خبر های جدید

افشای هویت مغز متفکر داعش

افشای هویت مغز متفکر داعش

یک مجله آلمانی اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده که هویت رهبر استراتژیک و مغز متفکر داعش در تصرف شمال سوریه و بخش های وسیعی از عراق را افشا می کند. هفته نامه آلمانی اشپیگل نوشت: سمیر عبد محمد الخلیفاوی که با نام “حجی بکر” شناخته می شد، در ژانویه ۲۰۱۴ توسط مخالفان سوری کشته شد. وی که مغز متفکر و طراح استراتژیک داعش محسوب می شد یک سرهنگ سازمان اطلاعات صدام بود و بر پرونده های امنیتی و جاسوسی این سازمان اشراف کامل داشت.

این مجله در ادامه نوشت که پس از مذاکره طولانی مدت با یک گروه مخالف سوری در حلب، واقع در شمال سوریه توانسته ۳۱ سند و مدرک به دست آورد داد. این اسناد در پی فرار داعش از منطقه به دست مخالفان سوری افتاده بود.

اشپیگل می گوید این اسناد و مدارک شامل دست نوشته ها و طرح های کلی و استراتژیک برای به دست گرفتن کنترل شمال سوریه هستند و بر اداره دولت اساس فعالیت های جاسوسی، قتل و آدم ربایی اشاره می کند که دستگاه اطلاعاتی صدام آنها را به کار می گرفت. حجی تلاش داشت تا نوعی سازمان اطلاعات با نام “دستگاه اطلاعات خلافت” به وجود آورد که بسیار به سازمان اطلاعات آلمان شرقی

شباهت داشت.

مجله اشپیگل درباره سرگذشت وی نوشت: حجی بکر پس از تصمیم آمریکا برای انحلال ارتش عراق در ۲۰۰۳ بیکار شد. در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در اردوگاه نظامی بوکای آمریکا و زندان ابوغریب بود و در آن سال ها تحت تاثیر گروه های افراطی قرار گرفت. در ۲۰۱۰ وی و گروهی از افسران اطلاعاتی سابق عراق اولین کسانی بودند که ابوبکر البغدادی را یک روحانی سنی بود رهبر داعش خواندند، اقدامی که برای دادن بعد مذهبی برای گروه داعش در نظر گرفته شد.

این مجله آلمانی به نقل از یک خبرنگار عراقی که یکی از نزدیکانش از نیروهای حجی بوده نوشت: حجی بکر یک ملی گرا بود نه یک افراط گرای مذهبی.

منبع: دیپلوماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا