خبر های جدید

زنگ فروپاشی فدرالیسم در اقلیم کردستان

زنگ فروپاشی فدرالیسم در اقلیم کردستان

در حالیکه یک روز از اعلام پایان توافق استراتژیک اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق توسط اتحادیه میهنی می‌گذشت سخنگوی جنبش “تغییر” در کنفرانسی مطبوعاتی در سلیمانیه به شدت سیاستهای حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی را به چالش کشید. شورش حاجی، سخنگوی این جنبش در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: هم اکنون بزرگترین مرجع قانونگذاری که پارلمان اقلیم کردستان است توسط تصمیم دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق فلج شده است.شورش حاجی اضافه می‌کند: فراتر از این باید گفت پست ریاست اقلیم کردستان عراق در یک خلاء سیاسی به سر می‌برد و تعیین تکلیف یک نفر برای پست ریاست اقلیم سبب شده است تجربه اقلیم کردستان عراق چهره منفی در انظار عمومی به خود بگیرد.
به گفته این مقام کرد عراقی وضعیت اقتصادی و مالی اقلیم در بدترین شرایط خود است. وی می‌گوید: ‌همین کافی است که بگوییم ۵ ماه است حقوق کارمندان که ساده ترین حق مردم است پرداخت نشده و کسب و کار تا حدود زیادی با رکود مواجه شده است.
سخنگوی جنبش تغییر با اشاره به جنگ داعش اما باز سیاستهای اشتباه نفتی و اقتصادی اقلیم را دلیل شکل گیری این بحران ذکر می‌کند و حزب دموکرات کردستان عراق را متهم به تصمیم گیری یک جانبه می‌کند.
در شرایطی این حملات تند علیه حزب دموکرات کردستان عراق در سطح رسانه‌ای انجام می‌شود که نایب رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق که از حزب دموکرات کردستان عراق است با طرح شکایتی علیه دو عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق فضای سیاسی را در اقلیم پرتنش تر کرد.
ورود هیات دولت اقلیم کردستان عراق به طرح اتهام علیه دو نماینده نیز کمک کرد که رسانه‌های محلی کردی روزهای پرتنشی را پوشش دهند. حکومت اقلیم کردستان عراق سوران عمر و علی محمد صالح را متهم به نشر اطلاعات غیرصحیح در جامعه می‌کند و در پاسخ این دو عضو پارلمان بیانیه‌ای بلند بالا منتشر کرده و اقدام به انتشار اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی اقلیم کردند که با نگاهی ساده به آن می‌توان پی برد اقلیم نه درحوزه سیاسی و نه در بخش اقتصادی روزهای آرامی را پشت سر نمی‌گذارد.
این دو نماینده در بخشی از بیانیه خود به شکل پرسش وار می‌پرسند: نیروهای پیشمرگه به ۱۲ میلیارد دینار برای تامین لباس‌های زمستانی نیاز دارند که حکومت آن را برآورده نکرده است. معاون نخست وزیر مدعی است حکومت اقلیم ۱۸ میلیارد دلار بدهکار است در حالیکه حکومت اقلیم تنها ۱۴ میلیارد دلار به عنوان حقوق پرداخت کرده است، پس چه بر سر درآمدهای نفتی و داخلی آمده است؟ کل درآمد نفتی اقلیم در یک سال و ۶ ماه گذشته ۱۶ میلیارد دلار بوده است در حالیکه تنها ۱۳ میلیون دلار به عنوان حقوق پرداخت کرده‌اید، چگونه ۱۸ میلیارد دلار بدهکار شده‌اید؟ چرا اجازه بازرسی اداره کل حسابرسی را از ۸ میلیارد دلاری را که غیر قانونی هزینه کرده بودید ندادید؟ ۵ میلیارد دلار شیرینی نفت که قبلا دکتر برهم صالح به آن اشاره کرده است چه شد؟ پولهایی که در بانک اچ اس بی سی بود چه بر سرشان آمد؟ چرا پولهای نفتی را به بانک حکومت اقلیم نیاورده‌اید؟ شرکتهایی که به اسامی مختلف در مرز پول جمع می‌کنند وابسته به کی و کجا هستند؟ ۸ هزار شرکت مالیات پرداخت نمی‌کنند چرا با آنها برخورد نمی‌کنید؟
این سوالات و دهها سوال دیگر نشان می‌دهد که ساختارهای دولتی در حکومت اقلیم کردستان عراق به شدت گرفتار فساد مالی شده و علیرغم لایحه انجام اصلاحات اما بعید است حکومت اقلیم بتواند با موفقیت این بحران را پشت سر بگذارد.
ورود حکومت اقلیم و ارگانهای دولتی به بازیهای جناحی در این منطقه نه تنها بحران سیاسی را رقم زده است بلکه سبب شده است بحرانها بر زندگی مردم سایه بیافکند به نحوی که در اقدامی عجیب حکومت اقلیم کردستان عراق ماه جاری تنها نیمی از حقوق کارمندان وزارت آموزش و پرورش را پرداخت کرد که واکنش سخت داخلی را به همراه داشت.
عدم همراهی اقلیم با دولت مرکزی در سیاستهای نفتی نه تنها سبب نشده است بحرانهای مالی پایان یابند بلکه حکومت اقلیم کردستان عراق با بیش از ۱۸ میلیارد دلار بدهی به سوی ورشکستگی حرکت می‌کند.
از سوی دیگر تنش‌های سیاسی مابین گروههای کرد عراقی به سمت و سوی تقسیم اداری و سیاسی اقلیم کردستان عراق پیش می‌رود. احتمالی که هر روز که می‌گذرد وقوعش جدی تر می‌شود و صدای زنگ شکست تجربه فدرالیسم در اقلیم کردستان عراق بیشتر از هر زمانی به گوش می‌رسد. فارغ از اثرات اقتصادی و اجتماعی این شکست،‌ نباید فراموش کرد که جنگ داعش و تهدید تروریسم تکفیری بردامنه این تهدید داخلی در اقلیم می‌افزاید.

http://fa.shafaqna.com/news/104638

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا