانیّت مطلب مورد نظر کفایت نمی­کند؟» حقیقتاً، هم­رای دانستن این علمای بزرگِ جهان اسلام، با نویسندگان جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای، در خصوص موضوع فوق، جفا به این دسته از علمای جهان اسلام است. از خوانندگان محترم تقاضامندم نقل قولهای این بزرگان مندرج در جزوه­ی مورد نظر را، یکبار دیگر مطالعه نمایند تا به خوبی دریابند که بدون استثناء سخن یکایک این علما، ناظر به معتبر بودن محاسباتِ نجومی در مواقع وجود موانع رویت هلال است و نه تایید مقارنه. از نویسندگان محترم جزوه، انتظار می­رود فقط یک مورد مستند، از این علمای قدیم و جدید ارائه دهند که این بزرگان در طول عمرشان یک روز زودتر از عموم مسلمین و با استناد به مقارنه، شروع ماه جدید قمری را اعلام داشته باشند. در جزوه­ی فوق حدود ۳ صفحه ( ۲ صفحه جدید) ، فقط از استاد یوسف قرضاوی- حفظه الله – به عنوان همراهی با نویسندگانِ جزوه در خصوص مبناء قرار دادن مقارنه، استفاده شده است. به شکر خدا، استاد قرضاوی اکنون زنده و در قید حیاتند و مراجعه به سایت رسمی ایشان (الموقع الرسمی لسماحه العلامه یوسف القرضاوی www.qaradawi.net) برای همگان میسر است. جای سئوال اینجاست که این چه نوع هم نظری و همراهی شخصی مانند قرضاوی با نویسندگان جزوه است که استاد قرضاوی به جای روز شنبه که مورد تایید و اعلام این دوستان است؛ روز یکشنبه را همراه با عموم مسلمانان به عنوان شروع ماه رمضان امسال اعلام می­کند؟

۳-  دعوت از همه­ی مسلمانان به وحدت و یک پارچگی

در جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای توصیه­های زیادی به مسلمانان به وحدت و یک پارچگی مسلمین (خصوصاً در بحث روزه ماه رمضان ) شده است:

ص ۲۲(۱۷ جدید): « اگر مصمّمید مفهوم «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ … » را دوباره احیا کنید و … باید کینه­ها و تعصّب­ها را دور بریزید و فاصله­ها را کم کنید و از خردمندان و حکمای دلسوز امّت کمال استفاده را ببرید و هیچ راه و دری را که جهت آن به سوی وفاق و انسجام و وحدت، و سرانجام نهائیش رسیدن به سرمنزل توحید است برخود نبندید (‏إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ‏ ) . آری یکی از این راهها شروع هماهنگ و هم­زمان (تا حدّ مقدور) عبادت روزه در ماه صیام و قیام، ماه تجلّی و بارش رحمت پروردگار یعنی: رمضان مبارک است. »

ص ۵۰(۳۳ جدید) : « یکی از اهداف و مقاصد ارزشمند و والای دینی، که باید در همه­ی امور و از جمله در تعیین اوقات عبادتها (نماز، روزه، حج و … ) مورد تعقیب قرار گیرد ایجاد وحدت و هماهنگی میان پیروان آخرین پیام­آور رحمت است. »

این سخنان براستی زیبا و دلنوازند و هر مسلمان دلسوزی، چنین می­اندیشد. امّا آیا عملکرد و موضعِ عملی نویسندگان جزوه، متناسب با آن است؟ نویسندگان جزوه، قبل از اعلام مبناء قراردادن مقارنه جهت شروع ماههای قمری، با کدام یک از خردمندان و حکمای دلسوز امت اسلامی، کمال استفاده که هیچ، حتی یک مشورت انجام دادند؟ این دوستان، یک موضوع بدیع و جدید، که به کلّ امت اسلامی مربوط است را بدون توضیح کافی مطرح کرده و پس از حدود یکسال، در یک جزوه­ی مفصلّ ۷۷ صفحه­ای به بیان ادلّه­ی علمی و فقهی آن می­افتند ( که به نظر می­رسد بیشتر مصرف داخلی داشته و جهت اقناع پیروان نوشته شده است) آنوقت ادعای وحدت اسلامی هم دارند. بهتر است این برادران بدانند که وحدت به معنی : آی مردم بیایید شما هم مثل من بشوید نیست. اگر وحدت، اینگونه است!! پس همه­ی نحله­های فکری، همواره سرگرم وحدت و یک پارچگی امّت اسلامی­اند.

این برادران در چندین جای جزوه، یکی از اصلی­ترین دلایلِ مشکلات مسلمانان را از میان رفتن نظام شورایی می­دانند ( من هم در این زمینه با آنها موافقم) امّا خود تا چه میزان در امور مسلمین با علما و دانشمندان و دلسوزان ( خارج از افراد درون حزبی) به شور و مشورت می­پردازند؟

در ص ۳۳ (۵۱ جدید) آورده­اند: « سرشماری دقیقی از فقها و دانشمندانی که موافق مسئله­ی مورد بحث هستند صورت نگرفته تا مشخّص کند که آمار آنان چه­قدر است؟ و بی تردید اگر بعد از تبیّیناتِ لازم، از علما و اهل رای مقبول، در زمینه­ی اثباتِ حلول ماههای قمری از طریق علم نجوم ( مقارنه ) نظر خواهی شود یقیناً جمع قابل توجهی نظرشان مثبت خواهد بود. » دسترسی به نظر علماء و اهل رای مقبول، بسیار ساده و آسان است کافی است که این برادران، جزوه­ی ۷۷ صفحه­ای را که پر از تبیّینات لازم است به زبان عربی، ترجمه و برای علماء و اهل رای مقبول بفرستند و نظر آنها را جویا شوند. ضمناً بسیار مشتاقم اسامی اهلِ رای مقبول ( از نظر نویسندگان جزوه) از علمایی که اکنون در قید حیاتند جهت مراجعه طالبان علم و دانش اسلامی، توسط این برادران اعلام گردد. ( به بزرگواریِ خداوند، قصدم تحقیر نیست واقعاً مشتاقم بدانم که علمای فهیم و اهل رای مقبول در عصر کنونی، که در قید حیاتند از دیدگاه این برادران کیانند؟ )

در ص ۳۸ ( ۲۵ جدید) جزوه در خصوص اعلام نمودنِ شروع ماه قمری بر اساس مقارنه آمده است که: « بسیاری از مسلمانان در میان مذاهب مختلف از آن استقبال شایانی به عمل آوردند » این ادّعا بسیار عجیب و قابل تامل است. اینجانب روزنامه­ها، مجلات و سایتهای بسیار زیادی را به زبانهای ( عربی، کردی و فارسی) جستجو نمودم امّا ردّی از این بسیاری از مسلمانان در میان مذاهب مختلف که از آن استقبال شایانی به عمل آورده باشند را مشاهده نکردم. آنهم نه امسال بلکه رمضان پارسال که هنوز جزوه تبیینات منتشر نشده بود!!!. آخر چه دلیلی دارد که بسیاری از مسلمانان در میان مذاهب مختلف، با یک بیانیّه­ی چند خطی و قبل از تبیینات لازم، رای علمای مذهب خود را به کناری نهاده و شیفته­ی رای این دوستان شوند؟ بنابراین لطفاً آدرس روزنامه­ها، مجلات و سایتهایی که بسیاری از مسلمانان سایر مذاهب از رای این دوستان استقبال شایان به عمل آورده­اند را منتشر نمایید.

در ص ۳۴ ( ۵۱ جدید) آمده است که: « مشکل اصلی مسلمانان، فقدان درک و تشخیص صحّت مقارنه نیست زیرا مقارنه، مسئله­ای است علمی و غیر قابل انکار؛ بلکه مشکل ممالک اسلامی، سیاسی کردن همه­ی امور از جمله زمان شروع روزه­ی رمضان و زمان برپایی اعیاد اسلامی است؛ که متاسّفانه غالب حکّام و دست­اندرکارانِ نظام­های حاکم، به آن رنگ و بوی سیاسی داده؛ و اهدافی متناقض با روح این عبادت را مدّ نظر دارند » خواننده­ی گرامی! براستی توهینی واضح­تر و آشکارتر، از این را نسبت به مسلمانان متعهد و علمای راستین سراغ دارید؟ بنا به نظر نویسندگان، تشخیص صحّتِ مقارنه جهت شروع ماه قمری امری بسیار ساده و غیر قابل انکار است. نتیجه­گیری منطقی آن چنین می­شود که، مردم و خصوصاً علما، می­بایست روز شنبه ۰۷/۰۴/۱۳۹۳ هجری شمسی را به عنوان شروع ماه رمضان اعلام و روزه می­گرفتند و اگر کسی روز یک­شنبه ۰۸/۰۴/۱۳۹۳ را به عنوان شروع ماه رمضان سال ۱۴۳۵ هجری قمری اعلام کرده باشد؛ یا خود از دست­اندرکاران نظام حاکم است و یا از ترسِ حاکمیّت تن به چنین کاری زده است.!!! نکته­ی جالب­تر این است که چون مبنا قرار دادن مقارنه، مخصوص ایران نبوده و امری جهانی است این نتیجه­گیری شامل تمامی علمای اسلامیِ (آسیا و آفریقا و اروپا) که روز یک­شنبه را به عنوان شروع ماه رمضان امسال اعلام کردند؛ نیز می­شود.

طرح یک سئوال: آیا در میان جمعیّت حدود ۲ میلیارد نفری مسلمانانِ عصر حاضر، چند نفر مسلمانِ متعهد که در زمینه­ی فیزیک و نجوم به درجه­ی تخصص ( دکترا )رسیده باشند وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد ( که قطعاً تعداد زیادی وجود دارد ودر مقاله­ی سال گذشته به اسامی چند تن از آنها اشاره شد ) چرا تا کنون صحّتِ استناد به مقارنه،جهت شروع ماه قمری را به علماء اسلامی گوشزد نکرده­اند؟ چرا اصلاً در این زمینه مقاله­ای منتشر نساخته­اند؟ نکند که همه­ی آنها را نیز از دست­اندرکاران و یا مرعوبین نظامهای حاکم می­دانند؟ تا حدی که باعث شود که جهان اسلام در این میدان قحط الرجالی، در خصوصِ موضوع فوق، دست به دامان چند نفر دانشجوی فیزیک آنهم در این گوشه­ی کره­ی خاکی ( با این بضاعتِ علمیِ اندک در زمینه­ی نجوم ) بشود؟

در عمل هم دیدیم که ۲ سال از اعلامِ شروع ماه قمری با استناد به مقارنه گذشت و نه تنها تفرّق و تشتّت در این زمینه، کم نشد بلکه بیشتر از گذشته باعث تفرقه و سردرگمی در میان مسلمانان کردستان گردید.

در ص ۴۹ ( ۳۲ جدید) هم با شهامتی مثال زدنی به استیضاحِ همه­ی علمای جهان اسلام پرداخته­­اند: « چه پاسخی وجود دارد برای اشتباهاتی که در رمضان و شوال نسبت به روزه­های فوت و یا گرفته شده به وقوع پیوسته است؟ » جهت مقایسه و نه از روی گستاخی و بی­ادبی (پناه برخدا) می­توان این استیضاح را به خدا و پیامبر برگشت داد که چرا نحوه­ی صحیح انجام یک امر عبادیِ موقوت ( روزه­ی ماه رمضان ) را که یکی از ارکان پنجگانه­ی اسلام نیز هست؛ به نحوی به مردم منتقل نکردند تا در عرض ۱۴۳۵ سال، همه­ی پیروان، از پیامبر گرامی اسلام و صحابه­ی کرام گرفته و همه­ی امّت اسلامی این ۱۴ قرنه ( بالغ بر ۲۰ میلیارد نفر) بتوانند آنچنان که مدّ نظر شارع مقدّس است انجام دهند؟ زیرا اگر مدّ نظر خداوند لطیف لحاظ کردن لحظه­ی وقوع مقارنه، جهت شروع ماه قمری بوده باشد؛ تمامی این ۲۰ میلیارد نفر در طول این ۱۴ قرن، همواره و بدون استثناء روز اول ماه رمضان را افطار کرده و روز عید فطر را روزه بوده­اند. لطفاً نویسندگان و مدافعان جزوه پاسخ دهند که این قضیه با کدام منطق و حکمت الهی سازگار است؟ مقایسه کردن یکی از ارکان و شعائر اصلی اسلام (روزه ماه رمضان) با مواردی از قبیل استفاده از تلفن و موبایل و وجود میکرب در آب و سقط جنین، کار جالبی به نظر نمی­رسد. مگر برای خداوند لطیف و قدیر، دشوار بود که نحوه­ی انجام این رکن اساسی اسلام را به نحوی تعیین کند که مطابق با واقعیّت نظام هستی ( بنا به ادعای نویسندگان جزوه ) باشد و مخاطبین هم بتوانند این عبادت مستمر و همیشگی را دقیقاً مطابق نظر شارع مقدّس انجام دهند؟ چرا باید خداوند فهم کامل و صحیح نحوه­ی انجام یکی از عبادات اصلی را موکول به ۱۴۳۵ سال بعد بکند؟

در خاتمه از خداوند رحمان، هدایت و مغفرت برای خود و برای سایر مسلمانان از جمله نویسندگان جزوه­ی فوق را مسئلت می­نمایم.

إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ

۱۳/۰۴/۱۳۹۳ هجری شمسی برابر با ششم رمضان سال ۱۴۳۵ هجری قمری

سنندج – امید صادقی

پیوست:

اصل نوشته :  تشریح پدیده مقارنه در علم نجوم و فقه  A4 p

لینک  :  پاسخی به بیانیه مکتب قرآن در خصوص اعلام عید برمبنای مقارنه ماه

 

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. سلام علیکم مطالب آقای صادقی را خواندم، بنده هم سالهاست که در زمینه فقه اسلامی مطالعاتی دارم ، سال گذشته جزوه را مطالعه کردم و امسال هم بیانیه مکتب قرآن را دیدم و بسیار تعجب کردم برخلاف رویه فقهی و سنت پیامبر موضوع مقارنه را پیش کشیده اند و در مبانی فقهی هیچ جایگاهی ندارد و آنچه برادران مکتب عقیده دارند برخلاف رای پیامبر و فقهای صدر تا عصر حاضر است خواهشمندیم تجدید نظر بفرمایند زیرا خلاف وحدتی است که نام برده اند . با تشکر از آقای صادقی از نقد منصفانه اش ،سعیدیانی از تهران

  2. عید واقعی چه روزیست؟
    چرا مقارنه نه!!!
    مکتب قرآن یا اسلام؟
    مکتب قرآن مقارنه ، بدعت و تلاش برای ایجاد افتراق در صفوف مسلمین

    در ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند دو سال گذشته یک فرقه مذهبی به نام کتب قرآن با بدعتگذاری عجیب و مغایر با آموزه های دینی و با استناد به پدیده مقارنه طی اعلامیه ی رسمی با اعلام این مطلب که : « با توجه به وقوع پدیده مقارنه؛ به ترتیب چهارشنبه مورخه ۲۷/۰۳/۹۴ و جمعه مورخه ۲۶/۰۴/۹۴ آغاز ماه مبارک رمضان و عید فطر می باشد» اقدام به اعلام زمان آغاز و پایان ماه مبارک رمضان نمود. که با توجه به مغایرت این اقدام نامیمون و وحدت شکن با نص صریح آیات و احادیث در ملاک عمل قرار دادن بحث رؤیت هلال ماه در اعلام آغاز و پایان ماه های قمری در این نوشتار سعی شده است با توجه به طرح این موضوع در بخشی از جامعه با بهره گیری از فقه امام شافعی (رض الله عنه) ضمن تشریح پدیده مقارنه به نقد این بدعت جدید و خطر ناک در جامعه مسلمین پرداخته شود :
    مقارنه چیست ؟
    امروه اکثر مردم می دانند که کره ی زمین به دور خود و ماه نیز به دور زمین ، و هردوی اینها باهم به دور خورشید در گردشند. در فواصل زمانی مشخص (هر ماه یکبار) ماه و خورشید (نسبت به زمین) در یک راستا قرار می گیرند که آنرا مقارنه ی ماه و خورشید می نامند. در این حالت نیمه ی تاریک ماه، کاملا به سمت زمین است و هیچ نوری از آن به زمین نمی رسند بنابراین هیچ هلالی تشکیل نمی شود. بنا به حد دانژون، تازمانی که جدایی زاویه ای ماه از خورشید به بیشتر از ۷ درجه نرست؛ امکان روئیت هلال وجود نخواهد داشت. و برای فاصله گرفتن حداقل ۷ درجه ای ماه از خورشید ( از دید ناظر زمینی) حداقل ۱۶ ساعت زمان لازم است.(۳۶-۱۶ ساعت) بنابراین از لحظه مقارنه تا لحظه امکان رؤیت هلال، حدود یک شبانه روز فاصله است.
    رؤیت هلال ماه
    رؤیت هلال له ایم معناست که هلال ماه در افق غربی برای چند دقیقه پس از غروب خورشید، قابل مشاهده باشد.
    انواع رؤیت عبارتند از :
    ۱- رؤیت توسط خود انسان
    ۲- رؤیت توسط دیگران و اعتماد به رؤیت آنها
    ۳- رؤیت توسط ابزار ( دوربینها و تلسکوپهای یک چشمی ، دو چشمی ، دوربین های CCD با قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت پردازش تصویر).
    ۴- امکان رؤیت بوسیله ی محاسبات نجومی
    برابر بررسی های صورت گرفته از کتب فقهی مذاهب اسلامی بویژه فقه امام شافعی(رضی الله عنه)دیدگاه های اکثر علمای قدیم، معاصر و همچنین نظرات خود بنیانگذار این فرقه در شروع ماه های قمری اثبات رویت هلال ماه حتی با استفاده از محاسبات نجومی بوده نه مقارنه. که این مهم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله :مصر، عربستان، مالزی، اندونزی،و… مورد تایید و اجرا قرار گرفته است. نکته قابل ذکر در بیان تاریخچه استفاده از پدیده مقارنه که از سوی سران این فرقه برای اعلام آغاز و پایان ماه مبارک رمضان به بهانه ایجاد وحدت در بین مسلمین قرار گرفته در هیچ یک از کشورهای اسلامی مورد اجرا و تایید قرار نگرفته و صرفا در مقاطعی در کشور لیبی و آن هم در زمان سلطه ی معمر قذافی ، از پدیده مقارنه به عنوان شروع ماه قمری استفاده شده است.
    بررسی آیات و احادیث در تایید رؤیت هلال ماه:
    یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ (سوره بقره آیه ۱۸۹) درباره ی هلال های ماه از تو می پرسند. بگو:آنها شناسه های زمانی برای مردم و حج هستند
    لا تَصُومُوا حَتَّى تَرَوُا الْهِلالَ ، وَلا تُفْطِرُوا حَتَّى تَرَوْهُ فان غم علیکم فاقدروا له (متفق علیه. بخاری ۱۹۰۶-مسلم ۱۰۸۰) روزه نگیرید تا اینکه هلال را رویت کنید و افطار نکنید (اعلام عید نکنید) تا اینکه هلال را رویت کنید. پس اگر هلال بر شما پوشیده باشد با تقدیر خود (اندازه گیری و محاسبه ) به آن عمل کنید.
    نَهیَ النَّبیُّ عَن صَومِ یَومِ الفِطرِ و یَومِ النَحر (متفق علیه. بخاری ۱۹۹۱-مسلم ۱۱۳۸) پیامبر خدا نهی کرد روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان .
    نتیجه گیری و بیان چند نکته در رد نظرات این فرقه:
    ۱- این آرزوی هر فرد مسلمانی است که همه ی مسلمانان جهان، همه با هم و با یکدلی و صمیمیت همراه با یکدیگر، یک روز مشترک را به عنوان عید اعلام کرده وجشن بگیرند. اما روشهای غیر منطقی نه تنها چنین مقصودی را حاصل نمی کند بلکه باعث ایجاد تفرقه ی بیشتر در میان مسلمین می گردد. حق و ثواب این بود که ابتدا موضوع به صورت پیش فرض در معرض نظرات علمای اسلامی قرار داده ، سپس با بررسی نظرات موافق و مخالف، اقدام به صدور رای می گردید. نه اینکه بدون در نظر گرفتن نظرات علمای دین و به صورت یک حکم فقهی لایتغیر که در آن به نظر نمی رسد صرفا با هدف ایجاد اخلال در صفوف و وحدت مسلمین ارائه شده است مبادرت نمایند.!!!
    ۲- قرآن کریم در آیه (۱۸۵ – سوره بقره) خود را «هدًی للناس» معرفی می کند. از اینرو به فرض قبول این فرضیه این چه هدایتی است که در طول ۱۴۰۰ سال امت اسلام متوجه نشده اند که منظور خداوند از فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهر فَلیَصُمهُ مقارنه بوده نه رویت ماه؛ و در طول این ۱۴۳۶ سال تنها یک گروه کوچک فرقه گرا در یکی از محلات سنندج با تعداد محدودی عضو که خود دچار انشعاب نیز شده به این هدایت الهی دست یافته و دغدغه وحدت پیدا نموده است !!!؟؟؟
    ۳-به اجماع تمامی فقهای اسلامی ( در کل مذاهب ) گرفتن روزه در ایام عید فطر و عید قربان ، با توجه به حدیث نبوی : ( نَهیَ النَّبیُّ عَن صَومِ یَومِ الفِطرِ و یَومِ النَحر) حرام می باشد و چنانچه کسی در این ایام روزه بگیرد نه تنها اجری ندارد بلکه دچار معصیت شده است. با توجه به ادعای نویسندگان بیانیه، که مقارنه را جهت اعلام عید رمضان قابل استناد می دانند و با توجه به اینکه رویت هلال حدود یک روز پس از مقارنه صورت می گیرد؛ بنابراین ( اگر مبنا در نظر خداوند، مقارنه باشد) رسول خدا به همراهی تمامی صحابه، در تمامی سالهای عمر با برکتشان در روز عید فطر روزه بوده اند!!!!؟؟؟؟
    ۴- بدعت و ادعای عجیب این فرقه مبنی بر اعلام اول و پایان ماه قمری بر اساس مقارنه که به بهانه ایجاد وحدت صورت گرفته چنان مضحک است که حتی توسط بخشی دیگر از فرقه با استناد به نظریات کاک مفتی زاده مورد قبول قرار نگرفته و رد شده است. در پایان توجه خوانندگان عزیز بویژه اعضا و هواداران این فرقه به جمله ای از بنیانگذار این فرقه در رد بدعت جلب می نمایم :
    دائر کنندگان بدعت و آداب زیان بار معمولا مستکبرانند و تائید گرانشان زیرا همیشه در صددند از هر حادثه ای خوش یا ناخوش برای ” ماقول ” شدن بیشتر استفاده کنند ( نامه های کاکا احمد مفتی زاده بخش اول ص ۶۹ – ۷۱ )

    نویسنده و پژوهشگر : محمد رئوف احمدی – کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی – بوکان – تیر ماه ۱۳۹۴

  3. سلام هر وقت دستگاه اماده شد برای زن حامله فکری خواهد شد در مورد اولی امر دوست دارم حضوری چون پیشنهاد دهنده مناظره بودید شما تعیین کنید کی و کجا من از لحاظ وقت مشکلی ندارم

  4. کاک کمال عزیز! این علامت برای حطاب هم به کار میرود برای اطلاع بیشتر به تمام نامه های مرحوم کاک احمد و کاک فاروق مراجعه کنید . مگر اسم کسی را بردن به معنای توهین است من گفتم سعدی قریشی و از کلمه کاکه استفاده نکردم همین دوست خوب من توصیه میکنم نامه دوم کاک احمد را به دقت مطالعه کنید در کتاب نامه ها باز هم تکرار میکنم سوال دوم و چهارم مرا جواب ندادید

  5. سلام من از کلمه ارتباط استفاده کردم نه ربطی !!
    چرا بعد گیان تعجب و چرا در اول نظر به کاک سعدی توهین می کنید

  6. کمال گیان! الف) به شما ربطی ندارد ادبیات درستی نیست ب) ضامر یعنی هر چیزی که بتوان بر آن سوار شد .دیروز شتر و قاطر امروز ماشین و هواپیما و فردا خدا میداند ج) در مورد زن حامله جوابی ندادید د) چشم هر طور بفرمایید حاظر به مناظره هستم به شرط اینکه بحث باشد نه جدل توصیه میکنم مناظره های کاک احمد و کاک ناصر را مطالعه بفرمایید

  7. ضامر یعنی هرچیزی که بتوان برآن سوار شد دیروز شتر و قاطر و امروز ماشین و هواپیما و فردا خدا میداند دقت کن قرآن گفته “کل ضامر” به کلمه کل خوب توجه کن شما اهل بحث عالمانه نیستید مرتب زبان نیش دارتان را بکار میگیرید مگر شتر به مقارنه ربط داشت؟ ضمنا در متنی که نوشته بودم دوتارا جواب دادید و دو تا را بی جواب گذاشتید بحث زن حامله و بحث اولی الامر اگر واقعا علاقه مند به مناظره میباشید من در خدمتم حضوری یا غیر حضوری اما توجه فرمایید مناظره آدابی دارد حتی اگر مجادله هم میفرمایید باید “باللتی هی احسن “باشد
    به عنوان یک مسلمان توصیه میکنم از کلمات “به شما ربطی ندارد استفاده نکنید کاش الگوی من وشما واقعا افرادی چون مرحوم کاک احمد بود

  8. سلام نام دستگاه را نفرمودید در ضمن شعر خواندن و تبعیت ما از هر شخصیتی به شما وبحث مقارنه ارتباط ندارد واین بی ربط می باشد در مورد بحث و مناظره فقط حضوری

  9. سلام آقا کمال ضامر یعنی هر چیزی که بتوان بر آن سوار شد
    من نگفتم بی ربط حرف میزنید کاش در مورد نحوه مناظره نظر مرحوم کاک احمد را میدانستید آنوقت میتوانستیم با هم دوستانه تر صحبت کنیم جملاتتان نیش دارد نحوه دعوت دینی اینگونه نیست اگر دوست داشتید دوستانه با هم صحبت کنیم من در خدمتم این را هم بگویم من با توجه به نظر کاک احمد از هیچ گروه ودسته ای نیستم
    بازهم با سلام

  10. خوب اقای امیر پس میشه ترجمه ضامر رابفرمایید ونام ان دستگاه دقیق را بگویید از کجا می دانی که ما فقط شعر می خوانیم هر وقت جواب را دادی ان موقع مشخصه کی بیریط حرف میزند

  11. خوب شما که اینقدر علمی هستید اولا قرآن کجا گفته با شتر به حج بروید؟ “یاتوک رجالا وعلی کل ضامر” یعنی شتر؟
    ثانیا قرآن گفته زنی که طلاق میگیرد چهار ماه صبر کند بعد شوهر کند امروز با دستگاه های دقیق میتوان در همان ماه اول فهمید که زن حامله است چرا در این مورد هم فتوای جدید نمیدهید؟
    ثالثا شما که در کلاسهایتان فقط شعر میخوانید از کجا فهمیدی که خدا در قرآن نوشته شتر؟
    از همه مهمتر قرآن گفته از خدا و پیامبر و اولی الامر تبعیت کنید شما چرا مطیع مطلق یک نفر شده اید و هیچ تنازعی را هم تحمل نمیکنید

  12. با تشکر از همه دوستان که نظر داده‌اند. ذکر این موارد ضروری است:
    ۱- مقارنه با رویت هلال ماه قطعاً متفاوت است. وقوع مقارنه به معنای امکان رویت هلال ماه نیست و این موضوع را همه دانشمندان نجوم و دانشمندان اسلامی از همه مذاهب اسلامی می‌پذیرند.
    ۲- مطابق سنت پیامبر آغار ماه قمری با رویت بوده و روایات مذهبی تمام مذاهب اسلامی نیز بر همین موضوع تاکید دارند و تاکنون کسی خلاف این را مطرح نکرده است.
    ۳- تنها اختلاف این است که آیا رویت در یک نقطه از عالم برای همه عالم اسلام ملاک هست یا خیر؟ که مذهب امام شافعی قائل به این است که حداکثر تا ۲۴ فرسخ شرعی ملاک است و سه مذهب دیگر برادران اهل سنت معتقدند که رویت در یک نقطه از کره زمین برای همه عالم ملاک عمل خواهد بود.
    ۴- نظر دوستان مبنی بر مبنا بودن مقارنه را حتی در عربستان که منشاء و خاستگاه اسلام است نیز قبول ندارند.
    ۵- بهتر است کار دین را به علمای متخصص این کار بسپاریم و خدای ناکرده بدعتگزار نباشیم.

  13. کاک ریبوار گیان منیش سه لامت لی ده که م
    مه منوونم که نوسراوه که ی منت خویند
    زور پیم خوشه که بوچوونه ریاضیه که ت ببینم
    تکایه بو ئاگاداری زیاتر نوسراوه که ی سالی پیشوو به نیوی مقارنه یا رویت هلال یش بخوینیته وه
    خوات له گه ل

  14. کاکه امید گیان سلام
    ممنونم از جوابتان
    باید عرض کنم که وقتی مقارنه ساعت ۳و۱۲ دقیقه صبح یکشنبه انجام شده و به قول خود شما تشکیل هلال چندین ساعت بعد از مقارنه انجام می شود و طبیعی است که در غروب روز سه شنبه ماه به اندازه ۳ روزه به چشم بخورد.ولی در این میان چیزی که انکار ناپذیر است شروع ماه جدید از لحظه وقوع مقارنه است. و این کار باید با حضور صاحب نظران علم نجوم و علماء دین به نتیجه برسد نه با چندین نظر غیر تخصصی من وامثال من.

  15. سلاو کاک ئومید گیان
    کاکە گیان پێشەکی زۆر سپاسی جنابت دەکەم بۆو نوسراوە بە نرخەتان
    کاکە گیان وەڵا من بە خوێندنەوەی نوسڕاوەی مەکتەب زۆر سەرم سوڕما کە چۆن تا ئەو ڕادەیە بەدورە لە لێکدانەوەو ژیربێژی(منطق). من چەندین تێبینیم بە ھەواڵێکی خۆم گوت (کەداوای لێ کردبوم نوسراوەکە بخوێنمەوە و ڕونکرنەوە بدەم) کە ھەمان قسەکانی جەنابت بون بەڵام توانام نەبو وەک جنابت بیان نوسم ( ھەروەھا جەنابت چەن شتی تریشت نوسیبو) بە خوێندنەوەی نوسڕاوەی جەنابت چەن ئاواڵی خۆم تەواو بڕوایان بە قسەکانم کرد چون لە لایەن زانیێکی دینیش پشتڕاست کراوە بەڵام من ھەر لە لایەنی ژیربێژی کە ئیختیساسی خۆمە بۆی چوبوم کە بیرکارییە(ریاضی) بەڵام ھەمان ئەنجامیان ھەبو دیارە ھەر وەک برایانی مەکتەب دەڵێن دین و عیلم دژایەتیان نێ. بەڵام ئەوان قسەی جوان دەکەن و بەرداشتی ھەڵەی لێ دەکەن.
    کاکە گیان من دیسان سپاستان دەکەم و پێم خۆسە ئەگە بکرێ پەیوەندیمان ھەبێ بۆ وەی من بتوانم لە زانیاریەکانی جەنابت کەلک وەرگرم.
    خوا ئاگادارت بێ

  16. کاک ایوب گیان سلام علیکم از اظهار نظر شما ممنونم همانطور که خودت گفتی غروب روز سه شنبه ماه سه روزه بود و این برخلاف ادعای مقارنه بود که روز یک شنبه را عید اعلام کردند ( چون در صورت استناد به مقارنه غروب روز سه شنبه میبایست ماه چهارروزه میشد) ببین دوست گرامی به خاطر تعصب حتی در یک حساب ساده؛ غروب روز سه شنبه ( شب چهارشنبه) را که به حساب مقارنه میبایست چهار روزه میبود ( ولی همانطور که خودت گفتی ۳ روزه بود) به نفع مقارنه تفسیر کردی. لطفاً با فرض قبول کردن مقارنه یکبار دیگر حساب کن:
    غروب روز شنبه (شب یکشنبه یا شب عید) ماه یک روزه
    – غروب روز یک شنبه ( شب دوشنبه) ماه دو روزه
    – غروب روز دوشنبه ( شب سه شنبه) ماه سه روزه
    – غروب روز سه شنبه ( شب چهار شنبه) ماه چهار روزه { اما خودت هم اقرار کردی که در غروب روز سه شنبه ماه سه روزه بوده است}

    کاک ایوب گیان نوشته ای ” که اگر شما راست می گوئید و قصد دامن زدن به اختلافات را نداری و دلسوز هستی باید مراجعه می کردی به آنهایی که آن مطلب را نوشتن و ایرادات خود را بیان می کردی یا آنها شما را راضی می کردن یا شما آنها را متقاعد می کردی که اشتباه کردن و در صورت عدم قبول آنها شما این مقاله را می نوشتید هر چند مقاله تان بیشتر جنبه جبهه گیری دارد تا رضایت خدا.”
    اولاً چرا این ذهنیت در شما بوجود آمده است که افراد برای راهنمایی شدن باید به آقایان نویسنده جزوه مقارنه مراجعه کنند؟
    این دوستان ما یک مطلب بدیع و جدید را که به کل مسلمانان جهان مربوط است را بدون هماهنگی و تاییدیه علمای مقبول جهان اسلام منتشر کردند آنوقت انتظار داری اگر کسی مطلب آنها را قبول نکند بیاید در محضر این دوستان توجیه شود.
    فرض کن من اهل سنندج نبوده و یکی از مسلمانان تونس باشم آیا باید قبل از نوشتن مطلب خود باید سوار هواپیما شده و خدمت دوستان فوق می آمدم؟
    تعصب شما به حزب و گروهتان باعث شده که منتقدین آنرا دشمن یا خائن و یا جاهل فرض کنید.
    خواهش میکنم حریت و آزادگی را از عالم نستوه کاک احمد مفتی زاده بیاموزید. محقق باشید نه مقلد. که تمام بدبختی امت اسلام از تقلید ناآگاهانه است آرزومند سعادت دنیا و آخرتتان هستم

  17. با سلام
    در غروب روز سه شنبه اگر ماه رو نگاه کرده باشید سه روزه بود و میبینی که مقارنه کاملاً درست بوده. جواب شما چیه بخاطر این همه اختلاف؟ چرا اگر مسئله مقارنه توسط یک روزنامه علام می شد همه قبول داشتن ولی چون از طرف خودی اعلام شده و مطلبی علمی و اثبات شده است این همه دشمن پیدا میشود. شما فکر میکنید کسانی که این مسئله رو اعلام کردن از شرع خبر ندارند و یا ادعا دارن که اشتباه نمیکنند . نه این طور نیست مطمئناً اشتباه حداقل ۲۰ نفر از یک نفر خیلی کمتر است. ولی اگر شما راست می گوئید و قصد دامن زدن به اختلافات را نداری و دلسوز هستی باید مراجعه می کردی به آنهایی که آن مطلب را نوشتن و ایرادات خود را بیان می کردی یا آنها شما را راضی می کردن یا شما آنها را متقاعد می کردی که اشتباه کردن و در صورت عدم قبول آنها شما این مقاله را می نوشتید هر چند مقاله تان بیشتر جنبه جبهه گیری دارد تا رضایت خدا. وسلام

  18. دوست گرامی جناب آقای شمارش سلام علیکم
    رسیدن سایه ی “نشانگر” به اندازه ی خودش جهت شروع نماز عصر نسخ نشده و همچنان معتبر است. تعیین وقت زمانی ( ساعت ) برای نماز عصر، مبتنی بر این اساس است. لطفا در طرح سئوالهای انتقادی دقت بیشتری داشته باشید ممنون

  19. باسلام…آقای صادقی باید هروقت سایه اش به اندازه خودش رسید نماز عصر بخواند چون حدیث این رو میگه و نباید به ساعت عمل کنه…

  20. سلام کاک امید خدا جزای خیرتان بدهد. اگر این پست رو در فیسبوک میگذاشتید خیلی بهتر بود. و خیلی بازخورد بیشتری میداد.

  21. سلام علیکم
    برادر من چرا مسئله را دشمنی و شخصی می کنید
    عرض کردم این یک مسئله فقهی و علمی است
    اگر توسط علمای جهان اسلام و مجامع علمی بررسی و تایید شود
    و مبنای عمل و بقول شما وحدت گردد ما هم بعنوان یک مسلمان استفاده می کنیم
    و شکر خدا را بجا میاریم که این امت مظلوم عیدی هماهنگ داشته باشند

  22. چرا رو اسم سعدی قریشی بی حالی و جواب نمی دی ا قای صادقی این نظر مقارنه شروعی برای وحدت است شما یا اقای بیرانی برای وحدت چه تز و نظریه ای دارید در ضمن درسنندج و مریوان مقارنه با اختلا ف دو دقیقه را ثابت کن و هم نظر بودن علما قدیم و جدید به معنی تایید محاسبات نجوم است و مقارنه ومحاسبات دقیق چند سال است دقیق و بی تریدو در دسترس است ببخشید در یک روستا تازه خرمن کوب امده بود بعضی ها می گفتند طعم کاه را تلخ می کند و تا چند سال با گاو وخرمن سرو کله زدن

  23. سلام
    دوست ارجمند این یک بحث فقهی و علمی است
    و با توهین و تمسخر دیگران پاسخ داده نمی شود
    اصولااین چنین نطراتی اینجا حاوی ارزش است
    آقای صادقی نقدی بر مطلب نوشته هر کس نظری دارد و می تواند پاسخ بدهد با دلیل…
    توهین و حمله و تمسخر نشان از عدم ناتوانی فرد است.
    برادرم کمک به فلسطین را تبدیل به کلاه کرده اید می دانید برای این سخن باید نزد الله پاسخگو باشید…
    موفق باشید

  24. سلام قران می فرماید مسلمانان با شتر های چابک به حج بروند شما هم اگر مشرف شدید یاشتر بروید به نظر من شما ها خود را زیاد جدی نگیرید بزارید مردم خود شعور وعقل دارند و تصمیم می گیرند شما فعلا به غزه و فلسطین برس و از احساسات مردم و خون فلسطینیان در فکر کلاه باش

  25. سلام
    ممنون آقای صادقی نقد مفیدی نوشتید
    و نکات قابل توجهی را مطرح کردید که قابل تامل می باشد
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا