خبر های جدید

زیرزمینی‌شدن اسلام در ایتالیا با قوانین «ضد مسجد»

زیرزمینی‌شدن اسلام در ایتالیا با قوانین «ضد مسجد»

اخیراً منطقه «لیگوریا» در شمال ایتالیا قوانین بحث‌برانگیزی را به تصویب رساند که بر اساس آن آزادی احداث ساختمان‌های دینی در این منطقه محدود می‌شود.این قوانین به طور مشخص به ساخت مساجد اشاره نکرده اما بسیاری معتقدند که این قوانین جدید به صورت ناعادلانه‌ای مسلمانان این منطقه را هدف گرفته است.

منتقدان این قوانین که به قوانین «ضدمسجد» معروف شده معتقد هستند که این قوانین، جدیدترین ضربه به جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری مسلمانان ایتالیا است. گرچه اسلام دومین دین بزرگ ایتالیا است، از جایگاه رسمی در این کشور برخوردار نیست و تنها ۴ مسجد رسمی در سرتاسر این کشور وجود دارد.

در طول سالیان، این وضعیت مسلمانان را مجبور به راه‌اندازی «مراکز اسلامی مستقل» کرده که معمولاً در اماکن مسکونی شخصی یا ساختمان‌های اجاره‌ای برپا می‌شوند تا مسلمانان در آن اعمال عبادی خود را به جای آورند. در بعضی موارد، خانه‌ها یا پارکینگ‌های مردم تبدیل به اماکن غیررسمی دینی شده که هر هفته صدها نفر در آن جمع می‌شوند. دولت ایتالیا این اماکن را «مساجد مخفی» نامیده و اعلام کرده که در راستای طرح مبارزه با تروریسم این مساجد را تعطیل خواهد کرد.

«آنجلینو آلفانو»، وزیر کشور ایتالیا نوامبر گذشته اعلام کرد که دولت بیش از ۸۰۰ باب از این اماکن را که مسلمانان برای عبادت در آن‌ها گردهم می‌آیند، شناسایی کرده است. وی گفت: ما در حال تعطیل کردن این اماکن مخفی و غیرقانونی هستیم و این کار ممانعت از دین نیست و عبادت مسلمانان می‌تواند در اماکن قانونی ادامه پیدا کند.

مسلمانان ایتالیا معتقدند که اصطلاح زیرزمینی شدن اسلام نتیجه کمبود ارتباط و گفت‌وگو با دولت و نیز کمبود مساجد رسمی است که مسلمانان بتوانند در آن عبادت کنند.

تبلیغات سیاسی

«عزالدین الزیر»، امام جماعت فلورانس و  یکی از برجسته‌ترین رهبران مسلمان ایتالیا معتقد است که قوانین تصویب شده در لیگوریا، مسلمانان را بیشتر به محافل زیرزمینی سوق می‌دهد. وی می‌گوید: قوانین ما متضمن آزادی دینی است اما سیاستمداران مطابق معمول تلاش می‌کنند که شهروندان را فریب دهند.

الزیر گفت: مردم باید بدانند که این تبلیغات سیاسی است که از سوی برخی سیاستمداران انجام می‌شود تا وانمود کنند که محافظ هویت ایتالیایی هستند اما این قوانین اسلام را هدف گرفته و به جای همبستگی و انسجام اجتماعی منجر به ایجاد شکاف می‌شود.

اسلام در ایتالیا دین رسمی نیست

گرچه اسلام پس از مسیحیت دومین دین بزرگ ایتالیا است اما به عنوان یک دین رسمی شناخته نمی‌شود، در حالیکه دیگر ادیان از جمله یهودیت، بودیسم و مسیحیت و ادونتیست‌های روز هفتم به رسمیت شناخته می‌شوند. الزیر که ۲۵ سال است در ایتالیا زندگی می‌کند، می‌گوید: مسلمانان در ایتالیا نیازمند به رسمیت شناخته شدن هستند.

وی می‌افزاید: کسانیکه در قدرت هستند باید احساس مسئولیت کرده و حقیقت اسلام در ایتالیا را تأیید کنند؛ قوانینی مانند آنچه در لیگوریا به تصویب رسید حاصل خوبی نخواهد داشت.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا