توصیههایی در خصوص حملهی دولت ترکیه به منطقهی عفرین
توصیههایی در خصوص حملهی دولت ترکیه به منطقهی عفرین
«حیدر غلامی» رئیس هیات اجرایی جماعت دعوت و اصلاح در استان کرمانشاه به اعضای جماعت در این استان در خصوص حملهی دولت ترکیه به منطقهی عفرین توصیههایی بدین شرح نمودند:
برادران و خواهران گرانقدرم
سلام علیکم
در دو هفتهی اخیر و پس از حملهی ترکیه به منطقهی عفرین، در جامعه و به خصوص رسانهها و نیز فضای مجازی، نوشتهها و موضعگیریهای فراوانی در سطح جهان، منطقه، ایران و به خصوص مناطق کُردنشین را شاهد بودیم. سایهی سنگین این فضا در کُردستان باعث شد تا در میان اعضای جماعت نیز شاهد موضعگیریهایی باشیم. در این زمینه ذکر نکات ذیل را جهت استحضار اعضای گرامی ضروری میدانم:
برادران و خواهران گرانقدرم
سلام علیکم
در دو هفتهی اخیر و پس از حملهی ترکیه به منطقهی عفرین، در جامعه و به خصوص رسانهها و نیز فضای مجازی، نوشتهها و موضعگیریهای فراوانی در سطح جهان، منطقه، ایران و به خصوص مناطق کُردنشین را شاهد بودیم. سایهی سنگین این فضا در کُردستان باعث شد تا در میان اعضای جماعت نیز شاهد موضعگیریهایی باشیم. در این زمینه ذکر نکات ذیل را جهت استحضار اعضای گرامی ضروری میدانم:
۱- ظلم و ستم تحت هر عنوان و نامی و از سوی هر کسی محکوم است و موضعگیری علیه آن در حدّ توان، وظیفهی هر انسانی است. فلذا آنچه اهمیّت بیشتری دارد ظلم است که همیشه و در همه حال، محکوم است.
۲ـ جنگ و خشونت و اعمال روشهای غیردموکراتیک شاید در کوتاهمدت، آنهم در ظاهر، دستاوردهایی داشته باشد، اما به هیچ عنوان، ثبات و آرامش و همزیستی مسالمتآمیز را با خود به ارمغان نخواهد آورد. زیرا مشکل اقلیتها از طریق گفتگو و شیوههای مسالمتآمیز و دموکراتیک برطرف خواهد شد.
۳ـ سیاستِ دینداران عین دیانتِ آنها نمیباشد؛ بلکه برداشتی از اصول و مبانی دین است که آن را درست میپندارند؛ اما احتمال خطا در آن نیز وجود دارد. بنابراین موضعگیری علیه سیاستِ دینداران یا مخالفت با آن، به منزلهی موضعگیری علیه دین یا مخالفت با آن نیست.
۴- هیچ فرد یا جماعت و حزبی، به جُز «محمّد مصطفی»(صلی الله علیه و سلم) معصوم و بری از خطا و اشتباه نمیباشد، لذا تقدیس هیچ فرد یا حزبی، به هیچ عنوان جایز نمیباشد.
۵- خطا و گناه، افراد و احزاب را از دایرهی اسلام خارج نمیکند؛ و فراموش نشود که حوزهی سیاست و عمل، حوزهی صواب و خطاست؛ نه کفر و ایمان.
۶- تعمیم گفتار و رفتار فرد یا افرادی از یک تفکّر یا مکتب به تمامی افراد آن تفکّر و مکتب، امری خطا و اشتباه بوده و به شدّت زیانبار خواهد بود.
۷- کُردها، ضمن لزوم حفظ ویژگیهای فرهنگیشان، بخشی جداییناپذیر از امّت اسلامی میباشند و تعمیم اقلیتی غیراسلامی(احزاب دارای تفکر فلسفی چپ و …) در میان آنها به تمامی کُردها، خطایی فاحش است.
۸- وضعیت کنونی سوریه با دخالت قدرتهای جهانی و منطقهای و نیز حضور گروهها و نیروهای مُسلّحِ مورد حمایت آنها ، بسیار پیچیده و مبهم شده است. بنابراین طبیعی است که صرف نظر از محکوم کردن ظلم و تجاوز و کُشتار غیرنظامیان، تحلیلها و دیدگاههای مختلف و حتی متضادی مطرح شوند.
۹- تحمّل شنیدن صدای مخالف و تحلیلهای متفاوت و بسترسازی جهت انعکاس آرا و صداهای گوناگون، یک ضرورت است و نباید مخالفانِ دیدگاه و تحلیلِ خود را به توطئه، خیانت و همدستی با دشمن متهم کرد که این رفتار، رویهی همیشگیِ نهادهای خودکامه است و بیتردید کسی که امروز تحمّل شنیدن دیدگاه مخالف را نداشته باشد، فردا در صورت دستیابی به هر جایگاهی، مخالفانش را به شدّت سرکوب یا حذف خواهد کرد.
۱۰- موضعگیری پیرامون حملهی ارتش ترکیه به عفرین، نباید سبب پخش کینه و نفرت میان کُردها، به ویژه نویسندگان و اصحاب قلم و ایجاد شکاف میان آنها گردد؛ چراکه این امر میتواند در بلندمدت بسیار آسیبزا و خطرناک باشد. حفظ انسجام و وحدت جامعه، اصل است و نباید آن را در پای رقابت و خصومتهای ایدئولوژیک قربانی کرد.
۱۱- پرهیز از تحقیر، تجریح و توهین در گفتار، کردار و موضعگیریها، یک ضرورت اخلاقی، شرعی و انسانی است.
۱۲- فراموش نکنیم که هدف، وسیله را توجیه نمیکند؛ پس جهت اثبات سخن یا موضعگیری خود و به حاشیهراندن یا حذف رقیب، نباید اخلاق را در پای سیاست ذبح کرد.
حیدر غلامی
۱۶ اسفند ۱۳۹۶