معماری
خانه ---> رمضان ---> رمضان فرصتي براي دگرگوني و تغییر و اصلاح امت
ramadan

رمضان فرصتي براي دگرگوني و تغییر و اصلاح امت

رمضان فرصتي براي دگرگوني و تغییر و اصلاح امت

نوشته: دكتر محمد بديع / ترجمه: عبدالخالق احسان

بر دروازه هاي رمضان:
رمضان با روشنايي، طراوت، خوبي ها و پاكيزگي هايش در شُرف آمدن است، مي آيد تا انسان ها را بر محور قوت تصميم گيري و دگرگوني در برابر سختي ها و پيروزي در مقابل مشكلات زندگي تربيه كند.
پيامبر صلي الله عليه وسلم قدوم و تشريف آوري رمضان را به اصحابش تبريك گفته و آنان را بشارت مي داد، و براي شان مي فرمود: « رمضان ماه مبارك نزد شما آمد كه خداوند روزه آن را فرض گردانيده، درين ماه دروازه هاي بهشت باز مي شود، دروازه هاي دوزخ بسته شده و شيطان ها به زنجيز كشيده مي شوند. درين ماه شبي است كه از هزار ماه برتر است، كسي كه از بركات اين ماه محروم شود درحقيقت از همه فضايل محروم مانده است». احمد.

رمضان و تغيير:
تغيير نفوس افراد، امت ها و ملت ها، نياز مبرم عصر حاضر است، تغيير سنتي از سنت هاي الله متعال در جهان آفرينش به شمار مي رود. خداوند جل جلاله مي فرمايد:‌ { إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ } رعد ( 11). خداوند حال و وضع هيچ قوم و ملّتي را تغيير نمي‌دهد ( و ايشان را از بدبختي به خوشبختي ، از ناداني به دانائي ، از ذلّت به عزّت ، از نوكري به سروري ، و . . . و بالعكس نمي‌كشاند ) مگر اين كه آنان احوال خود را تغيير دهند.
تغيير از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب به تمنا و آرزوحاصل نمي شود؛ بلكه عمل پايدار، نيت خالصانه و روش استوار را مي طلبد. ماه رمضان فرصت حقيقي تغيير بوده و برنامه عملي براي اصلاح نفس ها و قلب ها و آغاز حقيقي در بناي امت اسلامي محسوب مي گردد.
رمضان ماه ايجاد تغيير و انتقال روحي و جسمي است كه اوضاع ما را اصلاح كرده و از درون تغيير مان مي دهد و تغيير مثبت اراده قوي، عزم راستين و تلاش خستگي نا پذير مي خواهد. خداوند مي فرمايد: {‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ} بقره (183) ‏‏اي كساني كه ايمان آوردهايد ! بر شما روزه فرض شده است ، همان گونه كه بر كساني كه پيش از شما بودهاند فرض بوده است ، تا باشد كه پرهيزگار شويد.‏
اگر ماه تغيير را غنيمت ندانيم و خويشتن را دگرگون نكنيم، عمر ما ضايع مي گردد و نمي توانيم عليه تزوير و حقه بازي و بيهوده گي قيام كنيم. پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايد: « كسي كه سخن دروغ و عمل فريبكارانه را ترك نكند، خداوند نيازي به ترك خورد و نوش او ندارد». بخاري. و نيز مي فرمايند: « روزه حقيقي تنها ترك خورد و نوش نيست، بلكه روزه حقيقي ترك بيهوده ها و اموز لغو مي باشد؛ اگر كسي ترا دشنام داد و همراه تو بي عقلي نمود، برايش بگو: من روزه دارم» حاكم.

مهمترين دستاوردهاي تغيير در رمضان:
تسليمي در برابر حكم الله متعال، اجرا و تطبيق اوامر شريعت او تا شخص در تمام حالات زندگي اش تقوي الهي را رعايت نمايد، رمضان با برنامه هاي خدايي ويژه اش، ضامن تغيير طبيعي و مطلوب زندگي فردي و خانوادگي مي باشد.
يك ديگر از دستاور هاي تغيير در رمضان، دقت و التزام و تنظيم درست اوقات مي باشد؛ چنانچه همه مسلمانان را ميبيني كه بر سفره افطاري نشسته منتظر اذان اند، از خورد و نوش و همبستري خود داري مي كنند، و در حالت اداي نماز هاي فرض و نماز تراويح صفوف مرصوصي را تشكيل داده اند.
زيباترين لحظه ي تغيير در رمضان:
اين لحظه مهم و حساس، لحظه افطار است كه نبايد يك دقيقه تأخير شود؛ چنانچه رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمودند: « امت تا وقتي سعادتمند اند كه به افطار عجله نموده و سحري را تأخير نمايند» اين لحظه ي دلنشين روابط صميمي را بين اقشار امت و خانواده ها نهادينه مي سازد.

كامل ترين مورد تغيير در رمضان:
اين كه انقلاب هاي ملي ونتايج آن را كه نعمت الهي اند، پاس داريم؛ چون تغيير سريعي كه رونما گرديد، نشانه مدد الهي است و نيز اين را ثابت مي سازد كه اين سنت كوني در توان انسان مي باشد.
حالا در رمضان اين فرصت طلايي به ميان آمده تا ملت هاي عربي انقلاب هاي شان را حفظ كرده و آزادي شان را نصيب شوند. سالم ماندن تغييري كه ملت ها به آن تمسك جسته، انقلاب هاي شان را هميشه حفظ مي كنند و در مقابل مشكلات ثابت قدم اند، اين نتيجه كمك الله متعال است كه غرب و شرق و دانشمندان سياسي و فكري مسلمان و غير مسلمان را متحير نمود.

قوي ترين موقف تغيير در رمضان:
شكستاندن پرده خوف و ترس است تا ثابت شود كه قوت حقيقي در گرو پناه جستن به خداوند و مدد خواستن از اوست. در مقابل اين روحيه قوي، طاغوت نمي تواند بار ديگر ملت هاي ما را برده خويش سازد و نمي تواند انواع ستم و طغيان بر ما بقبولاند؛ چون خداوند مي فرمايد: { ‏ وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِي فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ } قصص (6) ‏‏و ايشان را در سرزمين ( مصر ) مستقرّ گردانيم و سلطه و حكومتشان دهيم ، و بر دست مستضعفان ، به فرعون و هامان و لشكريانشان چيزي را بنمايانيم كه از آن در هراس بودند .‏

رمضان ماه تغيير و اصلاح امت:
روزه از بزرگترين شعائر اسلامي است كه همه امت مسلمه با تمام دولت ها، مذاهب، زبان ها وعرف هاي شان به آن سهيم اند طوري كه تمام امت در جهان اسلام اتفاق نظر دارند كه روزه ماه رمضان فرض بوده و از اركان اسلام مي باشد. در رمضان تشويق و ترغيب زيادي براي دادن زكات وجود دارد كه دادن زكات سهم فعالي در مداواي مشكلات بيكاري و ارتكاب جرايم دارد؛ چنانچه كه فقر جهاني را ريشه كن مي سازد. آمار نشان مي دهد كه بيشتر از يك ميليارد و صد ميليون فقير و تنگدست در جهان بشري وجود دارد. در رمضان صدقه فطر است كه همه مسلمانان پرداخت مي كنند تا تكافل اجتماعي حقيقي تحقق يابد. در بيشتر از 130 آيه قرآني و صدها احاديث نبوي به انفاق و مصرف كردن مال براي مسلمان و غير مسلمان ترغيب شده است.
رمضان امت اسلامي را به استقلال فرا مي خواند تا در مقابل هجوم جهاني شدن كه انسان ها را به دوري از اساسات اخلاقي مي كشاند، مقاومت كرده و امت ويژه ي باشند؛ چون امت اسلامي صبغه و نماي بخصوصي دارد. خداوند مي فرمايد: {‏ صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ} بقره (138) ‏‏( خداوند ما را با آئين توحيدي و ايمان راستين زينت داده است و ) اين رنگ و زينت خدا است و چه كسي از خدا ( ميتواند ) زيباتر بيارايد و بپيرايد ؟ و ما تنها او را ميپرستيم .‏
در اخير برخي پيروزي هاي امت اسلامي را در درازناي تاريخ در ماه رمضان ياد آور مي شويم:
 غزوه بدر رمضان سال دوم هجري
 فتح مكه رمضان سال هشتم هجري
 فتح اندلس به رهبري طارق بن زياد در 28 رمضان 92 هجري قمري
 واقعه عين جالوت در 15 رمضان 658 هجري كه مغول ها شكست خوردند.
 پيروزي ما بر صهيونست هاي غاصب در دهم رمضان 1383 هجري قمري
اين همه پيروزي ها مطابق وعده پروردگار جهانيان است كه مي فرمايد: { وَكَانَ حَقّاً عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ ‏} روم ( 47) و همواره ياري مؤمنان بر ما واجب بوده است .‏
ما اگر در رمضان خويشتن را تغيير دهيم به نصرت خداوند نزديكتريم.{ وَيَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن يَكُونَ قَرِيباً} اسراء (51) و مي‌گويند : چه زماني اين ( معاد ) خواهد بود ؟ بگو : شايد كه نزديك باشد .‏

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس