زن خانوادهمطالب جدیدمهارتهای زندگی

خانم‌ها توجه کنند! خانه‌ داری آسان! انجام کار خانه به راحتی

خانم‌ها توجه کنند! خانه‌ داری آسان! انجام کار خانه به راحتی

نویسنده: : اسامه گنجی

هر چند این مقاله را مخصوص خانم‌ها قرار داده‌ام، اما منظورم این نیست که اگر شما (خواننده‌ی نوشته) آقا هستی، آن را مطالعه نکنی! اتفاقاً اگر آقایان نیز این مسایل را بدانند، می‌توانند به همسران‌شان در خانه‌داری آسان کمک کنند تا به کمک همدیگر به به ساده زیستی و زندگی سالم و ساده دست یابند؛ چرا که اگر زن و شوهر با هم هماهنگ نباشند و هر دو برای لذت بردن از زندگی تصمیم نگیرند، این کار عملی نمی‌شود، پس هر دو با هم این فصل را با دقت دنبال کنید!

متأسفانه ۹۰% کارهایی که انجام می‌دهیم از قبیل خوردن، خوابیدن، پوشیدن، استفاده از امکانات و لوازم و… به خاطر خوشایند و رضایت مردم جامعه می‌باشد و هرگز به «چرایی» آن فکر نمی‌کنیم و دلایل علمی و منطقی و یا هماهنگ بودن با معیارها و ارزش‌های موردنظرمان را جستجو نمی‌کنیم.

این مسئله در حوزه‌ی خانه‌داری بیشتر خود را نشان می‌دهد و مصداق پیدا می‌کند. پس سعی کنید در امور منزل همچون نظافت و تمیزی و نظم و سلیقه، معیارهای واقعی خود را دنبال کنید. هرگز کارها را به این خاطر که دیگران از شما راضی باشند، انجام ندهید!

یکی از خویشاوندان‌مان را سراغ دارم که هر هفته ملافه‌ی تمام افراد خانواده‌اش را بدون این که کثیف هم شده باشند، به طور کامل عوض کرده، شستشو و اتو می‌زند! وقتی دلیلش را از او پرسیدم؟ گفت: مادرم همیشه این کار را می‌کرد. او هم از مادرش یاد گرفته بود! اما می‌دانید او چرا این کار را کرده بود؟ به خاطر بیماری وسواس!؟ خدایا! این چند مرحله این خانم‌ها فقط به خاطر تقلید کورکورانه، چقدر وقت و انرژی را در هر هفته بیهوده تلف کرده‌اند؟! اما در منزل ما از این خبرها نیست! چون قدر وقت و انرژی و … را می‌دانیم. ما فقط وقتی ملافه‌هایمان کثیف باشند، آن را شسته و گاه وقتی اتو می‌کشیم. مگر نمی‌شود روی ملافه اتو نکشیده خوابید؟

شما ممکن است در اتاق کتابخانه من مقداری گرد و غبار پیدا کنید، اما تمام دوستان و کسانی که برای دیدن من می‌آیند، از آرامشی که در اتاق من احساس می‌کنند، حرف می‌زنند نه از گرد و غباری که روی طبقات کتابخانه نشسته است! من نیز معتقدم که صفا و محبت در خانه خیلی مهم‌تر از چیزهای دیگر است. یکی از اساتید روانشناسی روی سر درب منزلش تابلویی نصب کرده که روی آن نوشته بود: «این خانه به اندازه کافی برای سالم ماندن تمیز است و به اندازه کافی هم برای احساس راحتی و آرامش گرد و غبار دارد!»

حتماً توجه داشته باشید که قسمت اعظم وسوسه‌ی شما برای تمیزی و میکروب‌زدایی ـ که در بعضی خانم‌ها و خانواده‌ها بیمارگونه نمایان است ـ بر مبنای ترسی است که تمام میکروب‌ها را هیولای ترسناکی می‌دانند! البته در این میان تبلیغات فروشندگان و تولیدکنندگان بزرگ محصولات بهداشتی و شوینده‌ها و… را نباید از یاد برد که با دامن زدن به این تفکرات و پخش کلیپ‌های تبلیغاتی از شبکه‌های مختلف، سودهای کلان به جیب‌شان سرازیر می‌شود.

اگر تمیزی و نظافت بدون عیب و نقص یکی از اهداف مهم زندگی شماست، پس مطمئناً از صرف وقت و انرژی خود برای اینکه منزل‌تان در خور رئیس جمهور! گردد، لذت خواهید برد! اما اگر به اهداف دیگری می‌اندیشید، مانند آوردن آرامش و صفا و محبت به خانه و رسیدگی امور همسر و فرزندان و گذاشتن وقت برای بازی و تفریح و… با آنها، پس خانه‌داری و نظافت و تمیزی را در همان حدی انجام دهید که معیارهای خودتان باشد. و زندگی خود و همسر و فرزندان‌تان را به خاطر وسواس در تمیزی زیاد ـ آن هم به تقلید از دیگران ـ به جهنم تبدیل نکنید.

 

پس به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و وقت و انرژی خودتان، پنج چیز را فراموش نکنید:

۱ـ کاهش مصرف: با استفاده‌ی کمتر از جاروبرقی، لباسشویی، اتو و … و نیز تعویض لامپ‌های رشته‌ای با لامپ‌های کم‌مصرف.

۲ـ استفاده‌های مجدد از نایلون‌ها و پلاستیک‌ها، کاغذهای بسته‌بندی، نخ‌ها، کارت‌پستال‎ها و…

۳ـ بازیافت: شیشه، کاغذ، پلاستیک، پارچه و…

۴ـ جایگزین کردن محصولات غیرسمی به جای محصولات سمی؛ محلول آب و سرکه به جای شیشه پاک‌کن.

دوش به جای وان حمام، تشک و پتو به جای تخت‌خواب‌های بزرگ و جاگیر مخصوصاً در صورت کوچک بودن منزل و اتاق خواب و… .

۵ـ کنار گذاشتن و کم کردن مصرف محصولات غیرقابل بازیافت.

برای کارهای خانه برنامه‌ریزی کن!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حجم کارهای خانه، نگران و کلافه‌تان کرده باشد. آشپزی، نظافت آشپزخانه، حمام و دستشویی، جاروی هال و پذیرایی، مرتب کردن اتاق خواب، جارو کردن حیاط و باغچه، و کارهای سنگین دیگر که در نوبت انجام هستند. برای ساده کردن این کارها، برنامه‌ای منطقی تنظیم کنید. به جای این که با کارهای ناتمام خانه روبرو شوید کارها را بین روزهای هفته تقسیم کنید و از آن‌ها لیستی تهیه نمایید. اگر چنین نظمی را ایجاد کنید از مشکل بلاتکلیفی با اولویت دادن به انجام کارها رهایی می‌یابید.

نکته‌ی مهم دیگر این که خانم‌های خانه‌دار با پایبندی به برنامه‌ریزی‌ای که در فصل‌های گذشته به آن اشاره کردم می‌توانند در وقت و انرژی‌شان صرفه‌جویی کنند و ساعاتی را نیز به مطالعه و بالا بردن سطح آگاهی خویش اختصاص دهند.

همسر بنده در این زمینه خوب بسیار خوب پیش رفته و برای خود و ما آرامش و شادی به وجود آورده است. او شب قبل تصمیم می‌گیرد که برای فردا صبحانه، نهار و شام چه چیزی برای ما درست کند. وسایل و مواد مورد نیاز برای نهار فردا را از شب قبل آماده می‌کند و صبح از همان ساعت ابتدایی روز اقدام به درست کردن نهار می‌کند و همیشه یک ساعت قبل از وقت نهار، غذایش به طور کامل و مطبوع پخته و آماده می‌شود. شب‌ها، بچه‌ها را زود به رختخواب می‌فرستد و آنها را عادت داده که صبح زود بیدار شوند و پس از خواندن نماز صبح برای خوردن صبحانه و رفتن به مدرسه، آماده شوند. همیشه حداقل نیم ساعت قبل از رفتن به مدرسه، صبحانه خورده‌اند. بقیه‌ی کارهایش نیز چنین است. او مثل من برای کارها و خریدهای خارج از منزلش لیست تهیه می‌کند و بر اساس آن لیست جلو می‌رود… اما وای از همسر دوستم! چند بار برای میهمانی به منزل آنها رفتیم. یاد دارم ساعت ۱۲ ظهر شده بود، هنوز فکر می‌کرد که برای نهار چه چیزی درست کند!

چند بار پیش آمد که شب را آنجا خوابیدیم، صبح به علت دیر بیدار شدن، بچه‌هایشان بدون خوردن صبحانه به مدرسه رفتند! وقتی از دخترشان سؤال کردم، گفت: همیشه وقتی شیفت صبح هستم، بدون خوردن صبحانه به مدرسه می‌روم، چون مادرم خیلی دیر بیدار می‌شود!

بی‌نظمی و بی‌نظافتی منزل و به هم ریختن اتاق‌ها و آشپزخانه نیز به جای خود! اینها همه به علت عدم داشتن برنامه‌ریزی صحیح و عدم مدیریت زمان و انرژی‌شان پیش می‌آمد.

—————————-

منبع: ۹۹راز زندگی لذت‌بخش/ مؤلف: اسامه گنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا