خبر های جدید

سخنان شنیدنی همسر خیرات الشاطر نامزد اخوانی مصر

سخنان شنیدنی همسر خیرات الشاطر نامزد اخوانی مصر

زنى که ممکن است بانوى اول مصر پس از تحولات اخیر این کشور شود، از شوهر خود با عبارات "هوادار تک همسرى" و "موافق کشف حجاب چهره ى زنان" یاد مى کند، اما خود بر پوشش چهره ى خویش اصرار دارد.

در پى اعلام خیرت الشاطر از سوى "اخوان المسلمین" به عنوان کاندیداى ریاست جمهورى مصر، همسرش حاج خانم عزّه، مورد اهتمام و توجه رسانه ها قرار گرفت، زیرا همه کنجکاو شدند اگر رئیس جمهورى آینده ى مصر، شخصیتى از اخوان المسلمین باشد، چه زنى و با چه خصوصیاتى به عنوان بانوى اول این کشور وارد کاخ ریاست جمهورى مصر مى شود؟

در ابتدا کاشف به عمل آمد که رئیس جمهورى احتمالى آینده ى مصر تنها یک زن دارد و این زن هم برایش دو پسر و ۸ دختر آورده است و آنان ۱۶ نوه دارند. سه تن از دختران حاج خانم مثل او نقاب یا برقع بر چهره مى کنند.

خیرت الشاطر نامزد اخوان، تا همین چندى پیش در زندان بود و پس از سقوط حسنى مبارک، براى معالجات پزشکى از زندان مرخص شد. براى همین است که در پى نامزد شدن از سوى "اخوان المسلمین"، شوراى فرماندهى نظامى مصر که امور این کشور را اداره مى کند، مجبور شد برایش عفو ویژه صادر کند تا امکان مشارکت در مبارزات انتخاباتى را بدهد.

خانم عزّه یا عزّت احمد التوفیق که اکنون ۶۰ ساله است، مثل شوهرش تحصیلکرده ى رشته ى مهندسى راه و ساختمان است. اما شوهرش خیرت الشاطر در طول زندگى مشترک غالباً در زندان بوده است و این بانو نیز بجاى اختلاط با مردان در کارهاى عمرانى، به فعالیت هاى اجتماعى و اعمال خیریه پرداخته است.

این دو در سال ۱۹۷۴ باهم ازدواج کرده اند. خانم عزّه از شمال منطقه ى صعید مصر است. مصریها خود، کشورشان را حداقل به دو یا سه بافت اجتماعى متفاوت تقسیم مى کنند که عبارتند از: صعدیها با بى آلایشى و صفاى خاصشان، شمالیها با مدنیت و پیچیدگى روابطشان و اهالى سینا با زندگى نیمه بدوى شان. اخوان المسلمین در مناطق شمالى و ساحلى با قبطیان، دموکراتها، چپ ها، لیبرالها و ملى گرایان در رقابت اند و غالباً به دو شق دیگر جامعه ى مصر براى کسب قدرت امید بسته اند.

حاج خانم عزّه مى گوید: شوهر من مانند اغلب اخوانى ها حجاب چهره را مانع فعالیت تبلیغى دینى مى داند، لذا با آن چندان موافق نیست. ولى من در کشورهاى سعودى و یمن که بوده ام به این پوشش عادت کرده ام. همسرم هم که در زندان بود، من احساس راحتى بیشترى با حجاب داشته ام.

این زن زمانى که در بریطانیا بود، و نیز در بخشى از زندگى اش در مصر حجاب چهره را برداشته بود.

وى مى گوید: اغلب خواستگاران دخترم براى خواستگارى به نزد شوهرم در زندان رفته اند و بعضى از دخترانم درسهایشان را با پدرشان در ملاقاتها مرور مى کردند.

منبع : العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا