خبر های جدید

ترکیه: اجازه‌ نمی‌دهیم کشتاری شبیه‌ حلبچه‌ در سوریه تکرار شود

 

هه‌ولیر(اربیل)۳۱/ژوئیه‌(PNA) – در حالیکه درگیری ارتش سوریه و مخالفان در شهر حلب ادامه دارد، ترکیه گفته است که مانع از کشتار پناهجویان به دست ارتش سوریه می‌شود و دبیرکل سازمان ملل در مورد توسل دولت سوریه به اسلحه شیمیایی هشدار داده است.  روز سه شنبه، ١٠ مرداد (٣١ ژوئیه)، منابع خبری ترکیه گزارش کردند که احمد داود اوغلو، وزیر خارجه آن کشور، گفته است که اگر نیروهای دولتی سوریه شهروندان سوری را که به مرزهای ترکیه می‌گریزند هدف حمله قرار دهد، ترکیه نسبت به چنین اقدامی واکنش نشان خواهد داد.

احمد داود اوغلو در مصاحبه با روزنامه حریت، چاپ آنکارا، گفته است: "اگر نیروهای سوری به سوی دهها هزار نفری که می‌کوشند به ترکیه بگریزند، آتش بگشایند، نه تنها ترکیه که جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر چنین اقدامی سکوت اختیار کند."

 احمد داود اوغلو در این مصاحبه یادآور شده است که در سال ١٩٨٨، نیروهای صدام حسین، رئیس جمهوری وقت عراق، با توسل به اسلحه شیمیایی، حدود پنج‌هزار تن از کوردهای آن کشور را در حلبچه به قتل رساندند بی آنکه ترکیه بتواند برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ای اقدامی به عمل آورد.

 به گزارش حریت، وزیر خارجه ترکیه هشدار داد: "ترکیه مصمم است اجازه ندهد کشتاری مشابه حلبچه در یکی دیگر از کشورهای همسایه روی دهد."

 اظهارات داود اوغلو در حالی انتشار می‌یابد که درگیری سنگین بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، همچنان در حلب، مهمترین مرکز افتصادی آن کشور، ادامه دارد و گفته می‌شود دهها هزار تن از ساکنان شهر و غیرنظامیانی که از مناطق دیگر به این حلب پناه برده بودند، به کشورهای همسایه پناه برده و یا به نواحی آرام تر سوریه، از جمله روستاهای نزدیک حلب گریخته‌اند.

 شهر حلب در شمال سوریه و نزدیک مرز ترکیه واقع شده و برخی گزارش ها حاکی از آن است که مخالفان مسلح حکومت سوریه بر بخش هایی از مناطق اطراف حلب مسلط شده‌اند و به گفته برخی ناظران، امکان ایجاد نوعی "منطقه امن" برای مخالفان در مناطق مرزی فراهم آمده است. در جریان جنگ داخلی لیبی، مخالفان حکومت معمر قذافی با تمرکز در منطقه امن شرق آن کشور توانستند حملات علیه نیروهای دولتی را سازمان دهند.

 در صورتی که مخالفان حکومت سوریه در صدد ایجاد منطقه امن در نزدیکی مرز ترکیه باشند، احتمالا اظهارات وزیر خارجه ترکیه می‌تواند به منزله هشدار علیه حملات سنگین ارتش سوریه، از جمله بمباران هوایی و توسل به تسلیحات شیمیایی در چنین منطقه‌ای باشد.

 به گزارش حریت، وزیر خارجه ترکیه گفته است که "حلب حساس ترین شهر منطقه است و نا امنی و بی نظمی عمومی در این شهر مستقیما بر امنیت و نظم در ترکیه تاثیر می‌گذارد و به همین جهت هم ترکیه تمهیدات لازم در این زمینه را پیش بینی کرده است" اما در مورد اینگونه "تمهیدات" توضیحی نداد.

 پیش از این، گزارش هایی از اعزام واحدهای ارتش ترکیه به منظور تقویت حضور نظامی این کشور در نواحی مرزی مجاور سوریه انتشار یافته بود و مقامات حکومت سوریه نیز دولت ترکیه را به حمایت از مخالفان مسلح متهم کرده و گفته‌اند که بخشی از تسلیحات مورد نیاز مخالفان از طریق مرز ترکیه وارد سوریه می‌شود.

منبع: په یامنیر به نقل از بی بی سی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا