خبر های جدید

موانع پیش روی ترامپ در تروریستی خواندن اخوان المسلمین

جماعتی که هنوز در امریکا طرفدارانی دارد
موانع پیش روی ترامپ در تروریستی خواندن اخوان المسلمین

نویسنده: احمد عبدالتواب

احتمال می رود که بر قدرت دونالد ترامپ تاثیر منفی بگذارند و او نتواند به وعده خود عمل کند و جماعت اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد، می توان درک کرد که پیچیدگی های داخلی، جلوی قدرت او را در انجام این کار بگیرد! او در زمان تبلیغات ریاست جمهوری گمان می کرد که با توجه به اختیارات گسترده رئیس جمهور می تواند به وعده های انتخاباتی اش عمل کند، اما وقتی که کار روزانه اش را در کاخ سفید آغاز کرد فهمید که کار چندان به آن سادگی ای که در ابتدای آغاز به کارش تصور می کرد هم نیست، موانعی وجود دارد که جلوی بسیاری از کارهایش را می گیرد، این موانع در قضایای متعددی خودش را نشان داده است، بارزترین آنها: به چالش خوردن قانون منع ورود شهروندان از چند کشور اسلامی برای ورود به امریکا و همچنین شکست او در تلاش هایش برای لغو بیمه بهداشت همگانی موسوم به «اوباما کر» است. حتی بعضی از اعضای حزبش در ایجاد موانع در کارهایش مشارکت داشتند.

انتظار می رود که به زودی ترامپ اذعان کند که سختی هایی در داخل کشورش وجود دارد که جلوی اراده او را می گیرند. هنوز عده ای در درون امریکا معتقدند که جماعت اخوان المسلمین می تواند به عنوان متحد، استراتژی امریکا را تقویت کند. اخوان المسلمین در سراسر جهان نفوذ دارد و گسترش یافته است، و خبرگی و تجربه بالایی در استفاده از این نهادها دارد. ترامپ این را هم درک می کند که اگر تصمیم بگیرد جماعت اخوان المسلمین را گروه تروریستی اعلام کند و قانونی در این رابطه صادر کند، وقتی که کار به تطبیق جزئیات آن در خارج از امریکا بکشد برخی از متحدان نزدیک امریکا، مثل بریتانیا، از این تصمیم او استقبال نمی کنند. تجربه ثابت کرده است که بریتانیا در چارچوب همکاری های تاریخی ای که از زمان ایجاد جنبش اخوان المسلمین در سال ۱۹۲۸ وجود داشته و هیچ گاه هم قطع نشده است، آمادگی دارد که از اخوان المسلمین دفاع کند و رهبران آن را در خاک خود پناه دهد.

با همه اینها نمی توان منکر شد که وضعیت اخوان المسلمین در امریکا الآن نسبت به ایام اوباما بسیار تضعیف شده است، روشن ترین دلیل برای این ادعا فروکش کردن پژواک صدای آنها علیه سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر به امریکا نسبت به گذشته است، این بار مشاهده نمی کنیم که تجمعات اعتراضی علیه سفر سیسی به امریکا صورت بگیرد، این نشان می دهد که آنها در سایه دولت ترامپ در وضعیت مناسبی به سر نمی برند.

این فضایی که اخوان المسلمین در امریکا از دست داده فضایی حیاتی برای همکاری میان مصر و امریکا با هدف مبارزه با تروریسم است، این دیگر به دولت ترامپ بر می گردد که چقدر می خواهد در قرار دادن اخوان المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی فعال باشد. و گرنه شکی نیست که مصر سیسی در هر اقدامی علیه اخوان المسلمین صاحب منافعی است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا