تربیت، اخلاق و تزکیهدعوت و داعیمطالب جدید

علم مفید و علم غیر مفید، پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری،در باب تربیت و تزکیه

علم مفید و علم غیر مفید، پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری،در باب تربیت و تزکیه

۱ـ علم مفید و علم غیر مفید

#علم
علم مفید علمی است که پرتوی آن در سینه و قلب پراکنده شود و پرده های شک و پندارهای غلط را از قلب بدرد.

مراد از علم مفید، علم به ذات و صفات رب العالمین است و مراد علمی است که به وسیله آن، کیفیت بندگی خداوند معلوم شود.
مثال این علم مانند شمع یا چراغ است که وقتی در قلب بنده ای قرار گیرد از پرتو و انوار آن، دل وی پر می گردد و تمام شک و پندارهای غلط، خواه در دین باشد یا دنیا، زایل می گردد و دروازه های یقین و حقیقت در تمامی امور باز می شود و تاریکی شهوت و اندوه از قلب دور می شود.
علم حقیقی و واقعی همین است و علمی که این صفات و تأثیر را نداشته باشد، علم نیست و در واقع نام علم است.

علم واقعی علمی است که در کنارش خوف الهی را داشته باشد و آن بهترین علم است.
بهترین علم، علمی است که در کنارش عظمت و جلال خداوند باشد، وقتی این صفات در کنار علم قرار گیرد، آن علم، بهترین علوم است و خداوند دارندگان این علم را در کتاب خویش تعریف فرموده است:
(انما یخشى الله من عباده العلماء ) (فاطر: ۲۸)؛
یعنی: جز این نیست که از خداوند، بندگان عالمش بیم دارند.

بنابراین در کنار علمی که خشیت یعنی ترس خدا نباشد، آن علم، علم نیست و نه چنین شخصی می تواند عالم حقانی باشد، پس علامت عالم، ترس خداست و علامت خداترسی، اتباع از شریعت است.

اگر کسی پایبند به شریعت نبود، بدانید که ترس خداوند هم در او نیست.
علمی که به همراه آن رغبت دنیا، تواضع در مقابل ثروتمندان، ثروت اندوزی، تکبر، آرزوهای (بی جای بزرگ و غفلت از آخرت باشد، چنین علمی، علم نیست، و چنین عالمی از وارثین انبیا به شمار نمی رود.

اگر در کنار علم خوف خدا داشتی، چنین علمی برایت سودمند است در غیر این صورت به ضررتوست.
با علمی که ترس خدا باشد، بدان گونه که حقیقت آن بالا ذکر شد، چنین علمی در دنیا و آخرت سودمند است و علمی که متصف به این اوصاف نباشد در دنیا و آخرت مضر است، فرق علمای حقانی هم در همین است که علمای واقعی و حقانی دارای صفت خداترسی هستند و علمای دنیایی از خدا نمی ترسند و بر علم خود مغرور و متکبر هستند.

? منبع: الحکم العطائیه ابن عطاالله اسکندری ـ روش های تربیت و تزکیه / مولف: مولانا عبدالله کنگوهی / مترجم:عبدالجلیل رحمت زهی / نشر : احسان

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا