سياسي اجتماعيكردستانمطالب جدید

کوردها در حال عبور از خطرناکترین پیچ تاریخ سیاسی و مذهبی خود

کوردها در حال عبور از خطرناکترین پیچ تاریخ سیاسی و مذهبی خود

نویسنده: مهندس صلاح الدین عباسی

از حدود هشتاد سال پیش تبلیغات وسیع و سازمان یافته ای برای دور کردن کوردها از اسلام شروع شده است. هر چند بانی و برنامه ریز این پروژه نا شناخته است اما جریانات مارکسیستی, که بر جنبش قدرتمند ناسیونالیستی کوردها سوار شده بودند, اجرای آن را برای پنج دهه برعهده داشتند. این پروژه با زیر سوال بردن ورود اسلام به کردستان شروع شد. حتی برای آن سند سازی هم کردند.

از پیدا شدن شعری در غار هزارمرد سلیمانیه تا ادعای کورد بودن یزدگرد و ساسانیان. که نه آن پوست پیدا شده را تاکنون کسی دیده است و نه مستندات کورد بودن ساسانیان. با هزینه کردنهای کلان در موارد تبشیری و زرتشتی و تفرقه های مذهبی و مغایر کردن کوردیت و اسلامیت و.. ادامه یافت. بعداز پایان عمر مارکسیسم این پروژه در قالب سکولاریسم پراکتیزه شد.

کوردها در میان ملل مسلمان دارای بیشترین درصد مسلمان بودن هستند. فارس و ترک و عرب هریک دارای درصدهای بالایی از ادیان غیراسلامی هستند. اما کوردها بالای ۹۸% مسلمان هستند و حتی گفته می شود تنها ملت ۱۰۰% مسلمان هستند. از طرف دیگر بعداز فتح بیت المقدس در دوران امیرالمومنین عمربن خطاب و سپس اشغال شدنش توسط صلیبیون, صلاح الدین ایوبی کورد توانست مجددا آنجا را آزاد سازد. بعداز اشغال مجدد آن, تاکنون جمعیت نزدیک به دو میلیاردی مسلمین از آزادسازیش ناتوان مانده است.

هرچند پروژه “دور کردن کورد از اسلام” پروژه ای است که خارج از حوزه تمدن اسلامی رقم خورده است اما زمینه های داخلی در این حوزه بسیار به کمک این پروژه شوم آمده است.

ماجرای رفراندوم اقلیم کردستان عراق و مواضع بسیار تند و نافیانه ایران و رهبران مذهبی و سیاسی, به عنوان نماینده جناح شیعی و ترکیه به عنوان نماینده سنی حوزه تمدن اسلامی یکی از موارد زمینه دار بودن این پروژه است. متاسفانه این نمایندگان تنها از بعد سیاسی و منافع ملی کشورهای خود به نفی خواسته ۹۲% ملت مسلمان اقلیم پرداخته اند. و چهره اسلامی به مخالفت خود داده اند. با انتصاب این خواسته عمومی و تاریخی کوردها به جریاناتی مثل صهیونیسم و دشمنان اسلام, و مخالفت علمای دینی و مراجع مذهبی و مراکز اسلامی مثل الازهر, و سکوت سایر علما و جریانات و جناحها و مراکز اسلامی , بانیان و مجریان پروژه “دور کردن کوردها از اسلام” بهانه و زمینه های خوبی به دست آورده اند.

در صورت بروز جنگ و برافراشتن شعارهای مذهبی و اسلامی توسط طرفهای مقابل کوردها, مثل حشد شعبی, پروژه به نتایج بسیار مثبتی دست می یابد. حتی در بدنه جریانات اسلام گرا نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و موجب ریزش شدید اقبال عمومی به آنها خواهد شد.
در حالیکه این پروژه, علی رغم پیچیدگی و برنامه ریزی قوی و مجریان توانا و هزینه های بسیار , هشت دهه است نتوانسته است به نتیجه قابل توجهی برسد و کوردها بیش از پیش به آیین و اعتقادات اسلامی خود پایبند مانده اند, اوضاع فعلی که کاملا سیاسی است نه دینی, می تواند مسولیت اسلام گرایان کورد را بسیار سنگین, مشکل و چالش دار نماید.
کوردها در حال عبور از خطرناکترین پیچ تاریخ سیاسی و مذهبی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا