خبر های جدید

رئیس جمهور ترکیه قانون روند مذاکرات صلح با کردها را تصویب کرد

رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه قانون مربوط به روند مذاکرات صلح با شبه نظامیان کرد این کشور را تصویب کرد تا گام مهمی برای پایان دادن به درگیری‌های سه دهه گذشته در ترکیه برداشته شود.

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در شرایطی قانونی مربوط به روند مذاکرات صلح با شبه نظامیان کرد را تصویب کرده است که کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور فرصت باقی مانده است.

بر اساس این گزارش تصویب این قانون از سوی رئیس جمهور ترکیه می تواند تاثیر زیادی در پیروزی رجب طیب اردوغان نخست وزیر کنونی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات ۱۰ اوت داشته باشد.

ترکیه مذاکرات صلح با عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک را در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز کرده تا به ۳۰ سال جنگ و خونریزی داخلی در این کشور پایان دهد. در درگیری های خونین ترکیه طی سال های گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده اند. پ ک ک از سوی اتحادیه اروپا و مقام های ترکیه و آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته است.

سیاستمداران کرد مدت زمان زیادی به دنبال تصویب این قانون بودند. بخشی از این قانون خطر مربوط به محاکمه فعالان سیاسی کرد را که در مذاکرات صلح با دولت ترکیه شرکت کرده اند از بین برده است. با تصویب این قانون اگر فضای سیاسی ترکیه در آینده ضد روند مذاکرات صلح شود فعالان سیاسی کرد از سوی دولت محاکمه نشده و تحت پیگرد قضایی قرار نخواهند گرفت.

اردوغان بخش زیادی از اعتبار سیاسی خود را در روند مذاکره با کردها هزینه کرده است.
خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا