خبر های جدید

ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای “ناتو” در سوریه؟

ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای “ناتو” در سوریه؟

به نوشته یک روزنامه عربی، با آغاز عملیات نظامی مسکو علیه تروریست‌ها، روسیه و چین به‌درخواست دمشق با ایجاد منطقه پرواز ممنوع از آسمان سوریه در برابر جنگنده‌های خارجی محافظت می‌کنند.
روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» در یادداشتی نوشت: از زمان آغاز عملیات نظامی مسکو در سوریه، جنگنده‌های روسی آسمان این کشور را به کنترل خود درآوردند. موضوع بسیار غافلگیر کننده که اخیراً فاش شده، این است که بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه خواستار حفاظت از آسمان کشورش در برابر هواپیماهای جنگی خارجی توسط روسیه و چین شده است.

بر این اساس، روسیه هواپیماهای جنگی زیادی را به پایگاه‌ نظامی خود در لاذقیه منتقل کرده است. وزارت دفاع این کشور با استقرار سامانه پدافند ضدهوایی و نصب سامانه ردیاب ماهواره‌ای، بر آسمان سوریه و هواپیماهایی که در سرتاسر آسمان سوریه به پرواز درمی‌آیند نظارت می‌کند.

رسانه‌های غربی به‌صورت گسترده حضور برجسته روس‌ها در سوریه و استقرار ناوگان جنگی در آب‌های ساحلی سوریه را بازتاب می‌دهند.

در این میان، چین در سکوت به عملیات نظامی مسکو در سوریه پیوسته است. ناو هواپیمابر چین «لیائونینگ» در آب‌های سوریه در پایگاه «طرطوس» شناور است. یک کشتی غول‌پیکر چینی نیز که حامل هواپیماهای جنگی و بالگرد به سوریه است، اواسط ماه اکتبر به این کشور می‌رسد.

گزارش‌ها حاکی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پروازهای جنگنده‌های خود را در آسمان سوریه کاهش داده و فرانسه نیز ترجیح داده است در این برهه عقب‌نشینی کند و فضا را برای جنگنده‌های روسی برای بمباران مواضع داعش، «ارتش آزاد سوریه» و «جبهه النصره» باز بگذارد.

جنگنده‌های کشورهای غربی و عربی حوزه خلیج فارس دیگر در آسمان سوریه مشاهده نمی‌شوند و تنها هواپیماهای جنگی آمریکا در آسمان سوریه پرواز می‌کنند. ژنرال «شارل براون»، روز گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون آمریکایی «CBC» از پرواز جنگنده‌های روسی کنار جنگنده‌های آمریکایی خبر داد و اعلام کرد فاصله بین آنها تنها ۸ کیلومتر است. وی این تحرک نظامی روسیه را بسیار خطرناک ادعا کرد.

روسیه همچنین از زمانی که عملیات نظامی خود در سوریه علیه تروریست‌ها را آغاز کرده با اقدامی که ادعا می‌شود «تعمدی» است، بیش از یک‌بار وارد حریم هوایی ترکیه شد. رسانه‌های جهانی این اقدام روسیه را پیامی هشدارآمیز به آنکارا ارزیابی کرده‌اند.

ناظران نظامی بعید نمی‌دانند که روسیه در یک اقدام جسورانه دیگری پرواز جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی را در آسمان سوریه ممنوع ‌کند.

http://fa.alalam.ir/news/1746585#sthash.0E72iPiq.dpuf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا