خبر های جدید

شکاف میان جوانان و نسل قدیم اخوان

شکاف میان جوانان و نسل قدیم اخوان

جاه طلبی جهانی اخوان المسلمین مصرگفت وگوها میان نسل جوان اخوان المسملین با مقامات ارشد این جریان آغاز شده است تا شاید بتوانند کشتی به گل نشسته و در حال غرق اخوانی ها را نجات دهند. کشتی ای که بعد از کودتا علیه اخوانی ها در قاهره و کشتاری که علیه آنها شد و همچنین صدور احکام سنگین برای رهبران اخوان وارد مرحله سخت حیات سیاسی خود شده است.

به گزارش دویچه وله، هند، جوان ۲۰ ساله عضو شبکه اخوان المسلمین که به دلیل پیگردهای دولتی علیه اخوانی ها نخواست نامش به طور کامل برده شود، در این باره می گوید: «بیشتر حرکت های انقلابی در خیابان ها ظاهر می شوند. و جوانان نیز نقشی مهم در آنها دارند. برای همین می توان گفت انقلاب ها جنگ جوانان است.»

جوانان اخوان المسلمین به دلیل از دست دادن رهبرانشان که یا به زندان افتاده اند یا برای حفظ جان خود مجبور به مهاجرت از کشور شده اند و همچنین تفرقه ای که در میان اخوانی ها پیش آمده است، بسیار عصبانی هستند. اکنون دیگر بسیار سخت می توان جوانان اخوانی را کنار هم نگه داشت. چرا که اختلاف در میان نسل های مختلف اخوان بیش از هر زمانی عمیق تر شده، نگرانی ها زمانی بیشتر می شود که می بینیم شمار جوانان طرفدار خشونت افزایش یافته است.

حمزه سراوی، که بیش از ۲۴ سال سن دارد و یکی از کارکنان نزدیک به محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع بوده است، در این باره می گوید: «به طور کلی گفته می شود که نسل های بزرگ تر سازمان اخوان تلاش می کنند از مخاطرات و انقلاب و بی ثباتی دور شوند. در حالی که نسل های جوان خلاف آن را مطالبه می کنند. جوانان اخوان امروز موضعی انتقادی در این زمینه دارند. جوانان به دلیل رهبری ای که سبب عزل اخوان از قدرت شد، اکنون منزوی هستند در حالی که با غیر اسلامی ها نیز کار نمی کنند. رهبران اخوان مواجهه مستقیم را انتخاب کردند و حاضر به پذیرفتن اصلاحات نهادهای حکومتی مثل پلیس که یکی از سنبل های سرکوب بود، نشدند.»

بسیاری از جوانان اخوان رهبران خود را متهم می کنند که فرصت حفظ قدرت را از دست دادند که نتیجه آن شد که سرکوب خونینی علیه اعضای اخوان المسلمین صورت بگیرد. به دنبال آن هزاران نفر کشته و زندانی شدند در حالی که هر روز نیز حکمی تازه علیه اعضای اخوان صادر می شود.

در همین رابطه دادگاه قضایی مصر محمد بدیع، دبیر کل ۷۱ ساله اخوان المسلمین را به دلیل صدور دستور قتل در جنگ های خیابانی اخوانی ها محکوم به اعدام کرد.یکی از رهبران اخوان که در حال حاضر در زندان به سر می برد و نخواست نامش فاش شود، در گفت وگو با دویچه وله می گوید: «از زمان کودتا شکاف میان نسل های جوان با نسل های مسن تر در داخل سازمان اخوان المسلمین بیشتر شده است و باید روزی به این اشتباه خود اعتراف کنیم.»

رهبران اخوان که در تبعید به سر می برند به طور تلویحی وجود اختلاف در داخل نسل جوان اخوان را تایید کرده اند اما می گویند وجود این اختلاف ها طبیعی است.عبدالله حداد، یکی از اعضای دفتر رسانه ای سازمان اخوان در لندن درباره این اختلاف ها می گوید: «در تمامی جوامع میان نسل ها شکاف به وجود می آید. نسل بزرگ تر در سازمان اخوان بیشتر می ترسد و با استفاده از خشونت به عنوان یک ابزار استراتژیک مخالفات می کند اما همه در چارچوب همین ایدئولوژی کار می کنند.»

رهبران تبعیدی اخوان بارها اعلام کرده اند که با خشونت مخالفند و عملیات تروریستی را همواره محکوم کرده اند. اما برخی از آنها نیز اعتراف کرده اند که بعضی از افراد بدون این که کنترلی بر آنها باشد به سمت خشونت متمایل شده اند. رهبران سازمان اخوان المسلمین می گویند که سرکوب حکومتی دلیل اصلی گسترش خشونت در کشور است.

در همین رابطه میخائیل وحید حنا، کارشناس موسسه پژوهشی “سنچری فوندیشن” در نیویورک به دویچه وله می گوید: «سازمان اخوان المسلمین هیچ وقت به طور علنی دعوت به خشونت نکرده است اما به طور روشن به اندیشه های خشونت طلبانه تمایل دارد و از کارها و رفتارهای کاملا خشونت آمیز از سوی بعضی مجموعه های کوچک استقبال می کند.»

دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا