خبر های جدید

جماعت اسلامی بنگلادش تایید حکم اعدام رهبر این حزب را محکوم کرد

جماعت اسلامی بنگلادش تایید حکم اعدام رهبر این حزب را محکوم کرد

دادگاه عالی بنگلادش از قطعی شدن حکم اعدام مطیع الرحمن نظامی، رهبر جماعت اسلامی این کشور که به اتهام همکاری با ارتش پاکستان در جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ به اعدام محکوم شده بود، خبر داد.

هیئت چهار نفره از قضات دادگاه عالی بنگلادش به ریاست سورندرا کومار سینها، اعلام کردند که درخواست تجدید نظر حکم اعدام مطیع الرحمن نظامی، رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش که از طرف دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی بین المللی دولت فعلی صادر شده بود، رد شده است.

وکلای مدافع مطیع الرحمان نظامی از این حکم انتقاد کردند و همزمان جماعت اسلامی پس از اعلام تایید حکم دادگاه عالی، مردم را به اعتصاب سراسری در کشور فرا خواند. مطیع الرحمان نظامی طبق قوانین کشور حق مراجعه به رئیس جمهور برای عفو را دارد. او به اتهام ۱۶ مورد، از جمله همکاری با ارتش پاکستان در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.

دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی بین المللی که توسط شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در سال ۲۰۰۹ برای رسیدگی به جنایات جنگی که گفته ‌می‌شود در جریان جنگ استقلال این کشور اتفاق افتاده است، تاسیس شده بود. این دادگاه تاکنون در مورد ۱۹ نفر حکم صادر کرده است که اغلب آنان را رهبران حزب اسلام‌گرای جماعت اسلامی، بزرگترین حزب اسلامی در این کشور تشکیل می‌دهند.

نخستین فردی که دادگاه حکم اعدام او را صادر کرد، عبدالکلام آزاد، رهبر سابق حزب جماعت اسلامی بود. آزاد که در کشور نبود محاکمه وی غیابی صورت گرفت و سپس در ماه ژانویه ۲۰۱۳ به اعدام محکوم شد.

عبدالقادر ملا، معاون دبیرکل جماعت اسلامی نیز در فوریه سال ۲۰۱۳ به حبس ابد محکوم و در ۱۷ سپتامبر از طرف دادگاه استیناف، حکم وی به اعدام مبدل شد. ملا اولین رهبر حزب بود که حکم اعدام وی در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ اجرا شد. غلام عزام ۹۲ ساله، یکی دیگر از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش که از طرف دادگاه به ۹۰ سال حبس محکوم شده بود، در ۲۳ اکتبر در زندان درگذشت.

بعضی از احزاب مخالف و ناظران بین المللی گفتند که احکام دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی بین المللی که توسط حسینه، نخست وزیر بنگلادش تاسیس شده است، سیاسی بوده و با استانداردهای بین المللی سازگار نیست.

منبع: خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا