خبر های جدید

وعده های انتخاباتی حزب چپگرای(HDP) به مردم کرد ترکیه

وعده های انتخاباتی حزب چپگرای(HDP) به مردم کرد ترکیه

هم آک پارتی و هم احزاب اپوزیسیون در مانیفست های انتخاباتی خود وعده های متعدد و متنوعی برای آیندۀ ترکیه داده اند. HDP و CHP می خواهند ترکیه ای جدید بسازند و آک پارتی معتقد است در دوران زمام داری خود ترکیۀ جدید را بنا کرده و اکنون به حمایت نیاز دارد تا آن را هر چه بیشتر اصلاح کند. در این میان HDP بیش از همه نگران اقشار فراموش شدۀ جامعه، یعنی زنان، جوانان و اقلیت های مذهبی، است.

” ترکیۀ جدید” اصطلاحی بود که نخستین بار توسط حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) استفاده شد، اما دو حزب اپوزیسیون نیز که بیانیۀ انتخاباتی خود را منتشر کرده اند، ترکیه ای جدید و متفاوت را وعده داده اند.
هر دو حزب اپوزیسیون، حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) جهت تغییر بسیاری از رسم ها در ترکیه متعهد شده اند، و حزب دوم یک دستور کار سوسیالیستی برای دولت خود اعلام کرده است.
به امید فراتر رفتن از حامیان سنتی اش، یعنی رأی دهندگان کرد، “ترکیۀ جدید” در بیانیۀ انتخاباتی HDP ترکیه ای است که اولویت را به زنان، جوانان و رانده شدگان از جامعه می دهد.

HDP در بیانیۀ اعلام شده توسط رهبران مشترک حزب، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ، یک سیستم نخست وزیری مشترک را وعده داده است.

دمیرتاش همچنان که وعده داد سن رأی دادن را به ۱۶ سال و سن نامزد شدن برای کرسی های پارلمان را به ۱۸ سال کاهش دهند، گفت: “ما می توانیم یک ترکیۀ جدید را تنها از طریق یک دگرگونی بنیادین، بسازیم.”
در پیام های جداگانۀ دیگری، حزب وعده داده که حق اعتراض به قانون اساسی، ارائه کمک هزینه به مبلغ ۲۰۰ لیرۀ ترکیه در ماه به کسانی که بین سنین ۱۵-۲۵ هستند، حذف زبان جنگ گرایانه و شووینیستی از کتب مدرسه، ایجاد یک سیستم آموزش چند زبانه و اعلام ۸ مارس، روز جهانی زن، به عنوان تعطیل رسمی، را در برنامه اش می گنجاند.
HDP یک حامی بزرگ برای حقوق همجنس گرایان است. از زمان تأسیس حزب بسیاری از فعالان حقوق همجنس گرایان به طور فعال در سیاست درگیر شده اند. حزب در بیانیه خود متعهد به مبارزه با همجنس گرا ستیزی و انجام اقداماتی برای به رسمیت شناختن شهروندی برابر در قانون اساسی شده است.
فیگن یوکسک داغ در این زمینه گفت: “ما داریم به ذهنیت همجنس گرا ستیز،که هیچ رنگی را جز سیاه و سفید به رسمیت نمی شناسد، می گوییم رنگ های آنان را نیز پذیرا باش.”

یکی دیگر از پیام هادرمورد دیپلماسی بود، دمیرتاش وعده داده است ” مرز ترکیه و ارمنستان را بدون قید و شرط بازگشایی می کند.”

علاوه بر پیام های مختص به خودشان، HDP و CHP وعده های مشترکی داده اند برای ترکیۀ جدیدی که در رؤیای خود دارند.

هر دو طرف متعهد به لغو دوره های اجباری دینی، به ویژه برای جامعه علوی کشور شده اند، که مدت زیادی است مورد شکایت است و توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) متعصبانه و مغرضانه خوانده شده اند. هر دو حزب وعده دادند که جم خانه ها را به عنوان عبادت گاه به رسمیت بشناسند، که این نیز یکی دیگر از تقاضاهای به حق علویان است که توسطECHRحمایت شده است.

HDP و CHP هر دو می گویند که سرمایه گذاری در انرژی هسته ای را متوقف خواهند کرد، حد نصاب انتخابات را از میان بر می دارند یا کاهش می دهند، سیستم محافظتی روستاها را، که در آن هزاران نفر از مردم شرق و جنوب شرقی برای مبارزه با حزب کارگران کردستان (PKK) توسط دولت مسلح می شدند ، لغو می کنند، و به سیستم پیمان کاری دست دوم پایان خواهند داد.

یکی از وعده های مشترک و جالب HDP و CHP دربارۀ ورزش است: هر دو حزب قول می دهند جهت پایان دادن به Passolig، یعنی سیستم فروش بلیط اینترنتی، که مورد اعتراض حامیان فوتبال بوده است و منجر به کاهش تعداد تماشاگران در استادیوم شده است، اقدام کنند.

آک پارتی می گوید که در حال حاضر نیز ترکیه را به ترکیه ای جدید تبدیل کرده است، و حمایت رأی دهندگان را برای تغییرات بیشتر می خواهد. اما آنچه تا کنون انجام داده به قیمت آزرده کردن و منزوی کردن برخی از اقشار جامعه، خصوصاً آنهایی که حس می کنند سبک زندگیشان در خطر است، تمام شده است.

دو حزب اپوزیسیون وعدۀ “ترکیه ای جدید،” را دادند، اما بسیار متفاوت از ترکیۀ کنونی، که به گفتۀ آنها همه را در بر می گیرد.

ازگور کرکماز / روزنامۀ حریت

ترجمه: خبرگزاری کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا