محمّد رسول اللهمطالب جدید

اهانت به پیامبر و بهترین واکنش در مقابل آن

اهانت به پیامبر و بهترین واکنش در مقابل آن

نویسنده: دکتر ژیلا مرادپور

 

اهانت به پیامبر و بهترین واکنش در مقابل آن چیست؟ آیا  سیلی زدن به توهین کننده یا فحش و ناسزا گفتن و کشتن او و… هیچکدام از

این گونه واکنش ها مطابق رویه سیره پیامبر که اسوه حسنه است نمی باشد.

خود پیامبر (ص) موضع گیریهایش ایجابی بوده نه سلبی!. جاذبه داشته نه دافعه!. سیلی زدن و … فقط تاییدی بر باور غلط هتاکان در مورد خشن دانستن اسلام است و چه بسا نوعی تبلیغ باورش هم باشد.

پیامبر به عیادت یهودی ای که آزارش داد می رود . دین ما توصیه به سب و دشنام ندادن به مقدسات مخالفان می دهد و…. و موارد بسیار دیگری که در سیره می بینیم و همگی درسها در آن نهفته که به ما یاد می دهد در این گونه موارد واکنش درست این است که با سکوت در برابر اهانت و نادیده انگاشتنش آن را بی ارزش جلوه دهیم (جواب ابلهان خاموشی است)و در عین حال جهت خنثی کردن این تبلیعات منفی، سیره جذاب ایشان را ترویج دهیم و آن را بارز نماییم هم با بیانش و هم با عمل به آن!  این همان پاسخ ایجابی به این تبلیغات اسلام ستیز است که چه بسا بسیاری از پیروان این افکارِ اسلام ستیزانه را هم شرمسار و هم به سمت این پیامبر رحمت جذب می کند.

در این مورد بخوانید: شرمنده ام ای رسول الله

 

ما مسلمانها امروزه بیشتر از گذشته نیازمند هوش دعوت و روشهای روانشناسی و مخاطب شناسی مدرن در دعوت دینی و به تعبیر گذشتگانمان حکمت در دعوت هستیم.

مشابه این صحنه را در ماجرای بول اعرابی داریم وقتی یک عرب بادیه نشین به مسجد پیامبر می آید و در گوشه مسجد ادرار می کند صحابه آشفته شده و حتی می خواهند او را بزنند که پیامبر نمی گذارد و حتی اجازه می دهد کار قضای حاجتش تمام شود بعد به صحابه می گوید بروید بر محل ادرارش آب بریزید تمیز شود . پیامبر می دانسته آن فرد جاهلانه چنان کاری کرده برایش عذر می آورد. چه بسا خیلی از این افراد از روی جهل چنین اهانتهایی می کنند وقتی ما برخوردی مشابه خودشان داشته باشیم آنوقت جهلشان را برایشان به یقین تبدیل می کنیم بجای اینکه کاری کرده باشیم که خودشان به آن کارشان شک کنند!!

موارد این چنینی در سیره زیادند.

و بنده طی تحقیق بیش از ده ساله در سیره واقعا به این نتیجه رسیده ام که فرمول دعوی پیامبر اسلام این بوده:

* دعوت ایجابی است نه سلبی و حتی در جهاد صرفا مقابله و دفاع هوشمندانه هست نه تهاجم!! *

پس حتی اگر دشمنان اسلام قصد جنگ روانی هم داشته باشند پاسخ درست به آنان دفاع هوشمندانه است و دفاع از ساحت پیامبر با روش ایجابی کافیست چون پیامبرمان آنقدر کمالات زیاد دارد که ذکر کمالاتش بهترین تودهنی به تبلیغات دشمنانش و بهترین سلاح در این جنگ روانی است. تا می توانید از خوبیهای پیامبر بگویید در عمل نشانش دهید این بهترین سلاح در برابر آنان است و هم خنثی گر است هم جذب کننده و نوعی تبلیغ دین و شناساندن شخصیت پیامبر به همگان است.

اگر هتاکان جرات هتک حرمت پیامبر پیدا می کنند بخاطر این است که ما داعیان پیروی از پیامبر با غافل ماندن از قرآن و سیره عملی ایشان، زمینه را برای جولان آنان باز کرده ایم! اگر هر کدام از ما بیشتر از گذشته پیامبرگونه زندگی کنیم و هر کداممان تجلی گر صفات خوب پیامبرمان شویم چه کسی غیر دیوانه، به خود اجازه هتاکی به ساحت مبارک ایشان را می دهد!! دیوانه را هم کسی منع نمی کند و به او اعتنا هم نمی کند هر چه میخواهد بگوید!

پس بهتر است این ماجرای هتاکی را تلنگری بر خود بدانیم و به خود آییم که چقدر در ایجاد این زمینه سهیم بوده ایم!! همین را اصلاح کنیم هتاکی ها خودبخود خاموش می شود….

اندکی تامل!

———————————–

مرادپور ۸ ابان ۹۹ و ۱۲ ربیع الاول۱۴۴۲

آرشیو سخنرانیها و فعالیتها و نوشته ها و دغدغه های دکتر ژیلا مرادپور( دکترای فقه و حقوق امام شافعی رحمه الله) مشاور و مدرس دانشگاه و حوزه و معلم

و مترجم و نویسنده

@zhilamoradpur

‫۲ دیدگاه ها

  1. البته ، با وجود گروهای پر تعداد مثل داعش که اسم دولت اسلامی روی خود میگذارد و براحتی سر کودکان را مبرد ، این نوع اظهار نظرها در مورد پیامبر دور از ذهن نیست ..‌.
    کشورهای مسلمان بطور دائم در حال جنگ هستند ، مخصوصا کشور مسلمان با مسلمان … الان بینید ایران ، سوریه ، عراق ، یمن ، فلسطین ،عربستان ، افغانستان ….!!!از لحاظ تکنولوژی و علم هم جز کشورهای جهان سومی هستند … دائم در حال خرید یا فروش صلح هستند و عملیاتهای انتهاری هم همگی توسط مسلمانان انجام میشود …
    خوب معلوم است که افرادی یک چنین دین و پروانش و پیامبرش را به سخره میگیرند

  2. اینو هر انسانی میدونه و لازم به علم و حتی مسلمان بودن نداره… ولی چکار کنیم با افراطی ها در ایران ؟ کاریکاتور رو با هزاران توهین و تهدید و دعوت به اعتراض و راهپیمایی …. محکوم میکنند ، ولی در عوض در پی چندین عملیات تروریستی توسط مسلمانان و کشته شدن چندین نفر سکوت میکنند …
    خود هیچ دینی را جز شیعه قبول ندارند و آنها را مشرک مینامد و حتی با رفتار زد بشری نثبت به آنها حتی در خود کشور، صدای تمام کشورها را در آورده ، آنوقت در تمام کشورهای دنیا آزادانه در حال تبلیغ دین اسلام است. با این وجود اجازه تبلیغ هیچ دینی را به پیروانش در کشور نمیدهد و حتی به آنها شغل اداری و دولتی نمیدهد
    معلوم است که همگی چهره غلط و شیطانی از اسلام میبینند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا