خبر های جدید

حق اهل سنت است که از شایستگان آنان در مدیریت‌های کشور استفاده شود

مولانا عبدالحمید:
حق اهل سنت است که از شایستگان آنان در مدیریت‌های کشور استفاده شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفتند: این حق اهل سنت و همه اقوام و مذاهب است که از شایستگان آنان در مدیریت‌های کلان کشور استفاده شود.

مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶)، انتخابات شورا را «مهم» برشمردند و گفتند: انتخابات امری سرنوشت‌ساز است. همه ما در این ایام باید به سرنوشت و مقدرات خود بیندیشیم و جمعه هفته آینده با حضور فعال در پای صندوق‌های رای و دقت در انتخاب خود، سرنوشت خود را رقم بزنیم.

مدیریت دارالعلوم زاهدان گفتند: قانون اختیاراتی را برای شوراها در ساختن و آبادانی شهر و دفاع از حقوق مردم پیش‌بینی کرده است که اعضای شورا باید از اختیارات خود در جهت منافع شهروندان و خدمت به مردم به بهترین نحو استفاده کنند.

مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: کاندیداهای ریاست‌جمهوری و شورا و مردم وظایف متقابلی نسبت به یکدیگر دارند. مردم وظیفه دارند تا حد امکان کاندیداهای اصلح را برگزینند و کاندیداها نیز باید به خواسته‌های مردم توجه کنند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان بر ضرورت ائتلاف در انتخابات شوراها تاکید کرده و گفتند: دیدگاه ما این است که انتخابات شورا باید به‌صورت ائتلافی بوده و همه شهروندان از همه قومیت‌ها و مذاهب در آن سهیم باشند. ایشان با اشاره به وجود اقوام و مذاهب مختلف در شهرستان زاهدان، اظهار داشتند: همه شهروندان از بلوچ و سیستانی و شهرستانی و شیعه و سنی با ائتلاف و وحدت می‌توانند به ساختن شهری زیبا و آباد کمک کنند.

مولانا عبدالحمید گفتند: ائتلاف نشانه رشد ملت‌هاست و ملت‌های رشید دنیا در انتخابات با یکدیگر مذاکره و ائتلاف می‌کنند. مدیریت دارالعلوم زاهدان بیان داشتند: ائتلاف مستلزم گذشت و سعه‌صدر است. بهترین انتخاب را می‌توان با ائتلاف و توافق انجام داد.

ایشان گفتند: اگر همه اعضای شورا نیز مورد خواست نباشند، اما نفس ائتلاف بسیار خوب بوده و در تامین منافع جامعه تاثیرگذار است. من همواره گذشت مردم زاهدان را دیده‌ام و این مردم همواره با گذشت و سعه صدر و از خودگذشتگی وارد صحنه شده و موفقیت کسب کرده‌اند. تمام کسانی که در زاهدان زندگی می کنند زاهدانی هستند و نباید مردم این شهر تقسیم بندی شوند. همه مردم زاهدان یکی هستند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: امیدواریم مردم عزیز زاهدان یک بار دیگر با اتحاد، انسجام و وحدت کنار هم قرار گیرند و شیعه و سنی و همه اقوام و مذاهب با وحدت بتوانند به نتیجه مطلوبی برای شهر زاهدان و مردم آن برسند.

ایشان به ثبت نام بیش از ۳۰۰ نفر برای انتخابات شورای شهر زاهدان اشاره کرده و گفتند: تعداد بسیار زیاد کاندیداها از این جهت باعث خوشحالی بود که افراد توانمند و متخصص و باتجربه بیشتری در میان این کاندیداها وجود دارند که امکان انتخاب را بیشتر می‌کرد. اگرچه به دلیل محدودیت اعضای شورای شهر باید از میان این افراد توانمند فقط ۱۱ نفر انتخاب شوند این اشکال به‌وجود می آید که به ناچار باید جمعی از این افراد را انتخاب کرد و این امر ممکن است برای بقیه به‌نوعی سبب ناراحتی و نارضایتی شود.

مولانا عبدالحمید در عین حال اظهار داشتند: البته ما امیدواریم کاندیداهای این دوره نیز همانند دوره‌های گذشته با سعه صدر و مردانگی ایثار کنند و دیگران را بر خود ترجیح دهند تا وحدت شکل بگیرد و شورایی کارآمد بر سر کار بیاید.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان ضمن اظهار قدردانی از تلاش‌های شورای شهر فعلی، گفتند: این شورا به‌خصوص در اواخر این دوره زحمات زیادی را با همکاری مسئولین و شهرداری زاهدان کشیده و در حاشیه شهر نیز اقداماتی را انجام داده‌اند. از این‌رو ما برای آنان دعای خیر می‌کنیم، اگرچه ضعف‌هایی هم وجود داشته است اما باید با دیده انصاف بنگریم که عملکرد شورا در پایان دوره خوب بوده است.
رئیس‌جمهور آینده باید بتواند جامعه اهل‌سنت را عملاً «شهروند درجه یک» قرار دهد

مولانا عبدالحمید در ادامه به موضوع انتخابات ریاست جمهوری در کشور پرداخته و گفتند: در وهله اول نگاه ما در انتخابات ریاست‌جمهوری باید متوجه کسی باشد که منافع همه ملت ایران را تامین کند. ما عضوی از پیکره بزرگ ملت ایران هستیم و آنچه باید به آن توجه کنیم تامین منافع کل ملت ایران و عزت ایران است. باید رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که هم در عرصه‌های داخلی و هم در عرصه‌های بین‌المللی مایه عزت و سربلندی باشد.

ایشان گفتند: همه کاندیداهایی که تائید شده‌اند انسان‌های صالحی هستند اما باید رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که از نظر دانایی و توانایی بر دیگران برتری داشته باشد.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: نگاه ما نگاهی ملی و بر پایه منافع ملی است، اما اهل سنت نیز عضوی از پیکره ملت بزرگ ایران هستیم و نباید عضوی از این پیکره احساس درد و ناراحتی کند، زیرا در آن‌صورت دیگر اعضا را نیز به‌درد می‌آورد. بنابراین رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که دردهای این عضو از پیکره ملت ایران را که دچار رنجش و ناراحتی و درد تبعیض شده است، التیام ببخشد. باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که اهل سنت را نه در شعار و حرف بلکه در عمل به عنوان «شهروند درجه یک» قبول داشته باشد.

مدیریت دارالعلوم زاهدان گفتند: اگرچه مسائل و مشکلاتی در کشور وجود دارد اما ما شکایتی در ارتباط با خدمات دولت در حوزه‌های عمران و آبادانی نداریم. اما خواسته اهل سنت از رئیس جمهوری و نظام آن است که بین ملت ایران تفاوت قائل نباشند و همه ملت ایران را، به‌ویژه در زمینه مشارکت، با نگاهی یکسان ببینند.

مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «نگاه خداوند به همه بندگانش یکسان است»، اظهار داشتند: خداوند مسئولانی را که با نگاه یکسان به همه می‌نگرند مورد رحمت خویش قرار دهد، خداوند با آنان نیست که بین ملت، اقوام و مذاهب تفاوت قایل باشند.
دولت آینده نباید تسلیم «لایه‌های فشار» بشود

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: این حق اهل سنت و همه اقوام و مذاهب است که از شایستگان آنان در مدیریت‌های کلان کشور استفاده شود. ما ایرانی هستیم و ایران متعلق به همه ایرانیان است. ایران تنها متعلق به سنی یا شیعه یا فارس نیست، بلکه متعلق به همه اقوام و مذاهب است. وحدت و امنیت پایدار ملی در گرو رفع تبعیض و نگاه یکسان به همه ملت مردم است.

ایشان با تاکید بر رفع «لایه‌های فشار» در استان و کشور، افزودند: رئیس جمهور آینده نباید تسلیم فشارهای غیرقانونی شود، بلکه باید قانون را به‌طور کامل اجرا کند.
امروز ملت ایران به معرفت و بلوغ سیاسی برای تشخیص گزینه «اصلح» رسیده است

مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سفر اخیرشان به تهران، گفتند: در این سفر جمعی از نخبگان اهل سنت استان‌های مختلف کشور از فضای انتخابات برای طرح خواسته‌ها و مطالبات اهل سنت استفاده کردند تا هم به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کرده باشند و هم دردها و دغدغه‌ها را به مسئولین منتقل کنند.

ایشان گفتند: مردم باید همیشه خواسته‌ها و مشکلات خود را به همراه راهکارها به مسئولین ارائه کنند و مسئولین نظام نیز حرف مردم را بشنوند. ما به عنوان ایرانی آماده‌ایم از تمامیت ارضی ایران و امنیت کشور با جان و دل دفاع کنیم و انتظار داریم رئیس جمهور آینده و دولتمردان نیز ما را ببینند و به خواسته‌های ما توجه کنند.

مولانا عبدالحمید با اشاره به سخن مقام رهبری مبنی بر مشارکت فعال همه ایرانیان در انتخابات، گفتند: مقام معظم رهبری حتی از مخالفین نیز خواستند در انتخابات مشارکت کنند. مردم ما نیز نباید در انتخابات بی‌تفاوت باشند. رای امانت و سرنوشت است و باید آن را به اهلش سپرد. امروز ملت ایران به شناخت، معرفت و بلوغ سیاسی رسیده است و به‌خوبی تشخیص می‌دهد که چه کسی بهتر و اصلح است.

منبع: تبیین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا