سياسي اجتماعيمقالات ارسالی

آمریکا در شمال سوریه در پی چیست؟

آمریکا در شمال سوریه در پی چیست؟

حنیف عبدالله، نویسنده عرب در مقاله ای نوشت: آمریکا به بهانه مبارزه با داعش نشست مخالفان بغدادی خود را در داعش، بمباران کرد که شیرازه این سازمان همچنان حفظ شود و موقعیت داعش در شمال سوریه طوری باشد که بهانه برای حضور در این منطقه داشته باشد.
«حنیف عبدالله» نویسنده و کارشناس مسائل منطقه ای با انتشار مقاله ای در پایگاه خبری النشره لبنان، ضمن انتشار جزئیات افشا نشده از مرگ معاون البغدادی در الرقه، جزئیات سناریوی آمریکا در شمال سوریه را نیز تشریح کرد.

در این مقاله آمده است: این روزها داعش و مرکز خلافتش در الرقه واقع در شمال سوریه آبستن تحولاتی است که توجه آمریکا و همدستانش را بخود جلب کرده است. بعد از متهم شدن داعش در حوادث خونین فرانسه، در اولین اقدام ۱۰ جنگنده رافائل فرانسوی مواضع این گروه را در شهر رقه بمباران کردند.

چند هفته قبل نیز جنگنده های ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نشست مخالفان ابوبکر البغدادی را هدف قرار دادند.

برخی از سران داعش به دلیل اختلافات داخلی، تعداد قابل توجهی از سران گروههای مسلح و سران مخالف بغدادی را در مقر «ملعب بلدی» معروف به «منطقه ۱۱» در الرقه جمع کردند که قرار بود رسماً جدایی خود از البغدادی و انصراف از بیعت با وی را اعلام کنند.

جنگنده های آمریکایی این مکان را مورد هدف قرار دادند که ۲۷ نفر از مسوولان درجه یک داعش کشته شدند. ابوحمزه الوللی، ابوعلی الانبار، والی الطبقه و ابوانس العراقی مسوول امنیتی داعش و هماهنگ کننده اعزام افراد مسلح به مصر با همکاری سرویس ترکیه جزو کشته شدگان بودند.

همچنین پس از این حمله در اطراف «منطقه ۱۱» درگیری مسلحانه میان داعشی ها روی داد و در پی این حوادث، «حامد الدلیمی» مرد شماره یک داعش در الرقه که از حمله جان سالم بدر برده و به نوعی لیدر جریان مخالف البغدادی در راس هرم قدرت داعش بود، توسط دوستانش به خارج از این شهر انتقال یافت.

نکته جالب اینجاست که الدلیمی هم در هنگام ورود به منطقه «سد البعث» برای پناه گرفتن از کانون درگیری ها، خودرویش توسط موشک هدایت شونده آمریکایی هدف قرار گرفت و وی و سه تن دیگر از همراهانش کشته شدند.

نقش سیا در مدیریت داعش، فراتر از نفوذ
 
حنیف عبدالله در ادامه این مقاله با طرح این سوال که آمریکا در ائتلاف داعش بدنبال چیست، چرا با تکنولوژی و جنگ افزارهایی که در اختیار دارد، دو پهلو با داعش برخورد می کند، افزوده است: گزاره ها حاکی از آن است که نقش سیا چیزی فراتر از نفوذ اطلاعاتی ائتلاف در کادر رهبری داعش است و در واقع این سیا است که در حال ایفای نقش کاتالیزور در درون ساختار داعش برای حل اختلافات و سرپا ماندن این سازمان سری در راستای اهداف راهبردی ایالات متحده در خاورمیانه بازی می کند.

تردیدی نیست که داعش دارای ساختاری پیچیده است که نفوذ رسانه ها و دستگاه های اطلاعاتی غیرخودی در آن دشوار به نظر می رسد.

این پیچدگی زمانی عجیب تر به نظر می رسد که دریابیم این سازمان از ائتلاف افسران پان عربی عراقی با شبه نظامیان تکفیری تشکیل شده ولی با وجود این تناقض ساختاری، کمتر نشانه‌ای از فروپاشی درونی این سازمان و اختلافات عمیق میان رهبران این سازمان سری در رسانه ها مطرح است.

پیچیدگی های داعش و غیرقابل نفوذ بودن در ساختارهای آن نشان می دهد که این سازمان چیزی فراتر از یک مجموعه از شبه نظامیان جدا شده از القاعده یا جوانان بیکار و سرخورده هستند.

باید پرسید که چگونه البغدادی هنوز توانسته رهبری کاریزماتیک خود را حفظ کند و چه بلایی سر مخالفان وی می آید. حامد الدلیمی که مخالف ابوبکر البغدادی شده بود، سرتیپ ارتش صدام بود و دست راست خلیفه به حساب می آمد.

همانطور که بسیاری از ناظران پیش بینی کرده بودند وی به عنوان یکی از چهره های مطرح بعثی که دارای ایدئولوژی پان عربی و سوسیالیستی هستند، با خلیفه و همفکرانش که دارای تفکرات سلفی-تکفیری اند دچار مشکل شده بود، اما این اختلاف با کمک قدرتی فراتر از داعش تحت کنترل قرار گرفت.

در چنین شرایطی اگر هدف قرار گرفتن وی توسط آمریکا را مدنظر قرار دهیم درک می‌کنیم که یک دست بیرونی قدرتمند این دو قطب آهن ربا را در کنار هم قرار داده بدون اینکه هنوز داعش از درون بپاشد.

آمریکا با این عملیات نشان داد که مطالب مطرح شده درباره نقش آمریکا در مطرح کردن البغدادی پس از زندانی شدن توسط سیا افسانه نیست و این سازمان که از ائتلاف دو گروه متضاد یعنی شبه نظامیان تکفیری و افسران بعثی شکل گرفته با هدایت استراتژیست های امنیتی واشنگتن درحال بازیگری در سوریه است و هرگونه تلاش برای برهم زدن بازی آمریکا در نطفه خفه خواهد شد.

ارتباط داعش و آمریکا فراتر از تاکتیک

حال می توان گفت که ارتباط داعش با آمریکا یک ارتباط تاکتیکی نیست و نفوذ اطلاعاتی سیا در داعش فراتر از نفوذ اطلاعاتی است بلکه اشراف کامل و حتی هدایت در راستای منافع آمریکاست که با تیزبینی اهداف راهبردی را دنبال می کند هرچند گاهی به طور تاکتیکی در برابر خود آمریکایی ها نیز می ایستد.

این نویسنده عرب در ادامه مقاله خود با طرح این سوال که آمریکا با داعش در شمال سوریه بدنبال چیست، سه دیدگاه را مطرح کرده است:

نخست: آمریکا به بهانه مبارزه با داعش مخالفان بغدادی را در نطفه خفه کرد که شیرازه این سازمان همچنان حفظ شود و موقعیت داعش در شمال سوریه به گونه ای باشد که بهانه برای حضور در این منطقه و ارسال کمک های نظامی به حامیانشان داشته باشد.

دوم: ایالات متحده بعد از بمباران مقر داعش در الرقه، در شمال سوریه و منطقه الحسکه، دو گروه تشکیل داد، نخست ائتلاف «ارتش جدید سوریه» متشکل از کُردها، آشوری ها و مسیحی ها و دوم گروه دموکراتیک.

هر دو گروه بعنوان گروه معارض در حال آموزش، تسلیح و پشتیبانی هستند و تاکنون نیز موفق شده اند شهر «الحول» را پاکسازی کنند و در حال برنامه ریزی برای آزادسازی شهر «الشدادی» هستند. سناریو اینگونه است که جنگنده هایی آمریکایی ابتدا مناطق را بمباران می کنند و پس از آن نیروهای ارتش جدید وارد می شوند و آنجا را آزاد می کنند.

سوم: آمریکا قصد دارد این دو گروه را تا تشکیل «دولت کردی» در شمال سوریه و «دولت انتقالی» در سوریه هدایت کند. بدین منظور ابتدا می بایست الرقه مرکز داعش را قبل از اینکه روسیه وارد شود، از بین ببرند و کُردها را مسلط کنند و عنوان کند که آمریکا مرکز اصلی داعش یعنی رقه را بازپس گرفت.

مرحله بعد تثبیت موقعیت ائتلاف جدید سوریه است که از نوار شمالی آغاز می کند و دولت کردی در آن منطقه مستقر می شود. در واقع تقسیم و تجزیه سوریه که از اهداف اصلی آمریکاست، از نوار شمالی محقق می شود.

دلایل شکست سناریوی آمریکا در شمال سوریه

حنیف عبدالله معتقد است با توجه به نشست اخیر معارضان و بازیگران تحولات سوریه در وین و نتایج آن، همچنین با توجه به نتایج این روزهای تحولات میدانی سوریه، بازی آمریکا در شمال سوریه به چند دلیل به سرانجام نمی رسد:

۱- طرح سازماندهی ۲ گروه معارضان جدید «ارتش جدید سوریه» و «گروه دموکراتیک» مورد موافقت سایر گروههای معارض که از کنترل آمریکا نیز خارج شده اند نخواهد بود. چطور می توان گروههای قدرتمند و آموزش دیده ای مانند جبهه النصره، جیش الفتح، جیش الاسلام، جیش الاحرار، و ارتش آزاد را در این زمینه قانع کرد.

۲- تشکیل هر نوع گروه کُردی در شمال سوریه و اعطای استقلال به آنها، با امنیت ملی عراق، ترکیه و ایران در تعارض است و امکان ندارد اردوغان با تشکیل دولت کردی در سوریه موافقت کند یا اینکه کردها را در سوریه در قدرت ببیند. خط قرمز دولت ترکیه تشکیل هرنوع حکومت کردی در سوریه است که حتی با امتیازهایی مانند پیوستن به اتحادیه اروپا نیز تغییر نخواهد کرد.

۳- ایران، عراق، روسیه و سوریه نیز که طی سال های بحران، اصلی ترین مخالفان حضور هر مدل تروریست در سوریه بوده اند و در مبارزه با تروریست و افراد مسلح نیز با جدیت برخورد کرده اند نیز به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد گروهی خارج از چارچوب مقاومت بدیل نظام سوریه شود.

این نویسنده عرب معتقد است کنار زدن اسد با هر برنامه ای برای سوریه امری محال است که موفقیت هر نوع سناریویی را با چالش مواجه می کند.

حال باید دید فاجعه ای که در فرانسه و لبنان رخ داد و همچنین مصوباتی که نشست وین داشت، آیا واقعا بازیگران دخیل در سوریه چنین سناریویی را از آمریکایی ها می پذیرند، آیا روسیه می تواند با بیشتر کردن روند حمله به مواضع تروریست ها ، حمایت از آنها را پایان دهد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا