خبر های جدید

آیه‌ای که پوتین در افتتاح بزرگ‌ترین مسجد اروپا خواند

آیه‌ای که پوتین در افتتاح بزرگ‌ترین مسجد اروپا خواند

رییس جمهوری روسیه در آیین افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در مسکو آیه ای از قرآن کریم را تلاوت کرد. ولادیمیر پوتین در آیین گشایش مسجد جامع مسکو با تاکید بر اهمیت نقش مسلمانان در جامعه چند مذهبی این کشور، گفت: فرمودۀ قرآن برای سبقت گرفتن در کار نیک آموزه ای برای همه ما است.

رییس جمهوری روسیه در این مراسم که روز (چهارشنبه) در آستانه عید سعید قربان و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید برگزار شد، افزود: دین مبین اسلام طی قرن ها در روسیه گسترش یافته و جامعه مسلمانان سهم بسیار ارزشمندی در ایجاد فرهنگ سازش عمومی داشته و دارد.

وی با بیان اینکه اسلام اصیل بخش مهمی از جامعه روسیه کنونی را تشکیل می دهد، گفت: مسلمانان و دین اسلام مروج نیکی و محبت بین افراد جامعه است. پوتین همچنین اضافه کرد: در دو دهه گذشته شمار مساجد در روسیه دو برابر شده و مسجدهای بسیار زیبایی به عنوان نماد دین اسلام در مناطق مختلف ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه روسیه از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی شده است و در نشست های این سازمان حضور فعال دارد، گفت: نقش جامعه در تربیت افراد بسیار مهم است و اکنون جوانان مسلمان باید براساس تاکیدات اسلام اصیل تربیت شوند و از هرگونه رابطه با افراط گرایان خودداری کنند.

رییس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اوضاع خاورمیانه اظهار کرد: شاهدیم که چه وقایع تاسف باری در منطقه رخ می دهد و گروههای تروریستی بویژه داعش در صدد ضربه زدن به دین بزرگ اسلام هستند در حالیکه باورهای تروریستی این گروه دروغ پردازی علیه اسلام و تحریف این دین مبین است و می خواهند در روسیه نیز مزدور بگیرند که روحانیون مسلمان با تلاش بسیار مانع این اقدام شده اند که من از خانواده روحانیون قربانی این اقدامات نیز سپاسگزار هستم.

مسجد جامع جدید مسکو به عنوان بزرگ ترین عبادتگاه مسلمانان در اروپا پس از ۱۰ سال عملیات ساختمانی، روز چهارشنبه در یک مراسم بین المللی با حضور شخصیت های مذهبی و سیاسی روسیه و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، میزبان نمازگزاران شد.

این مراسم با حضور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شهردار مسکو «سرگئی سابیانین» و شماری از سران جمهوری های مسلمان نشین روسیه، روحانیون و مقامات ارشد این کشور در منطقه مرکزی «پراسپکت میرا» پایتخت این کشور برگزار شد.

از ایران هیاتی به سرپرستی «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مراسم افتتاح ساختمان مسجد جامع مسکو شرکت کرد.

ساختمان جدید مسجد جامع مسکو با حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ مترمربع مساحت، ظرفیت بیش از ۱۰ هزار نمازگزار را دارد.

این مسجد شش طبقه به عنوان بزرگترین مساجد اروپا هفت مناره و گنبد دارد که ارتفاع مناره های آن به ۷۲ متر می رسد. مناره ها و گنبد ۴۶ متری مسجد جامع مسکو از بسیاری نقاط شهر قابل دیدن است.

: http://fa.alalam.ir/news/1741693#sthash.drmRchqd.dpuf

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا