تربیت فرزندانفقه معاصرمطالب جدیدمقالات

کودکان در عید قربان و دیدن صحنه ذبح حیوان

کودکان در عید قربان و دیدن صحنه ذبح حیوان

تهیه و ترجمه : یوسف ساجدی

مناسب ترین سن برای اینکه فرزندان ، صحنه ذبح حیوان را تماشا کنند

بازی با « بره عید» همان حیوانی که برای ذبح و قربانی درنظر گرفته شده ، یکی از بازی های دیرینه کودکان است که در سنین مختلف از آنان در ایام عید قربان مشاهده می شود؛ تازه عده ای از کودکان از «بره عید» دوست و رفیقی برای خود می سازند و از هر جهت با این حیوان خوشکل و دوست داشتنی وابسته می شوند ولی از آنجا که والدین مسلمان ذهنیتی برای کودکشان نسبت به این سنت الهی پدید نیاورده اند در بامداد روزعید و آن گاه که بره دوستش جلوی چشمانش ذبح می شود به شدت شوکه می شوند!

مناسب ترین سن برای مشاهده صحنه ذبح حیوان برای کودکان و مشارکتشان در مراسم ذبح حیوان قربانی چه سنی است؟ و چگونه باید برای انجام این کار مقدمه چینی نمود؟

مجله «سیدتی» با استاد خانم نجلاء ساعاتی، مشاور کودکان و مربی پرورشی سن بلوغ تماس برقرار نمود و سوال فوق را از او پرسید که به شرح زیر پاسخ داد :

– از این نکته نباید غافل شد که مشاهده صحنه سر بریدن حیوان توسط کودکان بدون زمینه سازی قبلی و فهمیدن دلیل اصلی سر بریدن حیوان و اینکه ذبح ، یک عمل انتقامی و عدوانی با «بره عید» و حیوان نیست ، قطعا بر روح و روان کودک تاثیر منفی خواهد گذاشت و ترس و نگرانی بدنبال خواهد داشت.

– مناسب ترین سن برای مشاهد صحنه ذبح حیوان توسط کودکان سن سَعی است همان سنی که اسماعیل علیه السلام پس از پاگذاشتن به آن در خواب دید که پدرش سر او را ذبح می کند و آن سن از ده سالگی آغاز می شود.

– خانواده هایی که تصمیم دارند سنت حسنه قُربانی را انجام دهند و کودکانی دارند که احتمالا صحنه ذبح حیوان را مشاهده خواهند نمود باید چگونه رفتار کنند؟

ـ باید به تدریج برای کودک زمینه سازی نمود و به او گفت که این بره، مهمانی است که روزی خواهد رفت و گوشت آن از جنس همان گوشتی است که روزانه از آن می خوریم و لذت می بریم و هر چیزی در زندگی دارای نقش مشخصی است و خداوند جل جلاله برای  بره ها و گوسفندان نیز نقش هایی مشخص نموده است.

ـ داستان حضرت ابراهیم را همراه با مشاهده تصاویر و فیلم های کارتونی مناسب برای کودکانمان تعریف نماییم و به تک تک سوالاتی که دارند و می پرسند پاسخ گوییم .

ـ عقیده و باور صحیح و سالم را در درون کودکان مان استوار کنیم و به آنان بگوییم که هیچ یک از دستورات و تکالیف خداوند خالی از حکمت و فایده های فراوان نیست.

  • سعی کنید هرگز کودکانی که مایل به دیدن صحنه ذبح حیوان نیستند را مسخره نکنید و آنان را سرزنش نکنید و مهم تر اینکه نباید آنان را مجبور نمود که شاهد صحنه قربانی حیوان باشند.
  • بجای این ، سعی کنید فرزندانتان را تشویق کنید که در سنت حسنه قربانی که خداوند برای ما مقرر فرموده و فواید فراوانی هم دارد مشارکت نمایند ، این کار اثر فراوانی بر شکل گیری و تقویت شخصیت کودک خواهد گذاشت.
    ـ بسیار زیبا و بجا خواهد بود که به کودک مان در توزیع گوشت قُربانی در بین مستمندان و فقرا و همسایگان نقشی واگذار نماییم ، این کار باعث می شود اعتماد به نفس کودک بالا رود ؛ علاوه بر اینکه یاد می گیرد چگونه به دیگران سلام کند و با آنان به گفتگو بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا