خبر های جدید

چه تعداد کودک “بی وطن” در دنیا زندگی می کنند؟

در دنیا مردمانی هستند که از حقوق شهروندی و تعلق خاطر به کشور مادری اشان محروم اند. در عرف بین المللی به این افراد بی وطن گفته می شود. آماری که به تازگی توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان منتشر شده نشان می دهد که یک سوم از کل جمعیت بی وطن جهان را کودکان تشکیل می دهند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این گزارش اعلام کرده است در هر ده دقیقه یک کودک بی وطن متولد می شود. هم اکنون ۱۰ میلیون انسان در جهان زندگی می کنند که هیچ کشوری حاضر به پذیرش آنان نیست و آنان در اصطلاح بی کشور هستند. یک سوم از این جمعیت عظیم را کودکان تشکیل می دهند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که کمپینی برای کاهش تعداد انسان های بی وطن دنیا در ظرف ۱۰ سال به راه انداخته، نامه ای سرگشاده برای ۲۰ چهره مطرح هنری و سیاسی جهان ارسال کرده که در آن از بی وطنی بعنوان اقدامی ضدبشری و ضدعدالت یاد کرده است. امضای همه این ۲۰ چهره برتر دنیا در پای این نامه خورده است.

در این نامه بی وطنی در واقع مترادف با عدم آموزش صحیح، عدم رسیدگی درمانی درست و در نهایت بی کاری یاد شده است.

گفتنی است در این گزارش، کشور میانمار با داشتن ۱ میلیون انسان بی وطن- که عمدتاً از مسلمانان محروم و مظلوم روهینگیا تشکیل شده اند- سرمدار کشورهایی است که اتباعشان را از خود رانده اند. کشورهای ساحل عاج، تایلند، لاتویا، استونی و جمهوری دومینکن در رده های بعدی قرار گرفته اند. نکته جالب در این گزارش این است که ۲۷ کشور جهان به برخی از زنان خود اجازه نمی دهند برای فرزندانشان اوراق هویتی بگیرند.

منبع: World Bulletin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا