خبر های جدید

آیا اداره محلی کرد عراق مرزهای خود را تعیین می‌کند؟

آیا اداره محلی کرد عراق مرزهای خود را تعیین می‌کند؟

اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که اداره محلی کرد عراق از منطقه رابعه، واقع در شمال موصل تا مرز استان دیاله این کشور شروع به حفر خندق کرده است، بحث‌ و حاشیه‌های زیادی را در مجلس عراق و دیگر محافل این کشور به همراه داشته و با توجه به حساس بودن این مناطق، موجب خشم ترکمن‌‌ها و اعراب منطقه شده است.

اداره محلی کرد عراق، دلیل این اقدام را حفاظت از نیروهای پیشمرگه کرد از خطر حمله داعش اعلام می‌کند. از سوی دیگر برخی مسئولین کرد در پاسخ می‌گویند که “برای اعلان استقلال نیازی به حفر خندق، وجود ندارد”.

عرب‌ها و ترکمن‌های عراق می‌گویند اداره محلی کرد عراق، در موصل، کرکوک، صلاح‌الدین و دیاله، که قانون اساسی عراق آن‌ها را “حساس” برشمرده است، خندق حفر کرده است. آنها این اقدام را مقدمه‌چینی برای استقلال اداره محلی کرد از عراق در سال ۲۰۱۶ و براساس تصمیم مسعود بارزانی می‌دانند.

نصرالدین سعید، مسئول این “مناطق حساس” به خبرنگار آناتولی تصریح کرد: “اداره محلی کرد برای اقدام مذکور دو هدف دارد؛ نخست آن، حفظ امنیت پیشمرگه‌ها از خطر بمب‌گذاری تروریست‌های داعش. دوم، عدم موفقیت دولت عراق در حفظ امنیت این مناطق و حمایت از مرزکشی این مناطق طبق ماده ۱۴۰ است و با این وجود مناطق مذکور کاملا در کنترل پیشمرگه ها نبوده و شایعه حفر خندق به طول هزار کیلومتر صحت ندارد”.

علی عونی، عضو شورای ریاست حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی، نیز اظهار داشت که “این خندق‌ها صرفا برای برقراری امنیت و جلوگیری از حملات داعش حفر شده است”

او با بیان این‌که “دولت مرکزی عراق در این زمینه بیش از حد بزرگنمایی کرده است”، گفت: اگر بغداد قادر به حفاظت از این مناطق بود نیازی برای حفر خندق‌های مذکور وجود نداشت.

عونی تاکید کرد: “این‌که خندق‌ جهت تعیین مرزهای منطقه کرد عراق است، حقیقت ندارد. به هیچ وجه نمی‌توان این اقدام را گامی به سوی استقلال ارزیابی کرد. برای این امر، نیازی به خندق نیست”.

از سوی دیگر، حسن توران، نماینده ترکمن کرکوک در مجلس عراق، با بیان این‌که اطلاعات مربوط به حفر خندق‌ را از شاهدان عینی دریافت کرده است، این اقدام را دلیل نگرانی ترکمن‌های منطقه و “سیاست تحمیلی” قلمداد کرد.

وی با یاد‌آوری این که خندق‌ها در مناطق حساس عراق حفر شده اظهار داشت: “از این‌که این خندق‌ها مناطق ترکمن‌ها را به دو قسمت تقسیم می‌کند نگران هستیم. اگر این اقدام برای اهداف سیاسی و مرزکشی انجام شده باشد، در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد”.

جاسم محمد، نماینده ترکمن استان صلاح‌الدین در مجلس عراق نیز تصریح کرد: “خندق کردها از شهر نینوا در مرز عراق و سوریه آغاز و پس از عبور از شهرهای اربیل، کرکوک، صلاح‌الدین در شهر دیاله، مرز عراق و ایران منتهی می‌شود. عرض و عمق آن نیز ۳ متر است و توسط یک شرکت فرانسوی احداث می‌شود. این اقدام، نقض حقوق ساکنان آن مناطق و برخلاف قوانین بین‌المللی است”.

از دیدگاه مجید غراوی، عضو کمیته دفاعی وامنیتی مجلس عراق، اداره محلی کرد، وضعیت اخیر این کشور و جنگ با داعش را غنیمت شمرده و اقدام به چنین کاری کرده است.

وی با بیان این‌که دولت عبادی مشغول جنگ با داعش است و در این شرایط نمی‌تواند در مقابل کرد‌ها موضع‌گیری کند، گفت: “این اقدام پیش زمینه تحقق آرزوی دیرینه کرد‌ها، یعنی دستیابی به استقلال است”.

منبع: خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا