تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدیدمقالات

بردگی و آزادی ، نفس و طاغوت

بردگی و آزادی، نفس و طاغوت

✍?نویسنده: محمد احمدیان – سقز

نظام زندگی اجتماعی، سیاسی و خانوادگی انسان، پیوسته با دو نوع بردگی همراه بوده:
ــ بردگی نفس در درون،
ــ و بردگی طاغوت در بیرون،

فلسفه دعوت انبیاء (ع) برای رهانیدن انسان، از قید و بند این دو منزلگاه اسارت بوده است.

گام اول، پاره نمودن زنجیر اسارت درون ، که از نظر تربیتی، بیشترین زمان را می‌خواهد، (آیات ۷ تا۱۰) سوره شمس، اشاره رسا به این آزادی است.

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿۴﴾  وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا  ﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا  ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا  ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا ﴿١٠﴾

کتاب خدا، برای گشودن بند اسارت اجتماعی، سیاسی، دو ابزار نرم افزاری و سخت افزاری را در اختیار انسان قرار داده، یکی” کتاب و میزان ” در جهت روشنگری فردی و جمعی، و دیگری “حدید” درجهت  پاسداری از آزادی بیرون و اجتماعی، آیه(۲۵سوره حدید)

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّـهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ

ترجمه آیه: بی‌گمان ما پیامبرانمان را با معجزات و دلایل آشکار فرستادیم و همراه آنان کتاب و وسیله‌ی سنجش فروفرستادیم، تا مردم به دادگرى برخیزند و آهن را فرو فرستادیم که در آن نیرویى سخت است و سودهایى براى مردم دارد، [تا از آن بهره گیرند.] و تا خداوند معلوم دارد چه کسى او و پیامبرانش را در نهان یارى مى‌کند. خداوند، نیرومند و شکست‌ناپذیر است.

لذا قرآن،کامل ترین برنامه گشودن قید و بند اسارت درونی و بیرونی است، اما از نظر قرآن رهایی از اسارت نفس، مقدم می باشد، زیرا اسیران در بند هواهای نفسانی، خود معمار اسارتگاه برای دیگران می شوند.

شاید نظام برده‌داری، دگر بار بر نگردد، اما در قالب مدرن، مرتب تکرار می شود، زیرا به قول “جرمی بنتام” نفس چنان عقل را اسیر می‌کند، که انسان از نور هدایتش محروم می گردد، و این روند، پایانی ندارد.

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا