علمی ، پزشکقرآنمطالب جدیدمقالات

اعجاز علمی پیدایش جهان از دیدگاه قرآن

اعجاز علمی پیدایش جهان از دیدگاه قرآن

نویسنده: کمال روحانی_ پیرانشهر

 

پیدایش جهان ( زمین و آسمان ها )

” أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ “

” آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده‏اى را از آب پدید آوردیم آیا [باز هم] ایمان نمى‏آورند “

کلمات آیه : رتق: به هم چسبیدن شدید. فتق: جدایی انفصال.

در این آیه خداوند سبحان می فرماید: ” آسمنان ها و زمین د رابتدا به هم چسبیده بود و بعد از این انفصال رخ داد. ” این تفسیر را علمای سلف ابراز داشته اند.

” ابن عباس “، ” حسن ” و ” قتاده” گفته اند: ” آسمان ها و زمین در ابتدا به هم پیوسته بود و بعد از آن خداوند در بین آن ها جدایی افکند.”

دانش نوین ستاره شناسی ثابت کرده است که آسمان ها و زمین در ابتدا یک جسم واحد بوده و قبل از این که انفصال رخ دهد، شب و روز آن ها یکی بود و بعد از این انصال است که برخی سرد، گرم یا تاریک شدند. به دیگر سخن؛ احتمال داده می شود که خورشید در اثر تراکم ابر بزرگی از گاز و غبار به وجود آمده باشد. پس از این تراکم مقداری گاز و تشکیل خورشید به صورت یک ستاره، گاز و غبار باقی مانده، شروع به چرخیدن نموده و به مرور زمان متراکم شده است. در نتیجه این تراکم سیارات دیگر منظومه ی شمسی شکل گرفتند. آیه ی دیگری که به تأیید این مطلب می پردازد، آیه ۱۱ سوره ” فصلت ” است که می فرماید: ” ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ ” سپس خداوند اراده ی آفرینش آسمان کرد در حالی که دود گونه و شکل سحابید گستره ی فضای بی انتها پراکنده بود.

آیه فوق به نظریه سدیم ( نظریه ی غباری) اشاره دارد؛ چیزی که در اکتشافات علمی مطرح است و قرآن آن را دود گونه و سحابی می خواند.

 

دیدگاه علم جدید درباره ی آفرینش جهان

نظریه غباری چیست؟

نظریه غباری ( Dust CLOUTHEORY) درباره پیدایش منظومه ی شمسی است. تنی چند از دانشمندان بر این عقیده اند که چندین بیلیون سال پیش خورشید به صورت کره ای از گاز و با حرارت بسیار بود و آن را پوسته ای از گازهای رقیق و ذرات غبار احاطه کرده بود، این پوسته بعدها به علت حرکت دورانی به شکل قرصی از ابرهای سحابی به دور خورشید درآمد که قطر آن در حدود قطر کنونی منظومه ی شمسی در بین سیارات نه گانه ی بود، سپس به دلیل اختلافات سرعت بیشری بوده اندو بخش هایی که از خورشید دورتر و دارای سرعت کمتر بوده اند توده ی مزبور متلاطم شده و فضاهایی به نام حجره های تلاطم در آن پدید آمد که هر حجره در خلاف جهت عقربه های ساعت به دور خورشید گردش می کرد و بر عکس، ماده ی درون آن ها در جهت حرکت عقربه های ساعت می گشت، در نتیجه غلاف های متحد المرکزی به دور خورشید تشکیل شد که هر غلاف پنج حجره ی تلاطم دارد و سیارات در نواحی درون این حجره ها تشکیل یافته اند، بدین ترتیب که از به هم پیوستن پنج توده که به یک فاصله از خورشید بودند یک سیاره که اکنون به آن فاصله از خورشید واقع است پدید آمد و اقمار و سیارت نیز به همین طریق تنها در مقیاس کوچک تر به وجود پیدا کردند. این فرضیه نخستین بار به وسیله امانوئل کانت ارائه شد و فرضیه سحابی ” لاپلاس” نیز از همین مقوله است.[۱]

 

زمین از چه زمانی تولد یافت ؟ ( از دیدگاه علم جدید)

برای این که بدانیم ابتدا و منشاء حیات چه هنگامی بوده است لازم است به چیزی که در حدود ۵ میلیارد سال قبل برگردیم؛ آن هنگام که جهان توده ای از گاز و غبار بود و آن ها هم از عناصری چون هیدروژن و هلیوم ساخته شده اند که ساده ترین نوع عناصراند، هیلیوم از دو الکترون و دو پروتون و هیدروژن از یک پروتون و یک نوترون تشکیل یافت.

سن زمین

در سال ۱۶۴۵ م جیمزآشیر اسقف اعظم کلیسای شهر ” آرما” اعلام کرد؛ زمین در ساعت ۹ بامداد روز یکشنبه ۲۳ اکتبر سال ۴۰۰۴ ق.م به وجود آمده است، امروزه به کمک علوم جدید و پیشرفت تکنولوژی دانش ما درباره زمین کامل شده است اعتقاد عمومی بر این است که بیش از ۶/۴ بیلیون سال از عمر زمین می گذرد.[۲]

 

یک توضیح:

دیدیم، قرآن بر آن است که زمین و آسمان ها در ابتدا به هم چسبیده بوده و در آغاز به صورت توده ای از گاز و غبار ( نظریه غباری) این چیزی است که قرآن فرمود و علم جدید در صدد اثبات آن برآمد، به دیگر سخن؛ علم ثابت کرد جهان در آغاز خلقت به صورت سحابی بود و از دو عنصر هلیوم و هیدروژن ساده ترین عناصر تشکیل یافت، همان مقطعی که اتم وجود نداشت ، امروزه کیهان شناسان می گویند: ” خلق جهان بعد از به وجود آمدن اتم است و از قبل هیچ کس خبری ندارد؛ زیرا قبل از آن جهان عدم است و اتم که ماده ی آغازین آفرینش است وجود نداشته است، بر این اساس، نظریه بقای ماده ( اتم )در این جا باطل می شود، چون قبل از آن هلیوم و هیدروژن وجود داشتند که ساده تر از اتم هستند.”

 

دیدگاه علم جدید

نظریات کیهان شناسی جدید در این باره می گوید: ” با توجه به مطالب فوق باید پرسید، ماده اصلی آفرینش را چه کسی با چه چیزی در جهان نهاده است؟ چرا با انفجار آن توده بسیار فشرده و داغ شروع شد؟ متأسفانه کیهان شناسان، توضیحی برای شرایطی که احتمالا” در جهان قبل از شروع انفجار وجود داشته است، ندارند، آن ها می توانند با فرض شروع شرایط بالا با اطمینان پیش بینی کنند که بعدا” چه اتفاقی می افتد.

——————————–

منبع : اعجاز قرآن در عصر فضا و تکنولوژی /تألیف و تحقیق: کمال روحانی_ پیرانشهر

[۱] فرهنگ بزرگ گیتا شناسی، عباس جعفری، انتشارات سازمان جغرافیایی و کارتو گرافی ( با اندکی ویرایش)

[۲] اصول و مبانی جغرافیای ریاضی ص۲۵۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا