سياسي اجتماعيمطالب جدید

انتخابات در راه است، لطفاً شهر و آب و آدمیّت‌ را گِل نکنیم!

انتخابات در راه است، لطفاً شهر و آب و آدمیّت‌ را گِل نکنیم!

نویسنده: شفیع بهرامیان – روزنامه‌نگار

جامعه با وجود مسائل و مشکلات موجود، رکود و بسیاری از مسائل که در جای خود نیاز است تدابیری قاطع برایش اندیشیده شود، اما در حال آماده‌سازی خود برای ورود به ‌روزهای پرشور و پرتلاطم تبلیغات انتخاباتی است و این امر با توجه به هم‌زمانی دو انتخابات ریاست جمهوری‌ و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، اهمّیّت‌ این رویداد را مضاعف کرده است؛ چه این‌که‌ در انتخابات شوراها و باوجود رقابت بسیاری از کاندیدها که معمولاً هرکدام خاستگاه طبقاتی، طایفه‌ای، عشیره‌ای و یا حزبی و صنفی دارند، مردم بیش از سایر انتخابات درگیر فرایند تبلیغات انتخابات خواهند بود. براین اساس باید یادآوری کرد که در این آوردگاه مهم، مواظب باشیم شهر و آب و انسانیت را گِل نکنیم!

اول قدم برای گِل نکردن شهر و دیارمان، رعایت این نکته است که تخریب و شایعه‌سازی به‌قصد تضعیف رقبا و یا برجسته‌سازی دروغین کاندیدای مدنظرمان در جامعه‌ای که برای رسیدن به اصول و شاخص‌های دموکراسی و مردم‌سالاری تلاش می‌کند، چون سمّی‌ خطرناک عمل نموده و با ایجاد فضای مسموم و کاذب، قدرت انتخاب درست را از مردم سلب کرده و در این ‌بین نیز استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی که بارزترین شاخصه آن‌ها، همه‌گیری و ناشناس بودن است، می‌تواند حوزه اخلاقی رقابت‌های انتخاباتی را گل‌آلود نماید که امید داریم با هوشیاری نامزدهای محترم و مردم عزیز، این امر مذموم به حداقل خود کاهش‌یافته و آسیب‌های ناشی از آن به قدرت و چند و چون انتخاب مردم، کنترل و مهار شود.

دومین گام اما رعایت حرمت و احترام انسان‌هایی است که در بستر حوزه‌های گفتمانی جامعه در حال دفاع و یا نقد نامزدهای انتخاباتی مدنظر خویش هستند. سعی نماییم با پیروی و تبعیت‌ از اصول و حدود نقد و بحث منطقی، از هرگونه هتک حرمت و یا توهین به کرامت و شخصیت افراد در جریان بحث و مناظره پرهیز نماییم و از گل‌آلود کردن فضاهای عمومی که در آن‌ها‌ گفتمان و مباحثه در باب کاندیداها و افراد صورت می‌پذیرد‌، خودداری نماییم.

اما سومین و مهم‌ترین کاری که برای گل‌آلود نکردن شهر باید انجام داد اندیشیدن تدبیری درست برای تبلیغات انتخاباتی و پرهیز از نصب میلیون‌ها تراکت، پوستر، عکس، بنر و امثالهم در فضاهای عمومی شهری و روستایی و به‌نوعی تعهد به محیط‌زیست برای به حداقل رساندن آسیب‌های تبلیغات انتخاباتی به آن است.

براین اساس لازم است با ایجاد مطالبه‌ای عمومی و فراگیر، از همه کاندیدا خواسته شود با توافقی جمعی، مکان‌های خاصی را که از قبل توسط شهرداری‌ها آماده‌شده است برای نصب پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی خود استفاده نموده و از الصاق و یا توزیع اقلام تبلیغاتی خویش با سایر روش‌ها اجتناب نمایند.

مردم عزیز نیز برای حفظ زیبایی‌های محیط زندگی خویش و حراست و پاسداری از آن و همچنین کاهش هزینه‌های پاک‌سازی تبلیغات با پول بیت‌المال که از جیب خود مردم پرداخت خواهد شد و کم کردن هزینه‌های تبلیغات که سودی برای اقتصاد منطقه و کشور به دنبال‌ ندارد، با رفتار مدنی و مدرن خویش به کاندیداهایی اقبال نشان دهند که در بحث تبلیغات، اصول و انتظارات جامعه را برآورده نموده و وفق میثاق همگانی، تنها در شکل و فرمت و مکان از قبل تعیین‌شده نسبت به معرفی خود و برنامه‌های خویش و تبلیغات اقدام نمایند.

امید که در هر سه حوزه فوق‌الذکر، کاندیداهای عزیز، هوادارانشان و مردم دلسوز و فهیم از گل‌آلود کردن شهر، حرمت انسان‌ها و محیط زندگی و طبیعت خودداری فرمایند و شاهد رویکردی نو و منطقی در فرایند انتخابات ٢٩ اردیبهشت خواهیم بود. ان شاء الله!

منبع: اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا