تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

خداوند توبه پذیر، خوشحالی خداوند از توبه بندگان

خداوند توبه پذیر، خوشحالی خداوند از توبه بندگان

نویسنده: فرزاد ولیدی

تشبیه به عنوان یکی از اسلوب هاى علم بیان و مصطلحات علوم بلاغت در همه زبان هاى دنیا مورد استفاده قرار گرفته و در زبان عربى نیز کاربرد فراوان دارد، به گونه ای که اهل فن باور دارند که زبان عربى بر پایه تشبیه بنا نهاده شده است.

تعاریف بسیاری براى تشبیه آمده است؛ از جمله سکاکى در تعریف تشبیه مى گوید: تشبیه مشارکت دادن امرى با امر دیگر است. اما اگر بخواهیم تعریف ساده اى از آن داشته باشیم، می توان گفت که برای بیان هرچه بهتر مقصود کلام و تأکید بر اهمیت آن، از تشبیه استفاده مى شود.

در این مورد بخوانید: توبه در پرتو آیات و احادیث

در قرآن کریم و احادیث پیامبر صلى الله علیه و سلم بسیار از تشبیه بهره گرفته شده است.

در باب توبه و اهمیت آن، در حدیثى که عبدالله بن مسعود روایت کرده است، پیامبر صلى الله علیه و سلم به زیبایى خشنودى خداوند متعال را در توبه بندگان از گناه، تشبیه مى کند و می فرماید:

?لله أفرح بتوبه عبده من رجل نزل منزلًا وبه مهلکه ومعه راحلته، علیها طعامه وشرابه، فوضع رأسه فنام نومهً، فاستیقظ وقد ذهبت راحلته، حتى إذا اشتد علیه الحر والعطش أو ما شاء الله، قال: أرجع إلى مکانی، فرجع فنام نومهً، ثم رفع رأسه فإذا راحلته عنده.

الحدیث رواه الإمام مسلم، إلا أنه ترک الجزء الموقوف على ابن مسعود رضی الله عنه، واکتفى بالجزء المرفوع من الحدیث إلى النبی صلى الله علیه وسلم، وزاد فی آخره: (فالله أشد فرحًا بتوبه العبد المؤمن من هذا براحلته.)

?شادی خداوند از توبه بنده مؤمنش بیشتر از شادی مردى است که در بیابانى بَرهوت و مُهلک فرود مى آید و شترى دارد و آب و غذایش بار آن شتر است و سرش را مى گذارد و مى خوابد و چون بیدار مى شود، مى بیند شترش رفته است. در جستجوى آن بر مى آید و تشنگى و گرسنگى بر او فشار مى آورد و با خود مى گوید: به همان مکانى که بودم بر مى گردم و مى خوابم تا بمیرم. ولى بیدار مى شود و ناگهان مى بیند که شترش در کنار اوست و آب و غذایش همچنان بار آن است. – آرى، خدا از توبه بنده مؤمنش شادتر مى شود ؛تا شادی این مرد از برگشتن شتر و توشه اش.

 

مهمترین آثار تربیتى حدیث گُهربار:

١- خداوند متعال بسیار توبه پذیر است و دوست دارد از بندگانش درگذرد و آنها را ببخشاید.
٢- بخشش بندگان برای خداوند دوست داشتنى تَر از انتقام و مؤاخذه آنهاست.
٣- تأیید این نکته که خداوند متعال به دنبال بهانه ای براى بخشش گناهان است.

♻️جان کلام: شایسته است که قبل از اینکه زمان از دست رود و دیر شود، رو به درگاه خالق آوریم و از گناهان خویش توبه کنیم و موجبات رضایت معبود را جویا شویم و بدان جامه ى عمل بپوشانیم، که خداوندی بسیار توبه پذیر داریم…

أَفَلَا یَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَیَسْتَغْفِرُونَهُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

آیا به سوی الله بازنمی‌گردند و از او طلب آمرزش نمی‌کنند؟ حال آنکه الله آمرزندۀ مهربان است.
مائده – آیه ۷۴
خداوند متعال در این آیه انسان‌ها را به سوى توبه و استغفار دعوت مى‌نماید، و با ادات استفهام انکارى_ که بیانگر تأکید است،_ از بندگان مى خواهد که از گناهان و معاصى دست کشیده و در پرتو توبه و بازگشت به سوى پروردگار جایگاه واقعى خود را یافته و مسیر رُشد و ترقى را بپیمایند؛ تا سعادتمندى دنیا و عقبى را به دست آورند.

نقل از کانال لقمه های معنوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا