قرآنمطالب جدیدمقالات

فضائل سوره های قرآن کریم در احادیث صحیح و ضعیف

فضائل سوره های قرآن کریم در احادیث صحیح و ضعیف

تدوین : أبو خطاب العوضی / ترجمه: آرمان کریمی

مقدمه: عَنْ أَبَی عَمروٍ جَریر بنِ عبدِ اللَّه، رضی اللَّه عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: « مَنْ سَنَّ فِی الْإِسْلَامِ سُنَّهً حَسَنَهً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌ وَمَنْ سَنَّ فِی الْإِسْلَامِ سُنَّهً سَیِّئَهً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَیْءٌ »
رواه مسلم وصححه الألبانی فی صحیح الجامع

در این مدت اخیر کتاب و نشریات زیادی میان مردم نشر و پخش شده اند که مشتمل بر احادیث ضعیف و موضوع در مورد فضائل بعضی از سوره های قرآن بودند. لذا بر خود واجب دانستیم که برادران و خواهران مسلمانمان را بر باطل بودن این گونه نشریات آگاه کرده و آنها را به سوی احادیث صحیحی که در این موارد وجود دارد ارشاد کنیم و امیدوارم توانسته باشیم در نشر سنت صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم و دفع بدعت و باطل؛ قدمی بر داشته باشیم.
والله من وراء القصد

 فضائل سوره های قرآن کریم با تحقیق علّامه محمد ناصر الدین آلبانی رحمه الله

  سوره الفاتحه

احادیث صحیحی که در فضل سوره فاتحه روایت شده است:

۱) از ابن عباس رضی الله عنهما نقل شده: « بیْنَما جِبْرِیلُ علیهِ السَّلام قاعِدٌ عِندَ النَّبِیِّ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم سَمِعَ نَقِیضًا مِنْ فَوْقِهِ، فَرَفَعَ رَأْسَه فَقَالَ: هذا باب مِنَ السَّمَاءِ فُتِحَ الیَوْمَ ولَمْ یُفْتَح قَطُّ إِلاَّ الیَوْمَ، فَنَزَلَ مِنه مَلکٌ فقالَ: هذا مَلَکٌ نَزَلَ إِلى الأَرْضِ لم یَنْزِلْ قَطُّ إِلاَّ الیَوْمَ فَسَلَّمَ وقال: أَبشِرْ بِنورَینِ أُوتِیتَهُمَا، لَمْ یُؤْتَهُمَا نَبِیٌّ قَبلَکَ: فَاتحهِ الکتاب، وخَواتِیم سُورَهِ البَقَرهِ، لَن تَقرأَ بحرْفٍ منها إِلاَّ أُعْطِیتَه »  روایت مسلم.

ترجمه: جبرئیل – علیه السلام – نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم نشسته بود، صدایی از جانب بالا شنید، سرش را بلند کرد و گفت: “این (صدای) دری از آسمان است که امروز باز شد و جز امروز، هرگز باز نشده است و فرشته‌ای از آن نازل شد”، سپس گفت: “این فرشته‌ای است که به زمین فرود آمده است و هرگز جز امروز فرود نیامده است”، پس سلام کرد و گفت: مژدگانی بده بر دو نور که به تو داده شده‌اند و پیش از تو به هیچ پیامبری داده نشده‌اند: فاتحه الکتاب و آیات آخر سوره‌ی بقره که هرگز حرفی از آنها را قرائت نمیکنی، جز اینکه(چیزی که در آن به دعا طلب شده) از طرف خداوند به تو (و امت تو) عطا میشود.

۲) از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ مَا أُنْزِلَتْ فِی التَّوْرَاهِ وَلَا فِی الْإِنْجِیلِ وَلَا فِی الزَّبُورِ وَلَا فِی الْفُرْقَانِ مِثْلُهَا وَإِنَّهَا سَبْعٌ مِنْ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنُ الْعَظِیمُ الَّذِی أُعْطِیتُهُ » روایت ترمذی و شیخ آلبانی آن را صحیح می داند و همچنین با لفظی مشابه امام نسائی و حاکم نیز آن را روایت کرده اند.

ترجمه: قسم به کسی که نفس من در دستان اوست؛ در تورات، انجیل، زبور و فرقان مانند آن نازل نشده است که و آن همان سبع مثانی است و قرآن عظیمی که به من بخشیده شده است.
۳) همچنین از ابوهریره رضی الله عنه نقل است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: الله متعال می فرماید: «قَسَمْتُ الصَّلاَهَ بَیْنِی وَبَیْنَ عَبْدِی نِصْفَیْنِ، فَنِصْفُهَا لِی، وَنِصْفُهَا لِعَبْدِی، وَلِعَبْدِی مَا سَأَلَ، فَإذَا قَالَ العَبْدُ: الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِینَ، قَالَ اللَّهُ؛ حَمِدَنِی عَبْدِی، فَإذَا قَالَ: الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، قَالَ اللَّهُ: أَثْنَى عَلَیَّ عَبْدِی، وَإذَا قَالَ: مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ، قَالَ: مَجَّدَنِی عَبْدِی، فَإذَا قَالَ: إیَّاکَ نَعْبُدُ وَإیَّاکَ نَسْتَعِینُ، قَالَ: هَذَا بَیْنِی وَبَیْنَ عَبْدِی وَلِعَبْدِی مَا سَأَلَ، فَإذَا قَالَ: اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ المَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ، قَالَ: هَذَا لِعَبْدِی وَلِعَبْدِی مَا سَأَلَ». روایت مسلم.

ترجمه: سوره ی فاتحه را میان خود و بنده ام به دو نیمه بخش کرده ام ، نیمه ای از آن من است و نیمه ی دیگر از آن او ( نیمه نخستین که ویژه ی خدا است ، پرستش او است ، و نیمه دوم که‌ مربوط به بنده است ، طلب کمک و یاری از پروردگار است ) و آنـچه را که بنده ام خواستار باشد از آن او است ( ایـن دعا در دسترس بنده ی من است و بنده ام با آن می تواند آنچه را که خواستار باشد، طلب کند) . هرگاه بنده بگوید: شکر و سپاس خدا را سزا است . خدا می فرماید: بنده ام حمد و سـپاس مرا بجای آورد. و چـون بنده بگوید: بخشنده و مهربان است ، خدا می فرماید: بنده ام مرا مدح و ثنا گفت . و چون بنده بگوید: تنها تو را می پرستیم و تنها از تو مدد و یـاری می خواهیم . خدا می فرماید: این میان من و بنده بود و هر آنچه را که بنده ام خواستار باشد از آن اوست . و چون بنده بگوید: ما را به راه راست هدایت فرما، راه آنان که بدیشان نعمت عطا فرموده ای ، نه راه کسانی که بر ایشان خشم گرفته ای، و نه راه گمراهان و سرگشتگان. خدا می فرماید: این به بنده ام عطا می گردد. و هرآنـچه را که بنده ام خواستار باشد، بدو داده می شود.

بعضی از احادیث ضعیف در مورد فضل سوره فاتحه:

۱) « فاتحه الکتاب تجزی ما لا یجزی شیء من القرآن ولو أن فاتحه الکتاب جعلت فی کفه المیزان وجعل القرآن فی الکفه الأخرى لفضلت فاتحه الکتاب على القرآن سبع مرات »

ترجمه: سوره فاتحه چنان کافی است که هیچ سوره دیگری مانند آن کفایت نمی کند، و اگر این سوره را در یک کفه ترازو قرار دهید و باقی قرآن را در کفه دیگر، می بینید سوره فاتحه هفت برابر باقی قرآن بهتر است.

این حدیث بسیار ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” قرار داده است و همچنین در سلسله الأحادیث الضعیفه ۳۹۹۶ آن را ذکر کرده است.
۲) « فَاتِحَهُ الکِتَابِ شِفَاءٌ مِنَ السَّمِّ »

ترجمه: سوره فاتحه برای نیش و زهر (هر بیماری) درمان است.

این حدیث را شیخ آلبانی رحمه الله موضوع می داند. چنانکه آن را در سلسله الأحادیث الضعیفه             ( ۳۹۹۷ ) بیان کرده است.
۳) «إِذَا وَضَعْتُ جَنْبَکَ عَلَى الْفِرَاشِ، وَقَرَأْتَ {فَاتِحَهَ الْکِتَابِ}، وَ {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ} أَمِنْتَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ إِلا الْمَوْتَ»

ترجمه: اگر هنگام خواب سوره فاتحه و (قل هو الله أحد) را خواندی پس از هر چیزی در امان خواهی بود مگر مرگ.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” و همچنین ضعیف الترغیب و الترهیب (رقم ۳۴۷) قرار داده است.
۴) « فَاتِحَهُ الکِتَابِ وَآیَهُ الکُرْسِی لاَیَقْرَؤُهُمَا عَبْدٌ فِی دَارِ فَیْصِیبُهُمْ ذلِکَ الْیَوْم عَیْنُ إِنْسٍ أَوْ جِن »

 ترجمه: بنده ای که سوره فاتحه و آیه الکرسی را نخواند، پس در آن روز چشم جن یا انسان به او اصابت می کند.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” (رقم ۳۹۵۲)  قرار داده است.
۵) « فَاتِحَهُ الْکِتَابِ شِفَاءٌ مِنْ کلِّ دَاءٍ »

ترجمه: سوره فاتحه دوا و شفا برای هر دردی است.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر ” (رقم ۳۹۵۱) قرار داده است.
۶) « فَاتِحَهَ الْکِتَابِ تَعْدِلُ بِثُلُثَیِ الْقُرْآنِ »

ترجمه: سوره فاتحه دو سوم قرآن است.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” ( رقم ۳۹۴۹) قرار داده است.
نکته بسیار مهم:

این احادیث ضعیف را فقط به این دلیل ذکر کردیم تا بدانید ضعیف بوده و قابل احتجاج نمی باشند.

 سوره البقره

احادیث صحیحی که در فضل سوره بقره روایت شده است:

۱) از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « لَا تَجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ مَقَابِرَ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْفِرُ مِنْ الْبَیْتِ الَّذِی تُقْرَأُ فِیهِ سُورَهُ الْبَقَرَهِ » روایت مسلم.

ترجمه: خانه های خود را (به سبب عدم قرائت قرآن و نماز و ذکر، مانند آنها) قبرستان نکنید؛ شیطان از خانه ای که در آن سوره بقره خوانده شود، میگریزد و بیزار است.

۲) از ابو مسعود رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « مَنْ قَرَأَ بِالْآیَتَیْنِ مِنْ آخِرِ سُورَهِ الْبَقَرَهِ فِی لَیْلَهٍ کَفَتَاهُ » متفق علیه.

ترجمه: هرکس، دو آیه آخر سوره بقره را در شب بخواند، او را کفایت می کنند.

۳) ابی امامه رضی الله عنه نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « مَنْ قَرَأَ آیَهَ الْکُرْسِیِّ دُبُرَ کُلِّ صَلاهٍ مَکْتُوبَهٍ لَمْ یَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّهِ، إِلا الْمَوْتُ » روایت امام نسائی در “سنن الکبری” و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در ” صحیح الجامع الصغیر ” (رقم ۶۴۶۴) صحیح می داند.

ترجمه: کسی که پس از هر نماز فرض آیه الکرسی را بخواند، هیچ چیز دیگری او را از ورود به بهشت باز نداشته است، جز این که بمیرد.

بعضی از احادیث ضعیف در فضل سوره بقره:
۱) « آیتانِ هُما قُرْآنٌ وهُما یَشْفَعانِ وهُما مِمَّا یُحِبُّهُما الله الآیتانِ فِی آخِرِ سُورَهِ البَقَرَهِ »

ترجمه: دو آیه وجود دارد که نفس قرآن و شفاعت کننده هستند. و این دو آیه را الله متعال دوست دارد، این دو آیه آخر سوره بقره می باشند.

این حدیث بسیار ضعیف می باشد و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در “ضعیف الجامع” و همچنین “سلسله الأحادیث الضعیفه” (رقم ۱۵۴) ذکر کرده است.
۲) « مَنْ قَرَأَ سُورَهَ الْبَقَرَهِ تُوِّجَ بِتَاجٍ فِی الجَنَّهِ »

ترجمه: کسی که سوره بقره را می خواند تاجی از تاج های بهشتی بر سر او گذاشته می شود.

این حدیث موضوع است چنانکه شیخ آلبانی رحمه الله آن را در “ضعیف الجامع” (رقم ۵۷۷۱) و همچنین    “سلسله الأحادیث الضعیفه” (رقم ۴۶۳۳) آن را بیان می کند.
۳) «لِکُلِّ شَیْءٍ سَنَامٌ، وَإِنَّ سَنَامَ القُرْآنِ سُورَهُ البَقَرَهِ وَفِیهَا آیَهٌ هِیَ سَیِّدَهُ آیِ القُرْآنِ، هِیَ آیَهُ الکُرْسِیِّ»

ترجمه: در هر چیزی بخش مهمی وجود دارد و همانا سوره بقره مهم ترین قسمت قرآن است و در آن آیه ای وجود دارد که آن سرور قرآن است یعنی آیه الکرسی.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” و همچنین در      ” سلسله الأحادیث الضعیفه ( رقم ۱۳۴۸) قرار داده است.

سوره آل عمران

احادیث صحیحی که در فضل سوره آل عمران وارد شده اند.

۱) از ابو امامه باهلی رضی الله عنه روایت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ یَأْتِی یَوْمَ الْقِیَامَهِ شَفِیعًا لِأَصْحَابِهِ، اقْرَءُوا الزَّهْرَاوَیْنِ الْبَقَرَهَ، وَسُورَهَ آلِ عِمْرَانَ، فَإِنَّهُمَا تَأْتِیَانِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ کَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ، أَوْ کَأَنَّهُمَا غَیَایَتَانِ، أَوْ کَأَنَّهُمَا فِرْقَانِ مِنْ طَیْرٍ صَوَافَّ، تُحَاجَّانِ عَنْ أَصْحَابِهِمَا، اقْرَءُوا سُورَهَ الْبَقَرَهِ، فَإِنَّ أَخْذَهَا بَرَکَهٌ، وَتَرْکَهَا حَسْرَهٌ، وَلَا تَسْتَطِیعُهَا الْبَطَلَهُ» روایت مسلم.

ترجمه: «قرآن را تلاوت کنید، زیرا قرآن در روز قیامت آمده و برای یارانش (تلاوت کنندگانش) شفاعت می کند. زهراوین یعنی سوره بقره و آل عمران را بخوانید، زیرا این دو سوره در روز قیامت می آیند در حالی که به صورت دو تکه ابر یا دو دسته پرنده اند که بالهای خود را گشوده اند، و از اصحاب خود دفاع می کنند. سوره بقره را بخوانید زیرا خواندن آن برکت و ترک آن حسرت است و ساحران را عاجز می کند».

بعضی از احادیث ضعیف در فضل سوره آل عمران:
۱) «مَنْ قَرَأَ السُّورَهَ الَّتِی یُذْکَرُ فِیهَا آلُ عِمْرَانَ یَوْمَ الْجُمُعَهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ، وَمَلَائِکَتُهُ حَتَّى تَغِیبَ الشَّمْسُ»

ترجمه: اگر کسی در روز جمعه سوره ای را که در آن آل عمران ذکر شده است را بخواند، الله و فرشتگان تا غروب شمس بر او درود می فرستند.

این حدیث موضوع است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” و همچنین در ” سلسله الأحادیث الضعیفه ” (رقم ۴۱۵) قرار داده است.

۲) « اسْمُ اللهِ الْأَعْظَمُ الَّذِی إِذَا دُعِیَ بِهِ أَجَابَ فِی هَذِهِ الْآیَهِ مِنْ آلِ عِمْرَانَ: {قُلِ اللهُمَّ مَالِکَ الْمَلِکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ} [آل عمران: ۲۶] إِلَى آخِرِهِ »

ترجمه: اسم اعظم الله متعال که اگر با آن دعا شود؛ اجابت خواهد شد در این آیه سوره آل عمران می باشد: {قُلِ اللهُمَّ مَالِکَ الْمَلِکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ} تا آخر آیه.

این حدیث موضوع است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” و همچنین در ” سلسله الأحادیث الضعیفه ” (رقم ۲۷۷۲) قرار داده است.
۳) « مَنْ قَرَأَ آخِرَ آلِ عِمْرَانَ فِی لَیْلَه کتب لَهُ قیام لَیْلَه »

ترجمه: هر کس آخر سوره آل عمران را در شب بخواند؛ قیام آن شب برایش نوشته می شود.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را ” ضعیف مشکاه المصابیح / ۲۱۱۲ ” ضعیف می داند. و همچنین ابن حجر رحمه الله آن را موقوف دانسته پس نسبت دادن آن به پیامبر صلی الله علیه وسلم صحیح نمی باشد.

۴) «مَنْ قَرَأَ سُورَهَ آلِ عِمْرَانَ یَوْمَ الْجُمُعَهِ صَلَّتْ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَهُ إِلَى اللَّیْل»

ترجمه: هرکس سوره آل عمران را در روز جمعه قرائت کند؛ ملائکه تا فرا رسیدن شب، بر او سلام و درود می فرستند.

این حدیث ضعیف می باشد و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در ” ضعیف مشکاه المصابیح / ۲۱۱۳ ” ضعیف می داند. ( کلام مکحول می باشد و نسبت دادن آن به پیامبر صلی الله علیه وسلم صحیح نیست).

سوره هود

احادیث صحیحی که در فضل سوره هود نقل شده اند.

۱) « قَالَ أَبُو بَکْرٍ: یَا رَسُولَ اللهِ قَدْ شِبْتَ، قَالَ: شَیَّبَتْنِی هُودٌ، وَالوَاقِعَهُ، وَالمُرْسَلاَتُ، وَعَمَّ یَتَسَاءَلُونَ، وَ {إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ} »

ترجمه: ابوبکر رضی الله عنه گفت: ای رسول خدا پیر شدی! پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: سوره هود، واقعه، مرسلات، عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ (نبأ) و إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ (تکویر)  مرا پیر کردند. روایت ترمذی که شیخ آلبانی رحمه الله آن را در صحیح الجامع رقم (۳۷۲۳) صحیح می داند.

احادیث ضعیفی که در فضل سوره هود نقل شده اند.

۱) «اقرؤوا سُورَه هود یَوْم الْجُمُعَه»

ترجمه: سوره هود را در روز جمعه بخوانید.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” (رقم ۱۰۷۰) قرار داده است.
۲) «شیبتنی هود وأخواتها وما فعل بالأمم قبلی»

ترجمه: سوره هود و برادران آن (یعنی سوره های: واقعه، مرسلات، نبأ و تکویر) و همچنین؛ آنچه که بر سر امتهای قبل آمده مرا پیر کرد.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” (رقم ۳۴۲۱) قرار داده است.

سوره الإسراء

احادیث صحیحی که در فضیلت این سوره نقل شده است.

۱) از عایشه رضی الله عنها نقل است که فرمود: « کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَا یَنَامُ حَتَّى یَقْرَأَ الزُّمَرَ وَبَنِی إِسْرَائِیلَ » روایت ترمذی و تصحیح شیخ آلبانی رحمه الله در ” سلسله الأحادیث الصحیحه رقم ۶۴۱”

ترجمه: پیامبر صلی الله علیه وسلم نمی خوابیدند تا اینکه سوره زمر و بنی اسرائیل (إسراء) را تلاوت نمی کردند.

۲) از عرباض بن ساریه رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «کَانَ لَا یَنَامُ حَتَّى یَقْرَأَ الْمُسَبِّحَاتِ وَیَقُولُ فِیهَا آیَهٌ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ آیَهٍ »

ترجمه: پیامبر صلی الله علیه وسلم تازمانی که مسبحات (مسبحات سوره هایى است که با ” سبح ” یا ” یسبح ” آغاز مى شود که هفت سوره می باشند: الإسراء، الحدید، الحشر، الصف، الجمعه، التغابن، والأعلى ) را تلاوت نمی فرمود نمی خوابید و می فرمود: در آنها آیه اى هست که از هزار آیه بهتر است. روایت ترمذی و تصحیح آلبانی ۲۷۱۲

سوره الکهف

احادیث صحیحی که در فضل سوره کهف نقل شده اند.

۱) از ابی درداء رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: « مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آیَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَهِ الْکَهْف عُصِمَ مِنْ الدَّجَّالِ » روایت مسلم

ترجمه: «هر کس ده آیه اول سوره کهف را حفظ داشته باشد از فتنه دجال محفوظ می شود»

۲) پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « مَنْ قَرَأَ سُورَهَ الْکَهْفِ یَوْمَ الْجُمُعَهِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ مَا بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ »

ترجمه: «کسی که در شب جمعه سوره کهف را بخواند فاصله بین او و بیت العتیق نوری برایش روشن می شود». [صححه الألبانی فی صحیح الترغیب والترهیب / ۷۳۶] ..

۳) پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « مَن قَرَأَ سُورَهَ الکَهفِ فی یَومِ الجُمُعَهِ أَضاءَ لَهُ مِنَ الُّنورِ ما بَیْنَ الجُمُعَتَینِ » به روایت نسائی و بیهقی و حاکـم و تصحیح شیخ ألبانی در صحیح الترغیب والترهیب ۷۳۶

ترجمه: «هر کس روز جمعه سوره کهف را قرائت کند، از این جمعه تا جمعه دیگر برایش نور و روشنی خواهد بود»

احادیث ضعیفی که در فضل سوره کهف نقل شده اند.

۱) روایت شده است: « ألا أخبرکم بسوره ملء عظمتها ما بین السماء و الأرض و لکاتبها من الأجر مثل ذلک و من قرأها یوم الجمعه غفر له ما بینه و بین الجمعه الأخرى و زیاده ثلاثه أیام و من قرأ الخمس الأواخر منها عند نومه بعثه الله أی اللیل شاء ؟ سوره أصحاب الکهف .»  [ضعیف جداَ / ضعیف الجامع الصغیر / ۲۱۶۰]

ترجمه: آیا نمی خواهید ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﯼ ﺧﺒﺮ ﺩﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ بین ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ زمین ﺍﺳﺖ؟ ﮐﻪ نویسنده ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺁﻥ ﺍﺟﺮ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺗﻼﻭﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ بین ﺩﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﯼ ﺍﻭ ﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ ﺁﻥ بخشیده ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﭘﻨﺞ آیه پایانی ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ بیدار ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺭﺍ ﮐﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ بیدار ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺁﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﮐﻬﻒ است.
۲) روایت است: « سوره الکهف التی تدعى فی التوراه الحائله ، تحول بین قارئها وبین النار »

ترجمه: ‏« ﺳﻮﺭﻩ ﻛﻬﻒ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺣﺎﺋﻠﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ، زیرا میان ﻗﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺁﺗﺶ ﺣﺎﺋﻞ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ »  [سلسله الأحادیث الضعیفه / ۳۲۵۹]

۳) روایت شده: « مَنْ قَرَأَ ثَلاَثَ آیَاتٍ مِنْ أَوَّلِ الْکَهْفِ عُصِمَ مِنْ فِتْنَهِ الدَّجَّالِ » روایت ترمذی از ابودرداء [ضعیف مشکاه المصابیح / ۲۰۸۸] ..

سوره الفتح

احادیث صحیحی که در فضل سوره فتح روایت شده اند.
۱) از انس رضی الله عنه روایت است که فرمود: « نَزَلَتْ عَلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَرْجِعَهُ مِنْ الْحُدَیْبِیَهِ وَأَصْحَابُهُ یُخَالِطُونَ الْحُزْنَ وَالْکَآبَهَ وَقَدْ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ مَسَاکِنِهِمْ وَنَحَرُوا الْهَدْیَ بِالْحُدَیْبِیَهِ (إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا إِلَى قَوْلِهِ (صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا) قَالَ: لَقَدْ أُنْزِلَتْ عَلَیَّ آیَتَانِ هُمَا أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ الدُّنْیَا جَمِیعًا) [رواه أحمد وصححه الألبانی فی صحیح الجامع / ۵۱۲۱]

ترجمه: پس از بازگشت از حدیبیه در آن هنگام که صحابه در نگرانی و حزن بودند و میان آنها و منازلشان فاصله افتاده بود و هدی ها را در حدیبیه نحر کرده بودند؛ بر پیامبر صلی الله علیه وسلم سوره مبارکه فتح نازل شد: « إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا * لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا» پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: براستی که دو آیه بر من نازل شد که از همه دنیا نزد من محبوب تر است.

سوره الملک

احادیث صحیحی که در فضل سوره تبارک روایت شده اند.
۱) از ابو هریره رضی الله عنه روایت شده که فرمود: « مِنَ القُرْآنِ سُورَهٌ ثَلاثُونَ آیَهً شَفعتْ لِرَجُلٍ حَتَّى غُفِرَ لَه، وهِی: تبارَکَ الذِی بِیَدِهِ المُلْکُ » [رواه الترمذی وصححه الألبانی / ۲۳۱۵]     ترجمه: از قرآن سوره ایست که سی آیه دارد و برای مردی شفاعت نمود تا که برای او آمرزیده شد و آن: تبارَکَ الذِی بِیَدِهِ المُلْکُ است.

۲) از جابر رضی الله عنه روایت است که فرمود: « أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ لَا یَنَامُ حَتَّى یَقْرَأَ الم تَنْزِیلُ وَتَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ » [رواه الترمذی وصححه الألبانی / ۲۳۱۶] ..
ترجمه: پیامبر صلی الله علیه وسلم نمی خوابیدند تا زمانی که سوره های سجده و ملک را نمی خواندند.

سوره یس

احادیث ضعیفی که در فضل سوره یس نقل شده اند.

۱) « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى قَرَأَ طه وَیس قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ بِأَلْفِ عَامٍ ، فَلَمَّا سَمِعْتِ الْمَلاَئِکَهُ الْقُرْآنَ قَالَتْ : طُوبَى لأُمَّهٍ یَنْزِلُ هَذَا عَلَیْهَا ، وَطُوبَى لأَجْوَافٍ تَحْمِلُ هَذَا ، وَطُوبَى لأَلْسِنَهٍ تَتَکَلَّمُ بِهَذَا ». [سلسله الأحادیث الضعیفه / ۱۲۴۸]

ترجمه: براستی که خداوند متعال هزار سال قبل از خلقت آسمانها و زمین سوره “طه” و “یس” را قرائت نمودند. پس زمانی که ملائکه آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتی که این (سوره ها) بر آنها نازل می شود و خوشا به سعادت درونی که آن را متحمل می شود و خوشا به سعادت زبانی که با آت تکلم می کند. این حدیث منکر است.

۲) روایت شده: « من دخل المقابر فقرأ سوره (یّس) خفف عنهم یومئذ، وکان له بعدد من فیها حسنات »

ترجمه: ﺍﮔﺮ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻓﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺳﻮﺭﻩ ﯾﺲ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﻫﺎ ﮐﻢ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺟﺮ ﻭ ﺣﺴﻨﺎﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﯿﺦ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﮐﺘﺎﺏ ” ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺼﻐﯿﺮ ” ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ . [سلسله الأحادیث الضعیفه / ۱۲۴۶]

۳) نقل شده است: « إِنَّ لِکُلِّ شَیْءٍ قَلْبًا، وَقَلْبُ القُرْآنِ یس، وَمَنْ قَرَأَ یس کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِقِرَاءَتِهَا قِرَاءَهَ القُرْآنِ عَشْرَ مَرَّاتٍ»

    (هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره (یس) است.هر کس آن را بخواند مانند این است که ده بار قرآن را خوانده باشد)

ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﯿﺦ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﮐﺘﺎﺏ ” ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺼﻐﯿﺮ ” ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ . [ضعیف الترغیب و الترهیب / ۸۸۵]

۳) روایت شده که: « مَنْ قَرَأَ یس ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ فَاقْرَءُوهَا عِنْدَ مَوْتَاکُمْ » [ضعیف الجامع الصغیر/ ۵۷۸۵].

ترجمه: هر کس به خاطر رضایت پروردگار سوره “یس” را تلاوت کند؛ همه گناهان گذشته او بخشیده می شود پس نزد مردگانتان آن را قرائت کنید.

۴) روایت شده است: « مَنْ قَرَأَ یس فِى صَدْرِ النَّهَارِ قُضِیَتْ حَوَائِجُهُ » [ضعیف مشکاه المصابیح / ۲۱۱۸]

ترجمه: هر کس سوره “یس” را در ابتدای روز قرائت کند؛ همه احتیاجاتش رفع می شوند.

ﻧﮑﺘﻪ : ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻭﺍﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺳﻮﺭﻩ ﯾﺲ ﺁﻣﺪﻩ ﺿﻌﯿﻒ ﯾﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺷﯿﺦ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺒﺶ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

سوره الدخان

احادیث ضعیفی که در بیان فضیلت این سوره روایت شده اند.

۱) « من قرأ سوره الدخان فی لیله غفر له ما تقدم من ذنبه »  و در روایتی دیگر آمده « فی لیله الجمعه »

ترجمه: هر کس سوره دخان را در شب و در روایت دیگر: در شب جمعه آن را تلاوت کند همه گناهانش بخشیده می شود. این دو حدیث بسیار ضعیف اند و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در  [سلسله الأحادیث الضعیفه / ۴۶۳۲] بیان نموده است.

 ۲) « من قرأ سوره {الدخان} فی لیله أصبح یستغفر له سبعون ألف ملک »
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﺧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺷﺐ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺻﺒﺢ بیدار ﺷﻮﺩ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻃﻠﺐ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

این حدیث موضوع است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الترغیب و الترهیب / ۹۷۸] ذکر کرده است.

‏۳) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ‏« ﺣﻢ ‏» ﺍﻟﺪﺧﺎﻥ ﻓﻲ ﻟﻴﻠﺔ ﺟﻤﻌﺔ ﺍﻭ ﻳﻮﻡ ﺟﻤﻌﺔ، ﺑﻨﻲ ﻟﻪ ﺑﻴﺘﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺠﻨﺔ ‏»

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﺧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ یا ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ بنا می شود.

این حدیث بسیار ضعیف است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الترغیب و الترهیب/ ۴۴۹] ذکر کرده اند.

 سوره غافر

احادیث ضعیفی که در بیان فضیلت این سوره روایت شده اند.

۱) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ‏« ﺣﻢ ‏» ﺍﻟﻤﺆﻣﻦ ﺇﻟﻰ ‏« ﺇﻟﻴﻪ ﺍﻟﻤﺼﻴﺮ ‏» ﻭﺁﻳﺔ ﺍﻟﻜﺮﺳﻲ ﺣﻴﻦ ﻳﺼﺒﺢ، ﺣﻔﻆ ﺑﻬﺎ ﺣﺘﻰ ﻳﻤﺴﻲ، ﻭﻣﻦ ﻗﺮﺃﻫﺎ ﺣﻴﻦ ﻳﻤﺴﻲ ﺣﻔﻆ ﺑﻬﺎ ﺣﺘﻰ ﻳﺼﺒﺢ ‏»

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺭﻩ ‏( ﺣﻢ ‏) ﺭﺍ ﺗﺎ ‏( ﺇﻟﻴﻪ ﺍﻟﻤﺼﻴﺮ ‏) ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ آیه ﺍﻟﮑﺮﺳﯽ ﺩﺭ ﺻﺒﺢ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺷﺐ ﺍﺯ ﻫﺮ چیزی ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺻﺒﺢ ﺍﺯ ﻫﺮ چیزی ﺣﻔﻆ میکند.
این حدیث ضعیف بوده و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الترغیب و الترهیب / ۳۹۰] ذکر کرده اند.

سوره الحشر

احادیث ضعیفی که در فضائل این سوره روایت شده اند.

۱) « من قال حین یصبح ثلاث مرات: أعوذ بالله السمیع العلیم، من الشیطان الرجیم، و قرأ ثلاث آیات من آخر سوره (الحشر)، وکل الله به سبعین ألف ملک، یصلون علیه حین یمسی، و إن مات فی ذلک الیوم، مات شهیدا، و من قالها حین یمسی کان بتلک المنزله»

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺻﺒﺢ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ بیدار ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ بگوید : ‏( ﺃﻋﻮﺫ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺍﻟﺴﻤﻴﻊ ﺍﻟﻌﻠﻴﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﻴﻄﺎﻥ ﺍﻟﺮﺟﻴﻢ ‏) ﻭ ﺳﻪ آیه پایانی سوره ﺣﺸﺮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﻇﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺗﺎ ﺷﺐ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﻓﻮﺕ ﮐﻨﺪ شهید ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ همین ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ.

این حدیث ضعیف بوده و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الجامع الصغیر / ۵۷۳۲] ذکر کرده اند.

 ۲) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ﺧﻮﺍﺗﻴﻢ ﺍﻟﺤﺸﺮ ﻣﻦ ﻟﻴﻞ ﺍﻭ ﻧﻬﺎﺭ ﻓﻘﺒﺾ ﻓﻲ ﺫﻟﻚ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺍﻭ ﺍﻟﻠﻴﻠﺔ ﻓﻘﺪ ﺍﻭﺟﺐ ﺍﻟﺠﻨﺔ ‏» . ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ آیات پایانی ﺳﻮﺭﻩ ﺣﺸﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ یا ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻓﻮﺕ ﮐﻨﺪ، ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ ﻭﯼ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.

این حدیث ضعیف بوده و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الجامع الصغیر / ۵۷۷۰] ذکر کرده اند.

سوره الرحمن

 احادیث ضعیفی که در فضائل این سوره روایت شده اند.

۱) « لِکُلِّ شَیْءٍ عَرُوسٌ وَعَرُوسُ الْقُرْآنِ الرَّحْمن »

ترجمه: برای هر چیزی عروسی است و عروس قرآن سوره الرحمان است.
این حدیث منکر بوده و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الجامع الصغیر / ۴۷۲۹] ذکر کرده اند.

سوره الواقعه

احادیث ضعیفی که در فضائل این سوره روایت شده اند.

۱) « علموا نساءکم سوره {الواقعه}، فإنها سوره الغنى »

ترجمه: سوره واقعه را به زنانتان بیاموزید چرا که سوره غنی و بی نیازی است!

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الجامع الصغیر / ۳۷۳۰] ذکر کرده اند.

۲) « من قَرَأَ سُورَه الْوَاقِعَه فِی کل لیله لم تصبه فاقه أبدا »

   ترجمه: کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند هیچ وقت دچار فقر نخواهد شد.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [سلسله الأحادیث الضعیفه ( ۱ / ۴۵۷ ) و [ضعیف الجامع الصغیر/ ۵۷۷۳] ذکر کرده است.

سوره القدر

احادیث ضعیفی که در فضائل این سوره روایت شده اند.

۱) « ﻗﺮﺍﺀﺓ ﺳﻮﺭﺓ ‏« ﺍﻧﺎ ﺃﻧﺰﻟﻨﺎﻩ ‏» ﻋﻘﺐ ﺍﻟﻮﺿﻮﺀ »

ترجمه: ﺳﻮﺭﻩ ﻗﺪﺭ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﺿﻮ بخوانید.

 این حدیث ﺍﺻﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ شیخ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ احادیث ضعیف ﮐﺘﺎﺏ [سلسله الأحادیث الضعیفه / ۶۸] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

سوره الزلزله

احادیث ضعیفی که در فضائل این سوره روایت شده اند.

۱) « إِذَا زُلْزِلَتْ تَعْدِلُ نِصْفَ الْقُرْآنِ »

ترجمه: ‏( ﺍﺫﺍ ﺯﻟﺰﻟﺖ ‏) ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﻧﺼﻒ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ.

این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [ضعیف الترغیب و الترهیب / ۸۸۹] ذکر کرده اند.

سوره الشرح و سوره الفیل

احادیث ضعیفی که در فضائل این دو سوره روایت شده اند.

‏۱) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﺠﺮ ‏« ﺍﻟﻢ ﻧﺸﺮﺡ ‏» ﻭ ‏« ﺍﻟﻢ ﺗﺮ ﻛﻴﻒ ‏» ﻟﻢ ﻳﺮﻣﺪ ‏»

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺻﺒﺢ ‏« ﺍﻟﻢ ﻧﺸﺮﺡ ‏» ﻭ ‏« ﺍﻟﻢ ﺗﺮ ﻛﻴﻒ ‏» ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺁﺗﺶ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ نمی بیند.

این حدیث ﺍﺻﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ شیخ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ رحمه الله ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ احادیث ضعیف ﮐﺘﺎﺏ ” سلسله الأحادیث الضعیفه ( ۱ / ۱۶۶ ) ” ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

سوره الکافرون

احادیث صحیحی که در فضائل این سوره روایت شده اند.

۱) از فروه بن نوفل رضی الله عنه روایت است که نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و عرض کرد: « یَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِی شَیْئًا أَقُولُهُ إِذَا أَوَیْتُ إِلَى فِرَاشِی قَالَ اقْرَأْ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ فَإِنَّهَا بَرَاءَهٌ مِنْ الشِّرْکِ » روایت ترمذی با تصحیح شیخ آلبانی.

ترجمه: ای رسول خدا چیزی به من یاد دهید تا هنگام رفتن به تخت خواب بخوانم، فرمود: سوره “قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ” را قرائت کن چرا که آن برائت از شرک است.

۲) پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ تَعْدِلُ رُبُعَ الْقُرْآنِ » حاکم آن را روایت کرده و شیخ آلبانی آن را حسن دانسته و در [سلسله الأحادیث الصحیحه / ۵۸۶] ذکر کرده است.

سوره الإخلاص والمعوذتین

احادیث ضعیفی که در فضائل این سوره ها نازل شده است.

۱) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ‏« ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ‏» ﻓﻲ ﻣﺮﺿﻪ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﻤﻮﺕ ﻓﻴﻪ ﻟﻢ ﻳﻔﺘﻦ ﻓﻲ ﻗﺒﺮﻩ ﻭﺃﻣﻦ ﻣﻦ ﺿﻐﻄﺔ ﺍﻟﻘﺒﺮ ﻭ ﺣﻤﻠﺘﻪ ﺍﻟﻤﻼﺋﻜﺔ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﺑﺄﻛﻔﻬﺎ ﺣﺘﻰ ﺗﺠﻴﺰﻩ ﻣﻦ ﺍﻟﺼﺮﺍﻁ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﺠﻨﺔ »

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ‏« ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ‏» ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ بیماری ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯽ میرد ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻗﺒﺮ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺒﺮ نیز ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ، ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ قیامت ﺍﺯ ﭘﻞ ﺻﺮﺍﻁ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﻬﺸﺖ ﺣﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

این حدیث ﺍﺻﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ شیخ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ احادیث ضعیف ﮐﺘﺎﺏ [سلسله الأحادیث الضعیفه / ۳۰۱] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

‏۲) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ‏” قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ‏” ﺧﻤﺴﻴﻦ ﻣﺮﺓ ﻏﻔﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻪ ﺫﻧﻮﺏ ﺧﻤﺴﻴﻦ ﺳﻨﺔ ‏»

ترجمه: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ‏« ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ‏» ﺭﺍ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﻭﯼ بخشیدﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

این حدیث ضعیف است ﻭ شیخ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ احادیث ضعیف ﮐﺘﺎﺏ ” جامع الصغیر ” ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

۳) « ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ﺍﺫﺍ ﺳﻠﻢ ﺍﻹﻣﺎﻡ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﺠﻤﻌﺔ ﻗﺒﻞ ﺍﻥ ﻳﺜﻨﻲ ﺭﺟﻠﻴﻪ : ﻓﺎﺗﺤﺔ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﻭ ‏« ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ‏» ﻭ ‏« ﻗﻞ ﺍﻋﻮﺫ ﺑﺮﺏ ﺍﻟﻔﻠﻖ ‏» ﻭ ‏« ﻗﻞ ﺍﻋﻮﺫ ﺑﺮﺏ ﺍﻟﻨﺎﺱ ‏» ﺳﺒﻌﺎ ﻏﻔﺮ ﻟﻪ ﻣﺎ ﺗﻘﺪﻡ ﻣﻦ ﺫﻧﺒﻪ ﻭﻣﺎ ﺗﺄﺧﺮ ‏»

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﻓﺎﺗﺤﻪ ﻭ ‏« ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ‏» ﻭ ‏« ﻗﻞ ﺍﻋﻮﺫ ﺑﺮﺏ ﺍﻟﻔﻠﻖ ‏» ﻭ ‏« ﻗﻞ ﺍﻋﻮﺫ ﺑﺮﺏ ﺍﻟﻨﺎﺱ ‏» ﺭﺍ ﻫﻔﺖ ﺑﺎﺭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻼﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ اینکه ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﮑﺎﻧﺶ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﺩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭآینده ﺍﺵ بخشیده ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
این حدیث ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ شیخ ﺁﻟﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ احادیث ضعیف ﮐﺘﺎﺏ ” ﺟﺎﻣﻊ الصغیر ” ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

۴) « من مر على المقابر فقرأ فیها إحدى عشره مره: {قل هو الله أحد} ثم وهب أجره للأموات؛ أعطی من الأجر بعدد الأموات »

ترجمه: هر کس بر قبرستانی گذر کند و یازده بار سوره ” قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ” را بخواند و سپس اجر آن را به مردگان اهدا کند؛ به تعداد مردگان به او اجر و ثواب می رسد!

این حدیث موضوع است و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در [سلسله الأحادیث الضعیفه /۳۲۷۷] ذکر کرده است.

احادیث صحیحی که در فضائل این سوره ها روایت شده اند.

۱) از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «أَیَعْجِزُ أَحَدُکُمْ أَنْ یَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیْلَهٍ»؟ فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ، وَقَالُوا: أَیُّنَا یُطِیقُ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ: «اللَّهُ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ ثُلُثُ الْقُرْآنِ». (بخارى:۵۰۱۵)

ترجمه: نبی اکرم صلى الله علیه وسلم به یارانش فرمود: «آیا کسی از شما می تواند یک سوم قرآن را در یک شب، تلاوت کند»؟ این کار برای آنها دشوار به نظر رسید. لذا پرسیدند: ای رسول خدا! چه کسی از ما توانایی چنین کاری را دارد؟ فرمود: «سوره اخلاص، برابر با یک سوم قرآن است».

۲) ابوهریره رضی الله عنه روایت ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﮔﻔﺖ : « أَقْبَلْتُ مَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ رَجُلًا یَقْرَأُ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَجَبَتْ قُلْتُ وَمَا وَجَبَتْ قَالَ الْجَنَّهُ »

ترجمه: ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ علیه ﻭ ﺳﻠﻢ ﻣﯽﺁﻣﺪﻡ، ﭘﺲ ایشان ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺮﺩﯼ ﺭﺍ شنید ﮐﻪ ‏( ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺃَﺣَﺪٌ ‏) ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ : واجب شد گفتم چه چیزی واجب شد: فرمود: بهشت. روایت ترمذی که شیخ آلبانی رحمه الله آن را صحیح می داند.

۳) ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ خبیب ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ چنین ﺭﻭایت ﻣﯽ ﮐﻨﺪ: « خَرَجْنَا فِی لَیْلَهٍ مَطِیرَهٍ وَظُلْمَهٍ شَدِیدَهٍ نَطْلُبُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی لَنَا قَالَ فَأَدْرَکْتُهُ فَقَالَ قُلْ فَلَمْ أَقُلْ شَیْئًا ثُمَّ قَالَ قُلْ فَلَمْ أَقُلْ شَیْئًا قَالَ قُلْ فَقُلْتُ مَا أَقُولُ قَالَ قُلْ “قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَالْمُعَوِّذَتَیْنِ” حِینَ تُمْسِی وَتُصْبِحُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ تَکْفِیکَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ »

ترجمه: ﺩﺭ یک ﺷﺐ ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ ﻭ بسیار ﺗﺎﺭیک، بیروم رفتیم ﺗﺎ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ علیه ﻭ ﺳﻠﻢ بخواهیم ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻣﺖ نماید، ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ایشان رسیدیم، ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﮕﻮ، ﻣﻦ چیزﯼ ﻧﮕﻔﺘﻢ . باز فرمود: بگو، ﺑﺎﺯﻫﻢ ﻣﻦ چیزی ﻧﮕﻔﺘﻢ، ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﮕﻮ . ﮔﻔﺘﻢ : ﺍﯼ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ! ﭼﻪ ﺑﮕﻮیم؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎﻡ ﺳﻮﺭﻩﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼﺹ ﻭ ﻓﻠﻖ ﻭ ﻧﺎﺱ ﺭﺍ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ چیز کفایت ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

این روایت را ترمذی روایت کرده و شیخ آلبانی آن را حسن می داند.

۴) انس رضی الله عنه روایت می کند که « أَنَّ رَجُلًا قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أُحِبُّ هَذِهِ السُّورَهَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَقَالَ إِنَّ حُبَّکَ إِیَّاهَا یُدْخِلُکَ الْجَنَّهَ »

ترجمه: شخصی گفت: ای رسول خدا همانا من سوره ” قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ” را دوست دارم. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: قطعاً این دوست داشتن تو را به بهشت وارد می کند.

روایت را ترمذی روایت کرده و شیخ آلبانی آن را صحیح می داند.

اللهم اجعلنی ممن أقر بها مخلصا فی حیاته واجعل اللهم هذا خالصا لوجهک الکریم وسببا للفوز لدیک بجنات النعیم وصلى الله وسلم على أشرف العالم وسید بنی آدم وعلى سائر إخوانه من النبیین والمرسلین وعلى آل کل وصحبه أجمعین وعلى أهل طاعته من أهل السماوات وأهل الأراضین . الحمد لله الذی هدانا لهذا وما کنا لنهتدی لولا أن هدانا الله . والله أعلم بالصواب وإلیه المرجع والمآب وأسأله حسن الخاتمه والمتاب وأن یتقبل ذلک بمنّه وکرمه وهذا ما قدر العبد علیه ومن أتى بخیر منه فلیرجع إلیه والحمد لله الذی بنعمته تتم الصالحات وصلى الله وسلم على سیدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا