دعوت و داعیمطالب جدیدمقالات

اسلام هراسی، سینما فرصتی برای عبور از اسلام هراسی می باشد

اسلام هراسی، سینما فرصتی برای عبور از اسلام هراسی می باشد

آیدا برگیج، کارگردان بوسنیایی با اشاره به گسترش اسلام هراسی در جهان، سینما را ابزار مناسبی برای عبور از آن و پلی برای آشنایی مفید فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر دانست.

آیدا برگیج، کارگردان اهل بوسنی و هرزگووین در حاشیه پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم آنتالیا در گفتگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به اینکه اسلام هراسی نه یک پدیده یا اتفاق مقطعی بلکه پروژه دقیقی برای دور کردن انسانها از اسلام است، اظهار داشت: نیاز به تفاهم متقابل داریم، وگرنه نه تنها اسلام هراسی بلکه از هیچ هراس دیگری نیز گذر نخواهیم کرد. به اعتقاد من سینما به عنوان پلی برای آشنایی با دیدگاهها، فرهنگ ها و سبک های زندگی متفاوت است”.

فیلم «مرا رها نکن» به کارگردانی برگیچ ماجرای یک کودک سوری است که از جنگ داخلی در سوریه فرار کرده و خود را به شهر شانلی اورفا در ترکیه می رساند. این فیلم در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم آنتالیا به نمایش درآمد.

کارگردان فیلم «مرا رها نکن» که فیلم افتتاحیه جشنواره آنتالیا بود، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: “تماشای فیلم با حضور کودکانی که در آن بازی کرده بودند ارزشی زیادی دارد. کار ساخت این فیلم حدود دو سال به طول انجامید و انرژی زیادی نیز صرف آن شد. معمولا در ساخت یک فیلم ابتدا بررسی‌ها و تحقیقات مرتبط با آن صورت می گیرد و بعد بازیگران مناسب را پیدا می کنند. اما کاراکترهای این فیلم واقعی اند. دیدن نتیجه چنین فیلمی بر روی پرده سینما خارق العاده خواهد بود”.

 

– دردهای سوریه خیلی برای من آشناست

برگیچ که قبل از آغاز ساخت این فیلم، با صدها کودک بازیگری، فیلمبرداری و درام را تمرین کرده است، ادامه داد: “کودکان قبل از آغاز فیلم اعتماد به نفس لازم را نداشتند. اما در پایان ساخت فیلم چنان امیدی نسبت به آنها احساسا می کردم که قبلا اصلا چنین چیزی را تجربه نکرده بودم. دیروز وقتی به تماشای فیلم نشستیم با خودم فکر می کردم که آنها (کودکان) اکنون با خود می گویند که این ما هستیم، این فیلم حاصل تلاش ماست و ما بازیگران آنیم”.

-مردم عادی به خاطر ترس از اسلام، مقصر نیستند

این کارگردان بوسنیایی در ادامه افزود: “اسلام هراسی پدیده خودجوشی نیست. بلکه توطئه ای است که از سوی برخی از محافل ده‌ها سال با دقت تهیه و در رسانه ها ارائه شده است. زمانی که زنان محجبه، شخصیت‌های مسلمان و یا انسان‌های با رنگ پوست متفاوت را در سینما مشاهده می کنید، می بینید که اسلام‌هراسی یک کار برنامه ریزی شده است. اگر من نیز مسلمان نبودم و این نوع فیلمها را مشاهده می کردم، من هم شاید از مسلمانان می ترسیدم. در واقع مردم عادی جامعه که با نگرانی و ترس از اسلام زندگی می کند، گناهکار و مقصر نیستند. زیرا رسانه‌ها زنان مسلمان را طوری به تصویر می کشند که تماشاگر فکر می کند زنان مسلمان می خواهند همه زنان را به زور مجبور به پوشیدن حجاب کنند”.

وی ادامه داد: “جهان اسلام بسیار بزرگ است. اما گروه هایی سعی می کنند با تبلیغات منفی رسانه ها، اعمال رادیکال و مضر گروه کوچکی از جامعه مسلمانان را مانند رفتار تمامی آنها وانمود کنند. ما نیاز به درک یکدیگر داریم. در غیر این صورت نه تنها بر پدیده اسلام هراسی بلکه بر هیچ هراس دیگری نیز غلبه نخواهیم کرد. به اعتقاد من سینما می‌تواند به عنوان پلی برای دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی متفاوت نقش ایفا کند”.

گفتنی است در فیلم «مرا رها نکن» که داستان واقعی کودکان یتیم سوری را تعریف می کند بیش از صد نفر از ۱۳ کشور جهان کار کردند.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا