خبر های جدید

پیام داعش به روحانیون کُرد عراق؛یا با ما باشید؛ یا بمیرید

پیام داعش به روحانیون کُرد عراق؛یا با ما باشید؛ یا بمیرید

گروه ستیزه جوی داعش از بیم تأثیرگذاری رد اقدامات این گروه از سوی روحانیون کرد عراق بر پیوستن کردها به آن‌ها، برخی از رهبران مذهبی کُرد عراق را به مرگ تهدید کرده است. داعش روز ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ ویدیویی منتشر کرد که در آن ‌یک عضو این گروه قبل از بریدن سر یکی از نیروهای پیشمرگ، مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان را هم به مرگ تهدید کرد؛ اما داعش به این بسنده نکرد و رهبران احزاب اسلامی و روحانیون بانفوذ کرد را هم که با افکار داعش مخالفت کرده و مانع جذب جوانان به این گروه می‌شوند به مرگ تهدید کرده است. زیرابه گفته مسئولان کرد، بیانات روحانیون در رد تبلیغات داعش نزد مردم تأثیر بیشتری بر اظهارات مقامات سیاسی و سکولار دارد.

به دنبال حملات گسترده داعش به اقلیم کردستان، چند تن از رهبران دینی این حملات را محکوم کرده و اعلام کرده‌اند نیروهای پیشمرگی که از اقلیم کردستان و مردم آن در مقابل داعش محافظت نموده و کشته می‌شوند، شهید محسوب می‌شوند.

مُلا مسعود یکی از روحانیون کرد عراق به مجله War Is Boring گفته است: «هرکسی که از سرزمین و کشور خود دفاع کند و کشته شود، شهید است.»

داعش تلاش کرده است نشان دهد آن‌ها به سبب کرد بودن ساکنان اقلیم به این منطقه حمله نکرده است. ابو محمد العدنانی، سخنگوی این گروه در ماه سپتامبر گفته بود: «جنگ ما با کُردها به سبب کُرد بودن آن‌ها نیست. ما با ملحدان و آن‌هایی که متحد مسیحیان و یهودیان در جنگ با ما هستند، مبارزه می‌کنیم.»

مُلا شوان، امام جماعت یکی از مساجد حومه اربیل که ماه گذشته به همراه همسر و فرزندان خود به جمع داعش پیوست، در دو پیام ویدئویی گفته است به اذن خدا این گروه اربیل را فتح می‌کند.

داعش به‌طور مشخص تهدیدهای خود را متوجه احزاب اسلامی اقلیم کردستان عراق که اکنون در دولت جدید اقلیم کردستان مشارکت دارند، کرده است. در یکی از حساب‌های شبکه اجتماعی نزدیک به داعش چنین نوشته‌شده است: «بعد از خدا امید شما باید به دولت اسلامی (داعش) باشد. آیا خیانت احزاب اسلامی را به خودتان ندیدید. در مقابل خیانت آن‌ها شما چه کرده‌اید؟ آن‌ها به خدا ایمان ندارند و سعادت آخرت را به این دنیا فروختند.»

اما باوجود این تهدیدها برخی رهبران احزاب اسلامی از مسلمانان خواسته‌اند از اقلیم کردستان در برابر تهدید داعش محافظت کنند.

War Is Boring به نقل از علی باپیر، رهبر حزب جماعت اسلامی نوشت: «دفاع از سرزمین، مردم و مذهب آن‌ها یک واجب دینی است. به همین دلیل از همه شما می‌خواهم برای دفاع از اقلیم (کردستان) با همه توان آماده‌باشید.»

علی قره داغی، مؤسس اخوان المسلمین در کردستان و دبیر کل اتحادیه علمای اسلام که مقر آن در قطر است، در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک حملات داعش به اقلیم کردستان را محکوم کرده است. حامیان داعش قتل وی را واجب اعلام کرده‌اند.

اظهارات علی باپیر هم خشم ستیزه جویان داعش را برانگیخته است. آوات کرکوکی، یکی از حامیان داعش که ساکن انگلیس است در فیس‌بوک خطاب به علی باپیر در اشاره به بمباران پایگاه‌های جنبش اسلامی کردستان عراق از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۳ نوشت: «آیا مرگ ده‌ها تن از برادران خود را توسط موشک‌های آمریکایی به یاد نداری؟ آیا این اقدام آمریکا بی‌رحمی نبود؟»

مریوان نقشبندی، سخنگوی وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان عراق هم ازجمله کسانی است که داعش وی را به مرگ تهدید کرده است. وی به نشریه War Is Boring گفته است در زمان حمله داعش به گویر و مخمور که سرگرم گفتگو با علمای اسلام برای تهیه یک پاسخ مؤثر به تبلیغات داعش بودیم، آن‌ها من را به مرگ تهدید کردند.

سوران عمر، نماینده حزب جماعت اسلامی در پارلمان اقلیم کردستان هم ازجمله کسانی است که به گفته وی بعد از حدود نیم ساعت گفتگو با اعضای کُرد داعش از طریق فیس‌بوک نتوانسته آن‌ها را قانع کند و درنهایت آن‌ها این عضو یکی از اعضای حزب اسلام‌گرا را کافر خوانده و خون وی را مباح دانسته‌اند.

سوران عمر می گوید اگر داعش معتقد است اقدامات این گروه بر اساس آیات و روایات اسلامی صورت می‌گیرد، علما و روحانیون هم می‌توانند بر اساس همین آیات و روایات نشان دهند که استدلال آن‌ها نادرست است. مردم به بیان توضیحات از زبان مقامات سیاسی و سکولار اهمیت نمی‌دهند اما اگر آن‌ها رد استدلالات داعش را از زبان روحانیون بشنوند، از آن پیروی می کنند.

مریوان نقشبندی هم می‌گوید مخالفت محققان دینی با تفکرات داعش از بمباران‌های آمریکا و حمایت بین‌المللی مؤثرتر است.

منبع: کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا