خبر های جدید

بیرون راندن اعضای حماس و انتقال قرضاوی به استانبول؛ انعطاف فراوان قطر در برابر درخواست های محور

بیرون راندن اعضای حماس و انتقال قرضاوی به استانبول؛ انعطاف فراوان قطر در برابر درخواست های محور

روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: برخی منابع آگاه گفتند که پاسخ قطر به خواسته های عربستان و متحدانش برای از سر گیری روابط با قطر چند ساعت پس از موافقت کشورهای تحریم کننده با تمدید ۴۸ ساعته مهلت یعنی تا سه شنبه شب تا حدود زیادی دارای نرمش است تا بتواند بحران روزافزون با کشورهای همجوارش را حل کند.

این منابع به روزنامه رأی الیوم گفتند که این نرمش شامل این موارد می شود: موافقت با اخراج اعضای جنبش «حماس» از اراضی قطر و ساکت کردن شیخ«یوسف القرضاوی» و رئیس اتحاد جهانی علمای مسلمان و چه بسا ترک قطر و رفتن وی به استانبول، ملزم کردن شبکه تلویزیونی«الجزیره» به توقف حملات به مصر و نیز دادن غرامت به قاهره به دلیل آسیبی که این حملات به این کشور وارد کرده است و نیز قطع روابط مالی با جنبش«اخوان المسلمین» و اخراج کردن برخی از رهبران آن که در دوحه حضور دارند.

همچنین پاسخ قطر به خواسته کشورهای تحریم کننده درباره قطع روابطش با ایران را شامل شد به طوری که این منابع گفتند که دوحه تعهد کرده است که روابط خود با تهران را کاهش می دهد اما به شرط آن که این تصمیم دسته جمعی باشد و توسط همه اعضای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس اتخاذ شود.

پاسخ قطر روز دوشنبه طی سفر شیخ«محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به کویت و دیدارش با شیخ«صباح الاحمد الصباح» امیر کویت که از هفته ها پیش تا کنون برای پایان دادن به بحران دیپلماتیک روز افزون میانجی گری می کند، ارائه شد.

روزنامه رأی الیوم همچنین مطلع شده است که تماس هایی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «حمد بن عیسی خلیفه» پادشاه بحرین و شیخ صباح الاحمد الصباح نقش مهمی در دمیدن خون جدید در میانجی گری کویت داشت و باعث شد که قطر از خود نرمش به خرج دهد.

بنابر این گزارش، هنوز مشخص نیست که عربستان سعودی، مصر و امارات این امتیاز دادن قطر را بپذیرند یا نه و این باور حاکم است که «کافی نیستند» و تصمیم نهایی در نشست چهارجانبه که قرار است روز چهارشنبه در قاهره برگزار شود یعنی پس از پایان دو روز مهلت اضافی، اتخاذ می شود.

منبع: جماران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا