تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

۳ ـ قلب چگونه منور می شود؟ ، الحکم العطائیه

? پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری،در باب تربیت و تزکیه

۳ ـ قلب چگونه منور می شود؟

? قلب چگونه می تواند منور باشد درحالی که بر آینه آن موجودات بیگانه نقش بسته است؟ چگونه می تواند به طرف خداوند متوجه گردد درحالی که هنوز در بند شهوتهای نفسانی است؟ چگونه می تواند شوق داخل شدن در بارگاه بلند خداوند متعال را داشته باشد، درحالی که هنوز از ناپاکی های غفلت پاک نشده است؛ چگونه می تواند برای فهم رموز اسرار توقع داشته باشد درحالی که از حرکات نازیبایش دست نکشیده است.

?وقتی آینه قلب منقش به دنیا و اشیای آن همچون مال، مقام ، آبرو، اولاد، ملک و املاک، خیالات، آرزوهای بیهوده و خواسته های باطل شده باشد، چنین قلبی چگونه می تواند روشن باشد. هرگاه تاریکی این چیزها از قلب دور شود، آنگاه گذر نور بر قلب خواهد افتاد. قلبی که با زنجیر خواهشات نفس بسته شده باشد و شب و روز به این فکر باشد که فلان چیز را بخورم، فلان لباس را بپوشم با فلان زن ازدواج کنم و فلان چیز را بخرم، صاحب چنین قلبی چگونه می تواند به سوی خداوند متوجه شود و به سوی او برود، به پاهای چنین شخصی زنجیر _
خواهشات بسته شده است و کسی که پایش زنجیر شده است چگونه می تواند راه برود. قلبی که از ناپاکی های غفلت پاک نشده باشد و هر وقت در غفلت به سر برد و آخرت را فراموش کرده باشد، چنین قلبی چگونه می تواند به بارگاه بلند خداوند داخل گردد و چگونه می تواند مقبول درگاه پاک خداوند قرار گیرد. پس همانطور که انسان ناپاک نمی تواند داخل مسجد شود، به همین ترتیب قلبی که از ناپاکی های غفلت پاک نشده باشد نمی تواند داخل بارگاه خداوند شود، یعنی مقبول نمی گردد. قلبی که از حرکات نازیبا، کارهای بیهوده و آرزوهای باطل بازنیامده و در انجام آن مشغول باشد، چگونه می تواند توقع فهم و پی بردن به رموز اسرار خداوند را داشته باشد. هرگاه از آن کارهای بیهوده (باز آمد و) توبه کرد آنگاه در او قابلیت فهم رموز اسرار پدیدار می گردد.

? منبع: الحکم العطائیه ـ مترجم: عبدالجلیل رحمت زهی

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا