سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

جنگ در سوریه و تحلیلی بر حمله آمریکا به سوریه

جنگ در سوریه و تحلیلی بر حمله آمریکا به سوریه

✏نویسنده: عبدالعزیز مولودی ـ تحلیلگر مسائل سیاسی

ساعت چهار صبح امروز، نیروهای ائتلاف آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف نظامی تعیین شده ی خود حمله ی هوایی و موشکی کردند و بعد از آن، اعلام شد که حمله با تحقق اهداف خود در مرحله ی اول به پایان رسیده است. با توجه به مواضع اعلام شده از سوی دولت های ائتلاف، به نظر می رسد موقعیت های هدف نظامی و به اعتقاد آنها عمدتا مراکز فعالیت های نظامی- شیمیایی سوریه بوده است. بر این اساس، می توان به مواردی اشاره داشت که نشان می دهد این حمله با اطلاع روسیه و حتی دولت بشار اسد صورت گرفته است:

۱-از ابتدای مطرح شدن حملات شیمیایی نظامیان به غوطه ی شرقی که بیشتر تلفات آن متوجه غیرنظامیان و کودکان شد، نوعی از تحرکات سیاسی در غرب علیه این اقدامات شکل گرفت. اگرچه نوع برخورد غربی ها از جمله آمریکا در ظاهر امر نشان دهنده ی نوعی از عدم تصمیم گیری در این زمینه بود و حتی برخی از مفسرین را واداشت تا از عدم وجود اراده ی آمریکا برای زدن سوریه صحبت کنند، اما جلسه ی دیشب اقای ترامپ و بخشهای سیاسی – نظامی مرتبط با موضوع، نشان داد که هماهنگی لازم میان سه کشور اقدام کننده، هم از نظر سیاسی و هم میدانی از قبل صورت گرفته و تنها زمان حمله باقی مانده بود تا تعیین شود.

۲-با توجه به اعلام اینکه فقط اهداف نطامی مورد نظر ائتلاف است، به نظر می رسد از قبل به دولت سوریه اعلام شده بود که این مناطق از نیروی انسانی تخلیه شوند. اینکه در موضع رسمی دولت سوریه گزارشی از تلفات نیروهای نظامی وجود ندارد، نشاندهنده ی آن است که ائتلاف در صدد ضربه به نیروهای نظامی سوریه نیز نبوده است. حتی دولت روسیه مدعی شده است که مناطق مورد حمله از قبل مخروبه بوده اند.

۳-به نقل از خبرگزاریهای مختلف، دولت روسیه در پی حمله اعلام کرد که با نیروهای دفاع هوایی سوریه در مقابله با موشکهای ارسالی همکاری و دخالت نداشته است. به این معنی که هیچ اقدام بازدارنده یی از سوی نیروهای روسی مستقر در سوریه صورت نگرفته است. این مسئله نیز می تواند ناشی از اطلاع قبلی دولت روسیه از حمله باشد. البته سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد که مسئولیت حمله با سه کشور حمله کننده است و تا کنون هم دولت های حمله کننده مسئولیت خود را در قبال حمله نفی نکرده اند.

۴-با توجه به اینکه در همان ابتدای صبح و بعد از انجام حملات، تظاهرات سازمان‌یافته در دمشق علیه دولت های ائتلاف برگزار گردید، می توان حدس زد که آمادگی لازم برای حمله از قبل وجود داشته است.

۵-علاوه بر این ممکن است که حملات با اهداف دیگری نیز صورت گرفته باشد از جمله هشدار به کشورهایی چون کره ی شمالی تا قبل از برگزاری نشست های مشترک با آمریکا، گزینه ی نظامی را از نظر دور ندارد.

واقعیت آن است که حملات صورت گرفته است و برخلاف روسیه، ترکیه نیز در کنار کشورهای دیگر از حمله حمایت کرده است. این امر نشان می دهد که آمریکا و ترکیه با اینکه دولت سوریه به سمت شمال حرکت کند، موافقت ندارند و در مقابل آن می ایستند. ممکن است با انجام فعالیت های نظامی دیگر از سوی دولت سوریه، بازهم تصمیم به حملات دیگر بگیرند. باید دید که چه وقت طرف های درگیر با دست کشیدن از گزینه ی نظامی، به راه حل سیاسی برای بحران سوریه می اندیشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا