تربیت، اخلاق و تزکیه

پاک‌کننده‌های گناه !

پاک‌کننده‌های گناه

آگاه باش – خدا به ما و شما و هر مسلمانی رحم کند – برای دور ساختن آثار شوم
گناه – چنانچه قبلاً ذکر کردیم – توبه محض کافی نیست، بلکه پاک‌کننده‌های می‌خواهد
تا بصورت کامل پاک شود، مانند پاک کردن ظرفی که سگ آن را نجس کرده است!، پیامبر ص
می‌فرماید: «اگر سگ زبان خود را در ظرفی فروکرد (لیسید) آن را هفت بار بشوئید و
برای بار هشتم آن را خاک‌آلود کنید»
[۱].

ابن رجب می‌گوید: (موارد زیر گناه را پاک می‌کند:

توبه نصوح: قرآن می‌فرماید:
 «
خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان
است
».

(الزمر: ۵۳).

۱-   
استغفار: در
حدیث آمده: «اگر شما گناه نکنید خداوند شما را از بین می‌برد و کسانی را بجای شما
می‌آورد تا گناه انجام دهند، سپس از پروردگار طلب آمرزش کنند و پروردگار آنها را
عفو نماید»
[۲].

حسنات محو‌کننده: قرآن
کریم می‌فرماید:
ﮋ ﮱ ﯓ ﯔ  ﯕﮊ . (هود: ۱۱۴).

«حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین
مى‏برند
».

و از جمله آن کار نیک و صدقه است.

۲-      
دعای مؤمن برای
مؤمن: مانند طلب استغفار مؤمن برای مؤمن و نماز بر جنازه، تا برایش شفاعت کنند..

۳-      
شفاعت پیامبر
ص: در حدیث صحیحی پیامبر ص می‌فرماید: «شفاعت من برای صاحبان کبیره از امتم است»
[۳].

۴-   
مصیبت‌های که
پاک‌کننده‌ در دنیا هستند: «هیچ غم و مشکل و بیماری به کسی نمی‌رسد جز اینکه
خداوند بواسطه آن گناهی از گناهان او را می‌آمرزد»
[۴]. به شرطی که بر آن
صبر داشته باشد.

۵-      
رحمت و عفو
پروردگار: بدون سببى و انجام کارى از طرف بنده.

ابن رجب می‌گوید: (هر کسی این هفت چیز را فراموش کند کسی را جز خویش سرزنش
نکند)
[۵].

۶-      
خاک ریختن قبر:
شیخ ابن تیمیه : می‌گوید: (آنچه برای او از فتنه و فشار و ترس و سختی روز قیامت و
ناراحتی در قبر رخ می‌دهد)
[۶].

 

چگونه خود را از فکر
گناه محافظت می‌کنید
؟

ابن قیم : می‌گوید[۷]:
موارد زیر شما را از فکر گناه محافظت می‌کند:

۱- یقین داشتن
به اینکه خداوند آگاه و ناظر قلب و عمل و فکر شماست.

۲- حیاء و شرم
از خدا.

۳- شرم از
اینکه پروردگار در – خاکی که برای شناخت و معرفت خویش آفریده – فکر گناه را در آن
از شما مشاهده کند.

۴- ترس از
اینکه چنین فکری تو را از توجه و چشم خدا دور کند.

۵- ترس از
اینکه چنین فکری محبت غیر خدا را در قلب ایجاد کند.

۶- ترس از
اینکه چنین فکری تولید‌مثل کند و شراره آن گسترده شود، و هر چه ایمان و محبت خدا
در دل است را بسوزاند.

۷- دانستن این
که: فکر گناه مانند دانه‌های گندمی است که صیاد برای صید پرندگان روی زمین پخش می‌کند.

۸- دانستن این
که: فکر پلید با فکر ایمان در یک قلب جمع نمی‌شوند، مگر اینکه یکی بر دیگری غالب
می‌شود.

۹- دانستن این
که: چنین فکرهای دریائی از دریای خیال است و ساحلی ندارد، و اگر وارد قلب شد غوطه‌ور
و غرق می‌شود.

۱۰- دانستن این
که: چنین فکری دره احمقان و آرزوی جاهلان است، و برای صاحبش جز پشیمانی چیزی
بدنبال ندارد.

 

هنگامی که در
چنین فکرهای – خدا نکرده –غرق شدی، به این قصه درباره انوشیروان – پادشاه فارس –
گوش فرادهید:

روزی
انوشیروان
به قصد شکار از شهر بیرون رفت و شتابان پیش رفت، و از لشکر دور شد،
و سخت تشنه شد، و به باغی رسید و وارد باغ شد، و کودکی آنجا بود به او گفت: ای پسر
اناری به من بده، اناری به او داد، و انار را باز کرد و دانه‌های آن را خارج و
فشار داد، آب زیادی از آن خارج شد و نوشید، آن انار او را شگفت‌زده کرد، تصمیم
گرفت باغ را از صاحب آن بگیرید، سپس به کودک گفت: انار دیگری بده، و اناری دیگر به
او داد، انار را فشار داد، آب ناچیزی از آن بیرون آمد و آن را نوشید و مزه تلخی
داشت! انوشیروان گفت: ای پسر چرا انار این طور است؟ گفت: شاید پادشاه مملکت تصمیم
به ظلم گرفته است و بخاطر شوم بودن ظلم انار این طور شده است، انوشیروان در دل از
چنین تصمیمی پشیمان شد و توبه کرد، و به کودک گفت: انار دیگری بده، و اناری به او
داد، انوشیروان مشاهده کرد که از انار نخستین بهتر است! گفت: ای پسر این چرا؟ گفت:
شاید پادشاه مملکت توبه کرده باشد!

 

فخر رازی بر این قصه تعلیق گذاشته و گفته است: البته نام انوشیروان در دنیا به عدالت
باقی مانده است حتی برخی از پیامبر ص روایت می‌کنند که فرموده‌اند: «در زمان
پادشاه عادل به دنیا آمده است»[۸].

امان! امان از
گناه، بخصوص گناه خلوت‌نشینی،
ثوبان t از پیامبر ص روایت می‌کند که فرمودند: «برخی از امتم را می‌شناسم در روز
قیامت اعمالی نیک مانند کوههای تهامه را با خود می‌آورند، خداوند آن را نابود می‌کند».
ثوبان
t گفت: یا رسول ‌الله آنها را معرفی کن؟ کی هستند؟ نکند ما از آنها باشیم و بی‌خبریم،
پیامبر ص فرمود: «آنها برادران شما و هم جنس شما هستند، و آنچه شما در آشکار انجام
می‌دهید آنها نیز انجام می‌دهند، ولی اگر در خلوت قرار می‌گیرند مرتکب گناه و
معصیت می‌شوند»[۹].

ابودرداء t می‌گوید پیامبر ص فرمودند: (انسان باید از نفرین قلبی مؤمنان – در حالی که بی‌خبرست
– بیمناک باشد! سپس گفت: آیا می‌دانید چه کسی؟ عرض کردم خیر، فرمود: انسان در
خلوتگاه گناه انجام می‌دهد، پروردگار کینه او را – در حالی که بی‌خبر است – در دل
مؤمنان قرار می‌دهد)[۱۰].

بدین سبب ابن
جوزی : می‌گوید: «آگاه باش: از جمله بزرگترین بدبختی‌ها گول خوردن به سلامتی پس از
گناه است، چون کیفر واقع می‌شود، و از بزرگترین کیفر و مجازات این است که انسان بی
خبر است: در حالیکه گناه در ریشه دین و دل‌ها اثرگذار است- پناه به خدا -.

———————————-

منبع: گناه و آثار شوم آن در زندگى امت از قرآن و سنت

مترجم: إسحاق بن عبدالله العوضی.

مولف : عبدالله بن محمد السدحان.

انتشارات: حقیقت.

 

 



[۱]مختصر صحىح
مسلم، امام نووى، «شماره حدىث ۱۱۹، ص: ۴۱».

[۲]مختصر صحىح
مسلم، امام نووى، «شماره حدىث ۱۹۲۲، ص: ۵۱۱».

[۳]جامع الأصول،
«۱۰/۴۷۶»، «شماره حدىث ۸۰۱۲».

[۴]مختصر صحىح
مسلم، «شماره حدىث، ص ۴۷۷».

[۵]تسلىه أهل
المصائب، «ص: ۲۵۰».

[۶]الاىمان
الاوسط، تألىف ابن تىمىه، «ص: ۲۹-۴۳».

[۷]طرىق الهجرتىن
و باب السعادتىن، تألىف ابن قىم، «ص: ۱۷۶، ۱۷۵».

[۸]تفسىر رازى،
«۱/۲۴۴».

[۹]به رواىت ابن
ماجه
، «ج ۲، شماره حدىث ۱۴۱۸».

[۱۰]جواب الکافى،
تألىف ابن قىم، «ص: ۴۷».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا