خبر های جدید

آیه‌ای که باعث تشرف استاد دانشگاه لندن به اسلام شد

آیه‌ای که باعث تشرف استاد دانشگاه لندن به اسلام شد

یکی از اساتید دانشگاه لندن که طی مطالعات خود در زمینه روانشناسی و ادیان، اسلام را دینی کامل یافت، تفکر و تحقیق در آیه ۴۲ سوره مبارکه زمر را که اشاره به تشابه خواب و مرگ دارد؛ عامل مسلمان شدن خود عنوان کرد.

پروفسور «آرتور آلیسون»، رئیس دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه لندن در گفت‌وگو با هفته‌نامه عربی «المسلمون» با بیان اینکه اسلام دین حقیقت بوده و مطابق با فطرت بشر است، گفت: به عنوان رئیس انجمن مطالعات روانشناسی و معنوی انگلیس، در جریان مطالعاتم در مورد روانشناسی و ادیان با دین اسلام آشنا شدم و آن را در مقایسه با ادیان دیگر کامل‌ترین دین یافتم.

وی با اشاره به آیه ۴۲ سوره مبارکه زمر «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ: خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى‏‌ستاند و [نیز] روحى را که در [موقع] خوابش نمرده است[قبض مى ‌کند] پس آن[نفسى] را که مرگ را بر او واجب کرده نگاه مى‌دارد و آن دیگر [نفس‌ها] را تا هنگامى معین [به سوى زندگى دنیا] بازپس مى‏‌فرستد، قطعا در این[امر] براى مردمى که مى‏‌اندیشند، نشانه‏‌هایى [از قدرت خدا] است»، این آیه را دلیل مسلمان شدن خود توصیف کرد و گفت: زمانی‌که درباره اسلام مطالعه می‌کردم، آیات قرآن را مطابق با منطق و علم یافتم.

آلیسون افزود: هنگام گفتن شهادتین حس عجیبی تمام وجودم را فرا گرفت؛ حس آرامش، راحتی و رضایت.

شرکت در کنفرانس اسلامی و تشرف به اسلام
پروفسور آلیسون در سپتامبر سال ۱۹۸۵ میلادی به کنفرانس بین‌المللی اسلامی درباره اعجاز پزشکی قرآن در قاهره دعوت شد. وی در این کنفرانس دو مقاله با عناوین «روانشناسی و روش‌های روان‌درمانی از منظر قرآن کریم» و «خواب و مرگ با بررسی آیه ۴۲ سوره زمر» همراه با دکتر «محمد یحیی شرفی» ارائه داد.
در جلسه پایانی کنفرانس که وزیر اوقاف مصر نیز حضور داشت، آلیسون اسلام را به عنوان یک دین کامل توصیف کرد. وی گفت: اسلام دین حقیقت است و مطابقت آن با فطرت بشر، وجود خداوند را به عنوان خالق هستی اثبات می‌کند. در پایان این جلسه آلیسون شهادتین خود را گفت و به‌صورت رسمی مسلمان بودن خود را اعلام کرد.

مقایسه اسلام با ادیان دیگر
پروفسور آلیسون از مطالعات خود درباره ادیان و مقایسه آن‌ها با اسلام این چنین گفت: «من درباره هندوئیسم، بودیسم و بسیاری از ادیان دیگر مطالعه و اصول آن‌ها را با اصول اسلام مقایسه کردم و متوجه تفاوت بین آن‌ها با اسلام شدم و این تفاوت بسیار زیاد بود».
وی ادامه داد: «سپس یقین پیدا کردم که اسلام مناسب‌ترین دینی است که با فطرت من سازگار است و می‌تواند پاسخگوی نیازهای درونی من باشد». آلیسون افزود: «در جریان مطالعه درباره اسلام در اعماق وجودم، حس کردم خدایی هست که جهان را تحت کنترل داشته و مدیریت می‌کند».

وی با بیان اینکه تناقضی بین اسلام و علم وجود ندارد، گفت: اسلام از طریق منطق و علم ثابت می‌کند که جز خدای واحد خدای دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد.

آیه تشابه خواب و مرگ
پروفسور آرتور آلیسون که اسم خود را به «عبدالله» تغییر داده است، درباره آیه ۴۲ سوره مبارکه زمر که باعث اسلام آوردن او شد، گفت: این آیه از لحاظ علمی ثابت می‌کند خواب و مرگ دو پدیده مشابه هستند که در هر دو روح از جسم جدا می‌شود، با این تفاوت که در خواب، روح بار دیگر به جسم برمی‌گردد و در مرگ، جدایی کامل روح از جسم صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: حقیقت این آیه توسط مطالعات روانشناسی اثبات شده است و به ما یادآور می‌شود که خواب و مرگ به هم نزدیک هستند.

توصیه به مسلمانان
آلیسون در توصیه به مسلمانان گفت: دنیای مادی اکنون در مرحله بحرانی قرار دارد و حقایق را به‌طور صحیح بیان نمی‌کند، لذا بیان حقایق مطرح شده در قرآن برای بشر امروز مسئولیت اصلی مسلمانان است.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا