خبر های جدید

انتقاد دکتر قره‌داغی از همایش گروزنی

انتقاد دکتر قره‌داغی از همایش گروزنی

دکتر علی محی‌الدین قره‌داغی، «دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان» از همایش گروزنی که در روزهای پایانی ماه گذشته‌ی میلادی به مدّت سه روز در پایتخت چچن برگزار شد، به‌شدّت انتقاد کرد.

این همایش که با حضور ٢٠٠ تن از علمای دینی جهان اسلام به‌وسیله‌ی احمد طیب شیخ ازهر افتتاح شد، مورد انتقاد دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان قرار گرفت و وی گفت: این همایش به‌جای اینکه باعث هم‌فزایی و همکاری بیشتر میان مسلمانان شود، عامل افزایش تنش و اختلاف میان مسلمانان و سبب تفرّق و عمیق‌تر شدن شکاف و بغرنجتر شدن مشکلات موجود شد.

وی افزود: اینگونه همایش‌ها هیچ سودی برای امّت اسلامی ندارد، بلکه در راستای منافع دشمنان اسلام است و سبب ایجاد ویرانی بیشتر در میان مسلمانان است و پیامدی جز اسارت مسلمانان در دام نقشه‌های پلید دشمنان ندارد. وی تأکید کرد که آغاز فراخوانی این همایش بر مبنای حضور گروهی مشخص که از نزدیکان، حامیان و سرسپردگان قدرت‌ها و حاکمان ستم‌پیشه و مؤیّد سیاست‌های آنان‌اند، بوده است. این همایش، تلاشی جهت ایجاد آشوب و فتنه در میان اهل سنت و جماعت در راستای تضعیف و به حاشیه ‌راندنشان در خدمت به پاره‌ای از قدرت‌های سیاسی ستمگر بود.

قره‌داغی افزود: این درحالی است که هوشیاری نسبتا بالایی در میان ملت‌های مسلمان در راستای خیزش علیه دیکتاتوری، ستم و اقدام در جهت کسب استقلال درحال بالیدن است. وی اضافه کرد: اهل سنت و جماعت آنانی هستند که به قرآن، سنت نبوی و اجماع مسلمانان پایبندند و میان مسلمانان تبعیض قایل نبوده و اهل بغی علیه قدرت‌های مشروع نیستند. وی افزود که چندین آیه از قرآن بر این ویژگی‌ها تأکید می‌کنند:

خداوند متعال می‌فرماید: (وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَى عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّـهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَن یَعْتَصِم بِاللَّـهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿آل عمران: ١٠١﴾ و چگونه باید شما کافر شوید و حال آن که آیات خدا بر شما فرو خوانده می‌شود و پیغمبر او در میان شما است (و نور قرآن راه را تابان و رهنمودهای فرستاده‌ی خدا حقیقت را عیان می‌دارد!) و هرکس به خدا تمسّک جوید، بیگمان به راه راست و درست (رستگاری) رهنمود شده است.

این آیه بیانگر این است که قرآن و سنت، مرجعیت امت و عالمان دینی‌اند و همین منبع اجتهاد و نظرات علماست.

وی افزود خداوند در آیه‌ی ٨٣ سوره‌ی نساء می‌فرماید: وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا

و هنگامی که (خبر) کاری که موجب نترسیدن یا ترسیدن است (از قبیل: قوّت و ضعف، و پیروزی و شکست، و پیمان بستن با این قبیله و گسستن از آن قبیله) به آنان (یعنی منافقان یا مسلمانان ضعیف‌الایمان) می‌رسد، آن را (میان مردم) پخش و پراکنده می‌کنند (و اخبار را به گوش دشمنان می‌رسانند). اگر این گونه افراد، سخن گفتن در این‌باره را به پیغمبر و فرماندهان خود واگذارند (و خبرهائی را که می‌شنوند فقط به مسؤولان امور گزارش دهند) تنها کسانی از این خبر ایشان اطّلاع پیدا می‌کنند که اهل حلّ و عقدند و آنچه بایست از آن درک و فهم می‌نمایند. اگر فضل و رحمت خدا شما را در بر نمی‌گرفت (و شما را به اطاعت از خود و پیغمبرش، و برگشت امور به پیغمبر و مسؤولان کشوری و لشکری خویش هدایت نمی‌کرد) جز اندکی از شما همه از اهریمن پیروی می‌کردید.

بنا به همین آیه، همه‌ی مسلمانان و امامانشان که به این روش پایبند هستند به‌عنوان اهل سنت و جماعت شمرده می‌شوند. بدون ارائه‌ی سندی از قرآن یا سنت هیچکس را نمی‌توان از اهل سنت خارج نمود، زیرا بیرون راندن فردی از اهل سنت به‌معنای تکفیر آن فرد است و تکفیر دیگری، خارج از چارچوب فکری اهل سنت است.

وی در پایان از همه‌ی مسلمانان در اقصی نقاط جهان خواست که علیه هر تلاشی که وحدت صفوف مسلمانان را از بین ببرد بایستند و در برابر تحزّب بی‌محتوا و مذهب‌گرایی نژادپرستانه که خادم امت نیستند، مقاومت کنند. وی گفت: متأسفانه پاره‌ای از به‌اصطلاح علمای اسلام چنین کاری را انجام می‌دهند و پاره‌ای از ایشان متّهم به صدور فتوای مهدور الدّم بودن افراد بی‌گناه‌اند و اینها همان افرادی هستند که حامی ستمکاران‌اند و خدا بر کار خود چیره و مسلّط است، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.

منبع: اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا