خبر های جدید

مهندس عزّت الله سحابی جان به جان افرین تسلیم نمود

مهندس عزّت الله سحابی جان به جان افرین تسلیم نمود

تهران- پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح

مهندس عزّت الله سحابی، فعال ملی-مذهبی پس از شش دهه‌ فعالیت سیاسی و فرهنگی، در پی یک دوره بیماری، بامداد امروز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مهندس سحابی، رییس شورای فعالان ملی-مذهبی بامداد امروز در سن ۸۱ سالگی درگذشت. وی عضو شورای انقلاب، رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت مرحوم مهندس مهدی بازرگان، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اول، و عضو خبرگان قانون اساسی بود.

مهندس سحابی که در پی سکته‌ی مغزی از دهم اردیبهشت ماه در بیمارستان بود، بدنبال لخته شدن خون حدود یک ماه در حالت کما بود.

مهندس سحابی بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌ سپری کرده است. وی آخرین بار در سال ۱۳۷۹ بازداشت و بعداً در دادگاه مشهور به «فعالان ملی- مذهبی» توسط قاضی حداد، معاون امنیتی قاضی مرتضوی، به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

 

فرزند ارشد دکتر یدالله سحابی، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران بود و در سال‌های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ در مجله‌ی «فروغ علم» و در سال‌های و ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ در مجله «گنج شایگان» به عنوان سردبیر این نشریات فعالیت می‌کرد. وی از نیروهای فعال در نهضت ملی به رهبری دکتر محمد مصدق و بعدها نهضت مقاومت ملی بود. مهندس سحابی با تأسیس نهضت آزادی ایران، همراه مهندس بازرگان، آیت‌الله‌ طالقانی و پدرش شد. در همین رابطه بود که او حبس‌ها و فشارهای امنیتی و قضایی فراوانی را متحمل شد و ازجمله به تبعید رفت.

پس از انقلاب، و در پی استعفای دولت موقت مهندس بازرگان، مهندس سحابی در موقعیت انتقادی قرار گرفت و ازجمله شاخص‌ترین چهره‌های منتقد حاکمیت و نظام سیاسی در ایران بود.

عزّت الله سحابی در سال ۱۳۷۰ مجله‌ی «ایران فردا» را منتشر کرد که به روزگار خود از بانفوذترین نشریات ایران محسوب می شد. این نشریه در سال ۱۳۷۹ توقیف شد.

 

پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح، فقدان این بزرگ‌مرد عرصه اندیشه، سیاست و اخلاق سیاسی‌ را به خانواده ایشان و همه ملت ایران تسلیت عرض می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا