خبر های جدید

آثار درخشش محمد صلاح؛ شهر لیورپول امسال روزه می‌گیرد!

آثار درخشش محمد صلاح؛ شهر لیورپول امسال روزه می‌گیرد!

آثار درخشش محمد صلاح ستاره مصری تیم لیورپول انگلستان از دنیای فوتبال و هواداران این ورزش فراتر رفته است. صلاح ثابت کرد که تبلیغ یک مکتب و اندیشه تنها از طریق تخصیص بودجه‌های هنگفت و راه‌اندازی دستگاه‌های عریض و طویل امکان پذیر نیست، بلکه کافی است که صاحب یا صاحبان آن انسان‌های موفقی در حرفه و کار خود باشند، همین خود موثرترین شکل تبلیغ و کم‌هزینه‌ترین آن است.

محمد صلاح نه در رشته‌های علوم دینی تحصیل کرده، نه سازمان و تشکیلاتی برای تبلیغ اسلام دارد نه بودجه کلانی هم از جایی برای این کار گرفته و نه درباره اسلام سخنرانی کرده است. وی بدون کوچک‌ترین تبلیغ مستقیم، امروزه به بهترین مبلغ اسلام در اروپا و جهان تبدیل شده است. کاری کرده و می‌کند که خطابه‌های پرطمطراق و نهادهای دینی چون الازهر و دیگر حوزه‌های علمیه از آن عاجزند.

به گفته یک اندیشمند اسلامی، اثرات یک سجده محمد صلاح از هزار خطابه دینی بیشتر است.

موفقیت و درخشش صلاح چهره‌ای دیگر از اسلام و مسلمان در غرب به نمایش گذاشته است، تا جایی که قرمز پوشان لیورپول آهنگ‌ها و سرودهای اسلامی زمزمه می‌کنند. مانند صلاح که پس از هر گلی به سجده می‌رود، سجده می‌کنند. از اسلام تعریف و تمجید می‌کنند. در آهنگ‌های خود در حمایت از لیورپول می‌گویند: “صلاح به مسجد می‌رود، همان مکانی که من هم دوست دارم به آنجا بروم”. “اگر صلاح گل‌های بیشتری بزند، من هم مسلمان می‌شوم.”

روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به بررسی این پدیده پرداخته و می‌نویسد که محمد صلاح کاری کرده است که هواداران لیورپول برای اسلام آواز بخوانند. این روزنامه می‌گوید که اقلیت مسلمان قابل توجهی در شهر لیورپول وجود ندارد. بسیار شگفت‌انگیز است که برای اولین بار در این شهر آهنگی در سطحی گسترده نواخته می‌شود که در آن شعارهای اسلامی وجود دارد. قهرمانی‌های صلاح باعث این کار شده است.

لوموند به نقل از یکی از هواداران این تیم می‌نویسد که اگر محمد صلاح به این شکل به گل‌زنی خود ادامه دهد، امسال مردمان شهر لیورپول همگی روزه می‌گیرند! محبوبیت صلاح تا جایی است که خیلی از هواداران تیمش از تمامی حرکات و سکنات و شکل پوشش و موی سر و ریش او تقلید و از دین او تمجید می‌کنند. عکس‌های او در حالت نماز، سجده و خواندن قرآن در هواپیما را دست به دست می‌کنند.

این‌ نشان می‌دهد که در جوامع جدید سلبریتیها گروه مرجع اجتماعی هستند و نه لزوما روشنفکران و مبلغان متعارف.این اتفاقات پس از آن می‌افتد  که ظرف چند سال اخیر فضای عمومی اروپا متاثر از تصورات غلطی است که داعش از اسلام به جهانیان معرفی کرده است.

منبع: کانال نگاهِ دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا