جوانانزندگی نامهمطالب جدید

بازکنان و مربیان مسلمان در لیگ های اروپائی و حفظ ارزش های اسلامی

بازکنان و مربیان مسلمان در لیگ های اروپائی و حفظ ارزش های اسلامی

هر روز بر تعداد بازکنان و مربیان مسلمان در لیگ های مختلف اروپائی افزوده می شود. در ادامه با نام و چهره برخی از فوتبالیست هائی که در تیم های مطرح اروپایی بازی می کنند، آشنا خواهید شد. های مطرح اروپایی بازی می کنند، آشنا خواهید شد.

سمیر نصری Samir Nasri

بازیکن الجزایری تبارِ تیم ملی فرانسه، متولد ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ در شهر مارسی است. نصری تاکنون در تیم های المپیک مارسی و آرسنال بازی کرده است و در حال حاضر بازیکن تیم منچستر سیتی انگلستان است.

فرانک ریبری Franc Ribery

فرانک ریبری متولد ۷ آوریل ۱۹۸۳ بازیکن مسلمان تیم ملی فرانسه است. وی سابقه بازی در تیم ‌های متز، گالاتاسرای و المپیک مارسی دارد. ریبری در حال حاضر بازیکن تیم بایرن موتیخ است.

مسعود اوزیل Mesut Ozil

مسعود اوزیل متولد ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ در گلزنکیرشن، بازیکن فوتبال ترک تبار تیم ملی آلمان است. اوزیل سابقه بازی در تیم های وستفالیا ۰۴، شالکه ۰۴، وردربرمن را دارد. او هم اینک در تیم رئال مادرید اسپانیا بازی می کند.

نیکلاس بلال آنلکا Nicolas Bilal Anelka

نیکولاس آنلکا متولد ۱۴ مارس ۱۹۷۹ ورسای، بازیکن تیم ملی فرانسه است. آنلکا سابقه بازی در تیم های پاریس سن ژرمن، آرسنال، رئال مادرید، لیورپول، منچستر سیتی، فنرباغچه، بولتون، چلسی، شانگهای شنهوآ و یونتوس را دارد.

آنلکا در ۶۹ بازی ملی خود برای تیم ملی فرانسه ۱۴ گل به ثمر رسانده ‌است.

لاسانا دیارا Lassana Diarra

لاسانا دیارا متولد ۱۰ مارس پاریس ۱۹۸۵ ، یازیکن فوتبال فرانسوی است. وی سابقه عضویت در باشگاه‌های چلسی، آرسنال، پورتس موث و رئال مادرید را دارد.

محمد دیارا Mohamadou Diarra

محمد دیارا متولد ۱۸ می ۱۹۸۱ باماکو در مالی است. وی سایقه بازی در تیم های اُ.اف.آی، ویته سه، المپیک لیون و رئال مادرید را دارد.

فردریک عمر کانوته Frederic Oumar Kanoute

فردریک کانوته متولد ۲ دسامبر ۱۹۷۷ در لیون فرانسه است. وی سابقه بازی در تیم های باشگاهی لیون، وستهام یونایتد، تاتنهام، سویل و بیژین گوآن را داشته است.

وی در سال ۲۰۰۷ بازیکن سال قاره افریقا شد.

اریک آبیدال Eric Abidal

اریک آبیدال متولد ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۹ لیون فرانسه است. وی سابقه بازی در تیم های باشگاهی موناکو، لیل، لیون، بارسلونا را دارد. وی در ۱۸ آگوست ۲۰۰۴ در بازی دوستانه مقابل بوسنی و هرزگوین نخستین بازی ملی اش را انجام داد.

ادین ژکو Edin Dzeko

ادین ژکو متولد ۱۷ مارس ۱۹۸۶ سارایوو در کشور یوگسلاوی است. وی سابقه بازی در تیم های زلجنیکار، تپلیس، وولفسبورگ و منچستر سیتی را دارد.

اسلام فروزIslam Feruz

اسلام فروز متولد ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۵ در کشور سومالی است. وی سابقه بازی در تیم های سلتیک (۲۰۱۱-۲۰۰۵ ) و چلسی را دارد. او از سال ۲۰۰۹ در تیم ملی اسکاتلند (رده های مختلف سنی ) بازی کرده است. او از سال ۲۰۱۲ در تیم ملی زیر ۲۱ سال مشغول به بازی است. او در سال ۲۰۱۰جایزه بهترین بازیکن جوان فوتبال را که به بهترین بازیکن فوتبال در رده سنی ۱۲-۲۲ سال اسکاتلند اعطا می شود را از آنِ خود کرد.

آرماند ترائوره Armand Traore

آرماند ترائوره متولد ۸ اکتبر ۱۹۸۹ پاریس است. وی اصلیتی سنگالی دارد و محصول آکادمی جوانان آرسنال است. وی سابقه بازی در تیم های آرسنال، پورتموث، یونتوس را دارد.

او از اعضای تیم ملی فرانسه است.

حاتم بن عرفا Hatim Ben Arfa

حاتم بن عرفا متولد ۷ مارس ۱۹۸۷ بازیکن فوتبال اهل کشور فرانسه است. وی سابقه بازی در تیم های المپیک لیون، المپیک مارسی، نیوکاسل یونایند را دارد. او از سال ۲۰۰۷ در تیم ملی بزرگسالان فرانسه حضور دارد.

سلمان کالو Solomon Kalou

سلمان کالو متولد ۵ آگوست ۱۹۸۵ در ابیجان در ساحل عاج است. او سابقه بازی در تیم های فاینورد، چلسی و لیل را دارد. سلمان از ال ۲۰۰۷ لباس تیم ملی ساحل عاج را به تن دارد.

یحیی توره Yaya Toure

یحیی توره متولد ۱۳ می ۱۹۸۳ در ساحل عاج است. او سابقه بازی در تیم های المپیاکوس، موناکو، بارسلونا و منچستر سیتی را دارد. او در تیم ملی ساحل عاج نیز بازی می کند. یحیی توره بردار کوچکتر حبیب کولو توره است.

حبیب کولو توره Kolo Toure

حبیب کولو توره متولد ۱۹ مارس ۱۹۸۱ در ساحل عاج است. وی سابقه بازی در تیم های میموساس، آرسنال، منچستر سیتی و لیورپول را دارد.

وایسیریکی ابودیابی Abou Diaby

دیابی متولد ۱۱ می ۱۹۸۶ پاریس در فرانسه است. او سابقه بازی در تیم های اکسر و آرسنال را دارد. وی در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار لباس تیم ملی فرانسه را بر تن کرد.

ابراهیم آفلای Ibrahim Afellay

ابراهیم آفلای متولد ۲ آوریل ۱۹۸۶ اوترخت در هلند است. آفلای اصالتا مراکشی است. وی سابقه بازی در تیم های آیندهوون و بارسلونا را در کارنامه خود دارد. آفلای از سال ۲۰۰۷ به عضویت تیم ملی هلند در آمد.

مارون شاماخ Maroune Chamakh

مارون شاماخ متولد ۱۰ ژانویه ۱۹۸۴ نیس در فرانسه است. او سابقه بازی در تیم های بوردو و آرسنال را دارد. او در سال ۲۰۰۳ برای تیم ملی زیر ۱۹ سال فرانسه بازی کرد و در همان سال به عضویت تیم ملی مراکش در آمد.

کریم بنزما Karim Benzema

کریم مصطفی بنزما متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۸۷ لیون در فرانسه است. او الجزایری الاصل است. فوتبال حرفه‌ای را از باشگاه لیون فرانسه آغاز نمود و از آن تیم به رئال مادرید پیوست. او از سال ۲۰۰۲ در رده های مختلف سنی در تیم ملی فرانسه عضویت داشته است.

سامی خدیرا Sami Khedira

سامی خدیرا متولد ۴ آوریل ۱۹۸۷ اشتوتگارت در آلمان است. او اصالتا تونسی است. خدیرا سابقه بازی در تیم های اشتوتگارت و رئال مادرید اسپانیا را دارد. او از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ در باشگاه اشتوتگارت بازی می‌کرد و در فصل ۰۷-۲۰۰۶ با این تیم قهرمان بوندس لیگا شد و در فصل ۱۱-۲۰۱۰ با درخشش در تیم ملی آلمان در بازی‌های جام جهانی آفریقای جنوبی رهسپار تیم رئال مادرید اسپانیا شد.

نوری شاهین Nuri Sahin

نوری شاهین متولد ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۸ لودن شاید در آلمان است. وی از بازیکنان ترک تبار آلمانی است. نوری شاهین سابقه بازی در تیم های بورسیا دورتموند، رئال مادرید و لیورپول را دارد. وی از سال ۲۰۰۵ تاکنون عضو تیم ملی ترکیه است.

حمید آلتین توپ Hamit Altintop

حمید آلتین‌توپ متولد ۸ دسامبر ۱۹۸۲ گلزن کیرشن در آلمان است. وی اصالتا ترکیه ای است. آلتین توپ سابقه بازی در تیم های گالاتاسرای، شالکه ۰۴، بایرن مونیخ و رئال مادرید را دارد. وی از سال ۲۰۰۴ عضو تیم ملی ترکیه است.

پاپیس سیسه Papiss Cisse

پاپیس سیسه متولد ۳ ژوئن ۱۹۸۵ داکار در سنگال است. سیسه سابقه بازی در تیم های فرایبورگ و نیوکاسل را دارد. وی از سال ۲۰۰۹ سابقه بازی در تیم ملی سنگال را در کارنامه خود دارد.

دمبا با Demba Ba

دمبا با متولد ۲۵ می ۱۹۸۵ سورس در فرانسه است. اصالتی سنگالی دارد. دمبا با، سابقه بازی در تیم های روان، هوزکرون، هافنهام، وستهام و نیوکاسل را دارد. وی در ژانویه ۲۰۱۳ به تیم چلسی پیوست.

وی از سال ۲۰۰۶ لباس تیم ملی سنگال را بر تن کرده است.

سلیمان علی مونتاری Sulley Ali Muntari

سلیمان مونتاری متولد ۲۷ آگوست ۱۹۸۴ کونونگو در غنا است. وی سابقه بازی در تیم های ادونیزه، پورتموث، انترناسیونال و میلان را دارد.

مونتاری از سال ۲۰۰۲ سابقه بازی در تیم ملی غنا را داشته است.

عادل رامی Adil Rami

عادل رامی متولد ۲۷ دسامبر ۱۹۸۵ باستیا در فرانسه است. او سابقه بازی در تیم های فریجوس، لیل، والنسیا را داشته است.

رامی از سال ۲۰۱۰ پیراهن تیم ملی فرانسه را بر تن کرد.

آلی سیسوخو Aly Cissokho

آلی سیسوخو متولد ۱۵ سپتامبر ۱۹۸۷ بلویس در فرانسه است. او سابقه بازی در پورتو، لیون و والنسیا را داشته است.

سیسوخو از سال ۲۰۱۰ به عضویت تیم ملی فرانسه در آمد.

خالد بولهروز Khalid Boulahrouz

خالد بولهروز متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۸۱ در هلند است. او سابقه بازی در هامبورگ، چلسی، سویل، اشتوتگارت و اسپورتینگ را دارد.

بولهروز از سال ۲۰۰۴ در تیم ملی هلند بازی کرده است.

حفظ ارزش های اسلامی توسط بازیکنان مسلمان

در باشگاه نیوکاسل انگلستان مسوولین باشگاه به احترام وجود بازیکنان حرفه ای مسلمان اقدام به تاسیس مسجدی در باشگاه کردند تا ورزشکاران مسلمان بتوانند آموزه های دینی خود را به راحتی بر پا کنند.

تیم منچستر بعد از سال های طولانی در فصل گذشته برنده بازی ها شد، به دنبال این موفقیت، مصاحبه ای با « یحیی توره» بازیکن مسلمان این تیم انجام گرفت، که بعد از آن به وی شراب تعارف شد؛ در همین حال یحیی در برابر تمام دوربین ها اعلام کرد: «من مسلمان هستم، نمی توانم بخورم»

واقعه بعدی مربوط به « فردریک کانوته» است که از پوشیدن لباسی که بر روی ان صلیب چاپ شده بود صرف نظر کرد و باشگاه اسپانیایی مجبور شد لباسی ویژه و بدون طرح برای وی در نظر گیرد. گذشته از آن وی همیشه از مساله فلسطین حمایت کرده و از لباس هایی استفاده می کرد که نام فلسطین به چندین زبان بر روی ان درج شده است

وی همچنین با تصمیم اتحادیه اروپا برای برگزاری مسابقات قهرمانی فوتبال جوانان سال ۲۰۱۳ در اسراییل به شدت مخالفت کرد و هجوم های وسیعی علیه باشگاه آغاز نمود.

در مدت اخیر اتحادیه فوتبال انگلستان تصمیم گرفت به خواسته های بازیکنان مسلمانان خود احترام بگذارد و بعد از انتخاب بهترین بازیکن فصل، در صورت مسلمان بودن به جای شراب ، به وی یک بطری نوشیدنی گیاهی طبیعی اهدا گردد.

در مورد جشن های غیر اسلامی نیز « مسعود اوزیل» بازیکن مسلمان ریال مادرید بر روی پایگاه های ارتباط جمعی اعلام کرد که به عنوان یک مسلمان با روز دوستی و عشق مخالف است.

« اریک ابیدال» از بازیکنان بارسلونای اسپانیا نیز قبل از ورود به زمین بازی، بر خواندن سوره الحمد تاکید می کند که این مساله از سوی تماشاچیان مورد تشویق قرار گرفت.

مسایلی از این دست نشان می دهد که بازیکنان مسلمان، با وجود مشهور شدن هنوز هم به آموزه های دینی و اعتقادی خود پای بند هستند و این وفاداری می تواند چهره دیگری از اسلام به اروپا نشان دهد.

منبع: ابنا و شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا